2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1401
12
1
gregorian
2023
3
1
12
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد روانپرستاری دانشگاه وندربیلت آمریکا و ایران
A Comparative Study of The Master's Curricula of Psychiatric Nursing of Vanderbilt University, USA and Iran
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
<br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="tab-stops:right 6.25in"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:">مقدمه</span></span></span></b><span dir="LTR" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%">:</span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> ارتقاء کیفیت و پویایی برنامه های آموزش عالی در رشته پرستاری که عمل و دانش موازیِ هم است مستلزم بررسی های کمی، کیفی و مطالعات تطبیقی مستمر می باشد تا باعث بهبود ترجمان دانش آن رشته شود. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع کارشناسی ارشد روانپرستاری ایران و دانشگاه وندربیلت آمریکا انجام شد</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%">.</span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:"B Mitra""></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="tab-stops:right 6.25in"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:">روش کار</span></span></span></b><span dir="LTR" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%">:</span></span><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> پژوهش حاضر یک مطالعـه توصیفی تطبیقی است که با استفاده از الگوی چهار مرحله ای بردی که شامل توصیـف، تفسیر، همجواری و مقایسـه انجام شده است. جزئیات ارائه شده از برنامه درسی کارشناسی ارشد روان پرستاری ایران برگرفته از وب</span></span></span> <span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:">سایت وزارت بهداشت ایران و دانشگاه وندربیلت آمریکا دریافت شد<span style="color:#00b050">.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="tab-stops:right 6.25in"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">یافته ها</span></span></span></b><b><span dir="LTR" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%">:</span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> مقایسه مشخصات و ساختار برنامـه آموزشی کارشناسی ارشد روانپرستاری هر دو محیط دارای شباهت ها و تفاوت هایی است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد روانپرستاری ایران تمام وقت، کاملا حضوری و غالبا بدون پرداخـت هزینه است و پذیـرش دانشجو صرفا از طریق آزمون سراسری صورت می گیرد، و ارائه پایانامه امری ضروری برای فراغت از تحصیل است. در حالی که در دانشگاه آمریـکا تحصیل به دو صورت حضوری و نیمه حضوری با استفاده از فناوری های پیشرفته آموزشی و آموزش از راه دور می باشد و جذب دانشجو به طور مستقل توسط خود دانشگاه صورت می پذیرد و تاکیدی روی پایانامه وجود ندارد</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%">.</span></span> <span dir="LTR" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="tab-stops:right 6.25in"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتیجه گیری</span></span></span></b><span dir="LTR" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%">:</span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:">کوریکولوم جدید برنامه روانپرستاری ایران به سمت جامعه نگری بیشتر اصلاح شده اما در عمل، ارائه خدمات اجتماعی و عمومی توسط روانپرستاران بدلیل حیطه های محدود مسئولیت ها و همچنین تعریف نشدن این خدمات نسبت به دانشگاه وندربیلت آمریکا محدودتر بوده و نیاز به بهبود محتوای آن به دلیل رو به رشد بودن جمعیت مبتلا به اختلال روانی مزمن و نیاز به آموزش بیماران و خانواده آنان که یکی از وظایف مهم روانپرستاری در جامعه می باشد احساس می شود</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%">.</span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:"B Mitra""></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<br>
<br>
<div style="text-align: justify;"><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="tab-stops:right 6.25in"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="background-color:#ffffff;">Introduction:</span></span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="background-color:#ffffff;"> Improving the quality and dynamism of higher education programs in the field of nursing, which is parallel practice and knowledge, requires continuous quantitative and qualitative surveys and comparative studies to improve the translation of knowledge in that field. Therefore, this study was carried out with the aim of a comparative study of the educational system of master's degrees in Psychiatric Nursing in Iran and Vanderbilt University in America.</span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="tab-stops:right 6.25in"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="background-color:#ffffff;">Methods:</span></span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="background-color:#ffffff;"> The present study is a comparative descriptive study that was performed using Bereday's four-step model including description, interpretation, proximity, and comparison. The details provided from the Iranian</span></span></span></span><span style="background-color:#ffffff;"> </span><span style="font-size:12.0pt"><span style="background:yellow"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="background-color:#ffffff;">master</span></span></span></span></span><span style="background-color:#ffffff;"> </span><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="background-color:#ffffff;">of degree in Psychiatric Nursing</span></span></span></span><span style="background-color:#ffffff;"> </span><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="background-color:#ffffff;">curricula</span></span></span></span><span style="background-color:#ffffff;"> </span><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="background-color:#ffffff;">are</span></span></span></span><span style="background-color:#ffffff;"> </span><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="background-color:#ffffff;">taken</span></span></span></span><span style="background-color:#ffffff;"> </span><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="background-color:#ffffff;">from</span></span></span></span><span style="background-color:#ffffff;"> the website </span><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="background-color:#ffffff;">of the Ministry in Iran and the </span></span></span></span><span style="background-color:#ffffff;">University of Vanderbilt.</span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="tab-stops:right 6.25in"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="background-color:#ffffff;">Findings:</span></span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="background-color:#ffffff;"> Comparing the characteristics and structure of the master's degree in Psychiatric Nursing, both environments have similarities and differences.</span></span></span></span><span style="background-color:#ffffff;"> </span><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="background-color:#ffffff;">Education in Iran's Psychiatric </span><span style="background:yellow"><span style="background-color:#ffffff;">Nursing master's degree is full-time, c</span></span></span></span></span><span style="background-color:#ffffff;"> </span><span style="font-size:12.0pt"><span style="background:yellow"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="background-color:#ffffff;">entirely face-to-face,</span></span></span></span></span><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="background-color:#ffffff;"> a</span>nd often free of charge, and the student's acceptance is done only through a national exam, In contrast, in the American university, education is both full-time and half-time with the use of advanced technologies.</span></span></span> <span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Distance education and training are provided and student recruitment is done independently by the university itself and there is no emphasis on the thesis.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="tab-stops:right 6.25in"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Conclusion:</span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> The new curriculum of Iran's Psychiatric Nursing Program has been modified towards a more social perspective, but in practice, the provision of social and public services by Psychiatric Nurses due to the limited scope of responsibilities and also the lack of definition of these services is more limited than that of Vanderbilt University in America, and there is a need to improve its content.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<br>
<br>
</div>
روانپرستاری, برنامه آموزشی, کارشناسی ارشد, ایران, وندربیلت, مطالعه تطبیقی
Psychiatric Nursing, Educational curricula, Master of Science, Iran, Vanderbilt, comparative study.
49
60
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1640-1&slc_lang=fa&sid=1
sajjad
ebrahimi
سجاد
ابراهیمی
sajjadebrahimi78@yahoo.com
100319475328460025348
100319475328460025348
No
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
Seyyed Reza
Borzuo
سید رضا
برزو
sr.borzu@umsha.ac.ir
100319475328460025349
100319475328460025349
No
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
tayebeh
hasan tehrani
طیبه
حسن طهرانی
t.tehrani@umsha.ac.ir
100319475328460025350
100319475328460025350
Yes
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان