TY - JOUR T1 - Investigation of Students’ Undesirable Behaviors and Confrontation Strategies in the View of Instructors TT - بررسی رفتارهای نامطلوب دانشجویان و راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه مدرسان JF - J-Nurs-Edu JO - J-Nurs-Edu VL - 8 IS - 3 UR - http://jne.ir/article-1-1052-fa.html Y1 - 2019 SP - 53 EP - 61 KW - Undesirable behavior of students KW - instructor`s strategies KW - nursing. N2 - مقدمه: رفتارهای نامطلوب همواره یکی از چالش های پیش روی مدرسان بوده و راهکار مقابله با آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی رفتارهای نامطلوب و راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه مدرسان انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی– مقطعی در سال 1397 انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه اساتید مشغول به تدریس در دانشکده پرستاری و مامائی بودند که به صورت سرشماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه دو قسمتی رفتارهای نامطلوب در کلاس شامل رفتارهای نامطلوب(جدی بودن رفتار و میزان رخداد) و راهکارهای مدیریت رفتار نامطلوب استفاده شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 با آمار توصیفی(توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) تحلیل گردید. یافته ها: از نظر واحدهای مورد[f1] پژوهش رفتارهای نامطلوب حمله فیزیکی(66 درصد)، اظهار نظر توهین آمیز(52 درصد)، فرستادن پیام با محتوی نامناسب به مدرس(46 درصد)، جدی بودند. رفتارهای نامطلوب استفاده از گوشی همراه(34 درصد)، آه/خمیازه کشیدن(18 درصد) و گزینه های پیامک فرستادن، زنگ خوردن تلفن همراه، صحبت خارج از نوبت، لباس نامناسب(12 درصد) از دیدگاه اساتید بیشترین فراوانی رخداد را داشتند. بیشترین راهکارهای مورد استفاده اساتید در مقابله با رفتارهای نامطلوب دانشجویان نیز به ترتیب شامل صحبت خصوصی با دانشجو(28 درصد)، چشم پوشی کردن(16 درصد)، خطاب قرار دادن کل کلاس(12 درصد) و جابجا کردن دانشجو(12 درصد) بود. نتیجه گیری: با توجه به رفتارهای نامطلوب مشخص شده تعیین قوانین در خصوص استفاده از تلفن همراه، زمان بندی کلاس و نوع پوشش دانشجویان در ابتدای کلاس می تواند در پیشگیری از بروز رفتارهای نامطلوب کمک کننده باشد. همچنین با توجه به راهکارهای مشخص شده، برگزاری دوره های مدیریت کلاس و هم اندیشی جهت آشنائی با سایر راهکارهای مدیریت رفتارهای نامطلوب در موقعیت های خاص توصیه می گردد. [f1]افراد تحت پژوهش M3 ER -