%0 Journal Article %A kamali, zahra %A abedian, zahra %A sabermohammad, Ala %A mohebi dehnavi, zahra %T The Effect of Small-Group Teaching on Health Literacy in Pregnant Women with Nausea and Vomititng: A Clinical Trial %J 2 Journal of Nursing Education %V 6 %N 6 %U http://jne.ir/article-1-778-fa.html %R %D 2018 %K Training, Health Literacy, Nausea and Vomiting of pregnancy, %X مقدمه: سواد سلامت شامل مجموعه ای از مهارتهای خواندن، شنیدن، تجزیه تحلیل و توانایی بکارگیری این مهارت ها در موقعیت های سلامتی است. زنان به عنوان جمعیت اولیه بر افزایش سواد سلامت شناسایی شده اند. این مطالعه باهدف"تعیین تاثیر برنامه آموزشی در قالب گروه های کوچک بر سواد سلامت زنان با حالت تهوع و استفراغ بارداری" انجام گرفت. روش کار:این مطالعه کارآزمایی بالینی برروی 59 نفر از زنان باردار با حالت تهوع و استفراغ بارداری و مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی، درسطح شهرستان نیشابور، انجام شد. افراد به شیوه نمونه گیری آسان انتخاب و با تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله وکنترل تقسیم می شدند. درگروه مداخله، مداخله اموزشی درطی8 جلسه30- 45 دقیقه ای در قالب گروه های کوچک 12-5 نفره، توسط پژوهشگر انجام گرفت. درگروه کنترل مراقبت معمول انجام می شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه کوتاه سواد سلامت عملکردی بزرگسالان و پرسشنامه تعدیل شده ی کمی ویژه تهوع واستفراغ بارداری بود. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های آماری تی مستقل، ویلکاکسون،کای اسکوئر و من ویتنی انجام شد. یافته ها:واحد های پژوهش از نظر مشخصات فردی در ابتدای مطالعه اختلاف آماری معنی داری نداشتند (05/0P>). بعد از مداخله در گروه مداخله و کنترل، میانگین تغییر نمره سواد سلامت اختلاف آماری معنی داری داشت (001/0P=). قبل و بعد از مداخله درگروه مداخله، میانگین نمره سواد سلامت اختلاف آماری معنی داری داشت (001/0P=). نتیجه گیری: استفاده از آموزش با تکنیک گروههای کوچک در برنامه هـای آموزشـی بیمـاران با تهوع و استفراغ بارداری، توسط مراکز بهداشتی و درمانی پیشنهاد می شود. %> http://jne.ir/article-1-778-fa.pdf %P 25-32 %& 25 %! %9 Quantitative-Research %L A-10-802-1 %+ Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. %G eng %@ 2322-3812 %[ 2018