AU - Najimi, Arash AU - Golshiri, Parastoo AU - Amini, Soheila TI - Health literacy and self-care in reproductive age: The role of reading and numeracy skills PT - JOURNAL ARTICLE TA - J-Nurs-Edu JN - J-Nurs-Edu VO - 6 VI - 5 IP - 5 4099 - http://jne.ir/article-1-822-fa.html 4100 - http://jne.ir/article-1-822-fa.pdf SO - J-Nurs-Edu 5 AB  - مقدمه: زنان در سنین باوری از اولین گروه های هدف در ارتقاء سلامت جامعه محسوب می شوند با توجه به اهمیت سواد سلامت در این امر، مطالعه حاضر با هدف تعیین سواد سلامت در زنان سنین باروری و ارتباط آن با خود مراقبتی انجام شد. روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 330 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر لنجان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه خود مراقبتی و پرسش نامه سواد سلامت عملکردی بزرگسالان (TOFHLA) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آنالیز واریانس و رگرسیون چند متغیره استفاده شد سطح معناداری کلیه آزمون ها 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین سواد سلامت و نمره خود مراقبتی به ترتیب 23/9±50/41 و 55/23±91/67 بود. به ترتیب 28، 23 و 49 درصد افراد مورد مطالعه دارای سطح سواد ناکافی، مرزی و کافی بودند. نتایج آزمون آنالیز واریانس نشان می دهد که نمره خود مراقبتی، مراقبت از اعضای بدن، واکسیناسیون و مدیریت استرس در سطوح مختلف سواد سلامت دارای تفاوت معنادار می باشند. بر اساس رگرسیون چند متغیره 13 درصد واریانس خود مراقبتی توسط متغیر های سواد سلامت تبیین می شود. از میان متغیر های پیشبین تنها سواد سلامت خواندن دارای ضریب معناداری می باشد. نتیجه گیری: افراد دارای سطح سواد سلامت ناکافی در مقایسه با افراد دارای سطح سواد سلامت کافی از میانگین نمره پایین تری در خود مراقبتی و حیطه های مراقبت از اعضای بدن و مدیریت استرس برخوردار بودند. به نظر می رسد توجه بیشتر به ارتقاء سطح سواد سلامت بخصوص سواد سلامت خواندن به عنوان عوامل تأثیر گذار بر خود مراقبتی ضروری است. CP - IRAN IN - Department of Community Medicine, School of Medicine LG - eng PB - J-Nurs-Edu PG - 19 PT - Quantitative-Research YR - 2018