TY - JOUR T1 - Task-Based Curriculum Education in Nursing Master’s Degree books based on Task-Based Components: A qualitative study TT - آموزش برنامه درسی مبتنی بر تکلیف در کتب مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری بر اساس مؤلفه‌های تکلیف‌محور JF - J-Nurs-Edu JO - J-Nurs-Edu VL - 8 IS - 1 UR - http://jne.ir/article-1-1013-fa.html Y1 - 2019 SP - 36 EP - 44 KW - Task-Based Curriculum Education KW - nursing students KW - master's degree KW - home-based KW - qualitative study N2 - مقدمه: یکی از استراتژی­ها و رویکردهای نوین آموزشی که در بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان روش مناسب جهت آموزش و یادگیری پذیرفته شده، آموزش تکلیف­محور بوده که یک سیستم جامع با دیسیپلین­های متعدد که بر مجموعه­ای از وظایف که فراگیران با آن روبرو هستند، تأکید دارد. در همین راستا هدف پژوهش حاضر تحقیق کیفی پیرامون آموزش برنامه درسی مبتنی بر تکلیف در کتب مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری بر اساس مؤلفه‌های تکلیف‌محور در سال 97-98 بود. روش کار: پژوهش حاضر کیفی و از نوع تحلیل محتوا با بکارگیری روش آنتروپی شانون بود .پردازش داده‌ها در بحث تحلیل محتوا با نگاه جدید و به صورت کمی و کیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کتب مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری بود که با توجه به هدف پژوهش پنج کتاب درسی شامل کتاب­های اخلاق و روابط حرفه‌ای در پرستاری، سلامت روان کودک و نوجوانان، کودک در سنین مدرسه، طراحی نظام‌‌های آموزشی و راهبردها و فنون طراحی آموزشی به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش چک لیست مؤلفه‌های برنامه درسی مبتنی بر تکلیف بود که محقق آن را تدوین کرد و روایی محتوایی آن توسط 5 نفر از متخصصان تعلیم و تربیت و آموزش پرستاری احراز شد. پایایی به دست آمده با استفاده از تکنیک اجرای مجدد برای چک لسیت مذکور، 82/0 به دست آمد. در این تحقیق، واحد تجزیه و تحلیل، جمله بود. یافته ­ها: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که در کل کتاب‌های مدنظر تحقیق، بیشترین توجه از بین تمام مؤلفه‌های برنامه درسی تکلیف‌محور، مربوط به شاخص آشنا کردن با اولویت‌های بهداشتی جامعه با ضریب اهمیت (276/0) بود و کمترین ضریب اهمیت مربوط به شاخص انعطاف‌پذیر بودن با مقدار (090/0) به دست آمد. نتیجه­ گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که برنامه درسی مبتنی بر تکلیف به عنوان یک رویکرد آموزشی نوین در برنامه درسی نظام آموزش پزشکی و علی‌الخصوص در رشته پرستاری ایران مغفول واقع شده است با وجودی که اکثر کشورها به پیامدهای مطلوب اجرای این رویکرد آموزشی اذعان دارند و امروزه با وجودی که شمار پرستاران در سطح کارشناسی ارشد در کشور ما در حال فزونی است متأسفانه نه تنها کیفیت خدمات پرستاری به تناسب آن افزایش نیافته بلکه کاهش نیز یافته است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که با توجه به اهمیت هر یک از مؤلفه‌ها و شاخص‌ها در نظام سلامت، مؤلفه‌هایی که در محتوای کتاب‌های مورد مطالعه از ضریب اهمیت و بار اطلاعاتی کمتری برخوردار بودند هم در محتوا و هم در آموزش مبتنی بر تکلیف بیشتر مورد توجه قرار گیرند. M3 ER -