TY - JOUR T1 - Suggestion Pattern for Task-Based Curriculum design in Nursing Master’s Degree according to Aker TT - الگوی پیشنهادی جهت طراحی برنامه درسی مبتنی بر تکلیف در مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری بر اساس طرح اکر JF - J-Nurs-Edu JO - J-Nurs-Edu VL - 9 IS - 1 UR - http://jne.ir/article-1-1095-fa.html Y1 - 2020 SP - 40 EP - 54 KW - Nursing Education KW - Aker model KW - Task-based curriculum KW - Designing KW - Masters Degree N2 - مقدمه: رویکرد مبتنی بر تکلیف، یک استراتژی آموزشی است که بر یادگیری از طریق انجام وظایف تاکید دارد. در این روش فراگیر می آموزد که در موقعیتهای مختلف چگونه عمل کند و این رویکرد مهارتهایی را آموزش می دهد که در واقع مشابه همان وظایفی هستند که فراگیر در دنیای واقعی و در عمل با آنها روبرو می شود. بنابراین هدف این پژوهش، الگوی پیشنهادی جهت طراحی برنامه­ درسی مبتنی بر تکلیف در کارشناسی­ ارشد رشته پرستاری بر اساس طرح اکر است. روش کار: این پژوهش به صورت کیفی انجام گردید . بر الگوی تفسیری استوار بود و از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. 5 جلد کتاب به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار پژوهش "آنتروپی شانون" (Shanon Entropy) بود که پردازش داده ها را در بحث تحلیل محتوا با نگاه جدید و به صورت کمی و کیفی مطرح می کند. مولفه های استخراج شده به روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون بررسی شد . همچنین جهت تکمیل طراحی الگوی پیشنهادی، مصاحبه ای نیمه ساختار یافته در سال97 بر روی12 نفر از متخصصان علوم تربیتی و آموزش پرستاری انجام شد و با استفاده از روش سنتز پژوهی، الگوی پیشنهادی بر اساس عناصر دهگانه اکر برای دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری طراحی گردید. یافته­ ها: با توجه به یافته های پژوهش در زمینه مختصات و ویژگیهای عنصر مواد و منابع آموزشی، مهم ترین مولفه های طراحی برنامه درسی تکلیف محور، که شامل متنوع و جذاب، آزمایشگاههای مجهز، مطابق با نیازهای فراگیران، تلفیقی، هدفمند، کاربردی و عملیاتی، کتابهای درسی تعاملی، کارگاههای آموزشی، واحد مهارتهای بالینی، پروژه ها، امکان یادگیری بهتر، فلوچارت، کسب تجارب بالینی، شبیه سازی ها، پیوند بین تئوری و عمل، آموزش ارتباطی، تکالیف نوشتاری، جزوات آموزشی، هدفمند، تلفیقی، رویکرد پداکوژیکی انعکاس واقعیتهای جامعه، توانمندی در استفاده از مواد و منابع جدید، استفاده از تصاویر شناسایی شد. نتیجه گیری: به منظور طراحی الگوی پیشنهادی برنامه درسی تکلیف محور از الگوی اکر استفاده شد با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که دانشجویان با تلفیق یافته­ های خود ، انتقال و تعمیم به محیط به یادگیری پایدار و مادام­العمر دست یابند تا اینکه بتوانند نقش خود را بعنوان یکی از سرمایه­های انسانی که با جان انسانها سرو کار دارند به نحو احسن در محیط­های کاری انجام بدهند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که نیازهای فراگیران و نیازهای واقعی جامعه شناسایی شده و با برگزاری دوره های آموزشی اساتید بالین را توانمند کرده و توانمند سازی متخصصین برنامه ریزی درسی در طراحی تکالیف کاربردی و بهره ­گیری از برنامه­ های درسی دانشگاههای پیشرو در استفاده از برنامه درسی تکلیف محور مورد توجه جدی قرارگیرد. M3 ER -