2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
9
5
online
1
fulltext
fa
مقایسه سه روش آموزش الکترونیک، سنتی و ترکیبی بر یادگیری درس بررسی سلامت در دانشجویان مامایی
Comparison of three methods of e-Learning, Traditional and Combined Education on the Learning Health Assessment Lesson in Midwifery Students
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
مقدمه: نیاز به یادگیری از طریق روش های نوین جهت ارتقای دانش، یک نیاز اساسی برای کسب مهارت های بالینی است. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر سه روش آموزش الکترونیک، سنتی و ترکیبی بر یادگیری درس بررسی سلامت در دانشجویان مامایی انجام شد.<br>
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 84 نفر از دانشجویان رشته مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان در سال 1394 انجام گرفت. افراد نمونه به روش تصادفی ساده به سه گروه تقسیم شدند. در گروه اول یادگیری الکترونیک با استفاده از تلفن همراه، گروه دوم آموزش به شیوه سنتی و درگروه سوم آموزش ترکیبی انجام شد. سپس از هر سه گروه آزمون کتبی و سپس عملی به صورت چک لیستی متشکل از سوالات چهارجوابی به عمل آمد و نمره نهایی هر فرد معیار ارزیابی وی قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از آزمون های آماری واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی و نرم افزار spss و آزمون های آماری استفاده شد.<br>
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که اختلاف آماری معناداری در میانگین نمره تکالیف کلاسی و آزمون عملی(001/ 0p< )و نمره نهایی (001/ 0p< )در سه گروه وجود داشت اما تفاوت آماری معنی داری بین میانگین نمره آزمون کتبی در سه گروه مشاهده نشد(27/0 p=).<br>
نتیجه گیری: این مطالعه نشان دهنده موثر تر بودن آموزش به شیوه ترکیبی نسبت به سایر روش های آموزشی نظیر آموزش سنتی و آموزش الکترونیک با استفاده از تلفن همراه در یادگیری درس بررسی وضعیت سلامت در دانشجویان مامایی بود. لذا پیشنهاد می شود که به جای به کار بردن هر کدام از روش های آموزش سنتی یا الکترونیک به تنهایی، ترکیبی از این دو آموزش در قالب روش نوین آموزشی (آموزش ترکیبی) به کار گرفته شود تا منجر به یادگیری بهتر و فعال در دانشجویان گردد.<br>
<strong>Introduction</strong>: The need for learning through new methods for knowledge promotion is a basic need for acquire clinical skills. Therefore, the aim of this study was to compare the effect of e-learning, traditional and combination training on learning health assessment lesson in midwifery students<span dir="RTL">..</span><br>
<strong>Methods</strong>: This quasi-experimental study was conducted on 84 midwifery students at the Faculty of Nursing and Midwifery of Islamic Azad University, Abadan Branch in 2015. Samples were randomly divided into three groups. In the first group, e'learning by Using mobile phone, the second group was trained in the traditional way and in the third group of combined training. Then, from all three groups, a written and then a practical test was performed in the form of a checklist consisting of four-answer questions, and the final score of each person was the criterion for his control. One-way analysis of variance, Tukey tracking test, SPSS software and statistical tests were used to analyze the data.<br>
<strong>Results:</strong> The results of this study showed that there was a statistically significant difference in the mean score of assignments and practical test (p <0.001) and the final score (p <0.001) in the three groups, but no statistically significant difference was observed between the mean score of the written test in the three groups (p = 0.27).<br>
<strong>Conclusion:</strong> This study showed that combined education is more effective than other educational methods such as traditional education and e-learning using mobile phones in learning the health assessment of midwifery students. Therefore, it is suggested that instead of using either traditional or electronic teaching methods alone, a combination of these two trainings be used in the form of a new teaching method (combined training) to lead to better and more active learning in students.<br>
دانشجویان مامایی, آموزش, یادگیری الکترونیک, آموزش ترکیبی, آموزش سنتی
Midwifery Students, Education, e-learning, Combined Learning, Traditional Training,
1
10
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1194-1&slc_lang=fa&sid=1
Razieh
Shirzadegan
راضیه
شیرزادگان
raziehshirzad07@gmail.com
100319475328460018335
100319475328460018335
No
School of Nursing& Midwifery, Student Research Committee, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran.
1.کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکزتحقیقات عوامل اجتماعی موثر برسلامت ،دانشگاه علوم پزشکی لرستان ،خرم آباد ،ایران
Nahid
Mahmoudi
ناهید
محمودی
100319475328460018336
100319475328460018336
No
Master of Clinical Psychology, Faculty of Medicine, Abadan, Abadan, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
Zeinab
Raiesifar
زینب
رئیسی فر
raiesifar.z@gmail.com
100319475328460018337
100319475328460018337
No
MSc in Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Student Research Committee, Ahwaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahwaz, Iran
کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
Fariba
Zargar Shirazi
فریبا
زرگر شیرازی
100319475328460018338
100319475328460018338
No
Department of Psychology, Islamic Azad University, Abadan Unit, Abadan, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آبادان، آبادان، ایران.
Nourollah
Taheri
نوراله
طاهری
nttahery@gmail.com
100319475328460018339
100319475328460018339
Yes
- Ph.D. Nursing, Assistant Professor, Faculty of Nursing and Midwifery, Abadan Faculty of Medical Sciences, Abadan, Iran.
دکتری تخصصی پرستاری، استادیار ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشکده علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران.