2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1393
2
1
gregorian
2014
5
1
3
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر برنامه آموزش خانواده بر میزان افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین خانوادگی سالمندان مبتلا به دمانس
Effect of family education program on depression, anxiety and stress of family caregivers of elderly individuals with dementia
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
مقدمه: با توجه به آمار رو به فزونی جمعیت سالمندان و به دنبال آن، افزایش مبتلایان به اختلالات مزمن از جمله دمانس، انتظار میرود تعداد مراقبین خانوادگی و فراوانی عوارض مراقبتی به ویژه عوارض روانی نظیر اضطراب، افسردگی و ... افزایش یابد. بدین جهت مطالعه کنونی با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزش خانواده بر میزان افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین خانوادگی سالمندان مبتلا به دمانس انجام گرفت. روش: این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی بوده که تأثیر یک برنامه آموزش خانواده را برروی 50 نفر از مراقبین خانوادگی در مراکز ارجاع سالمندان مبتلا به دمانس واقع در شهر اصفهان با استفاده از نمونهگیری آسان و تخصیص تصادفی برای قرارگیری در گروههای مطالعه بررسی نموده است. ابزار جمعآوری دادهها، آزمون معاینه مختصر وضعیت روانی (MMSE) و پرسشنامه DASS (فرم 42 سؤالی) بود. دادهها با نرمافزار SPSS v.16 و با استفاده از آزمونهای کایدو، تیمستقل و تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک اختلاف معناداری با یک دیگر نداشتند. میانگین نمره افسردگی، اضطراب و استرس در گروه آزمون به طور معناداری نسبت به گروه کنترل در مراقبین کاهش یافت (01/0>p). نتیجهگیری: از آنجایی که اجرای این برنامه توانست وضعیت روانی مراقبین خانوادگی سالمندان مبتلا به دمانس را بهبود بخشد، پیشنهاد میشود که برنامههایی در این راستا تدوین و توسعه یابند و ارزیابی آنها در قالب پژوهشهای مختلف انجام گیرد.
Introduction: Due to rising elderly population and the subsequent increase in chronic disorders such as dementia, the expected number of family caregivers and health care complications, especially psychological effects such as anxiety, depression, etc are on the rise. Therefore, present study aimed to investigate the effect of family education program on depression, anxiety and stress in family caregivers of elderly individuals with dementia. Method: This study was a clinical trial investigating the effect of a family education program on 50 family caregivers in referral centers for elderly with dementia located in Isfahan. Convenience sampling and random assignment were used in our study. Data collection tools were mini mental status examination (MMSE) and DASS (42 items). Data were analyzed using SPSS software version 16 and chi-square, independent t-test, and analysis of variance with repeated measures. Results: Demographic characteristics did not show any statistically significant different. Compared with control group, mean score for depression, anxiety and stress of experimental group in caregivers decreased significantly (P<0.01). Conclusion: Implementation of this program could improve psychological status of family-caregivers of elderly individual with dementia, it is suggested that some programs be standardized and developed after evaluation of different research designs.
آموزش, مراقبین خانوادگی, دمانس, افسردگی, اضطراب, استرس
Education, family caregivers, dementia, depression, anxiety, stress
12
20
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-36-4&slc_lang=fa&sid=1
F
Ghaedi Heidari
فاطمه
قائدی حیدری
fatemeh.ghaedi@gmail.com
100319475328460012107
100319475328460012107
Yes
Qom University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
S
Pahlavanzadeh
سعید
پهلوانزاده
100319475328460012108
100319475328460012108
No
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
J
Maghsoudi
جهانگیر
مقصودی
100319475328460012109
100319475328460012109
No
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Z
Ghazavi
زهرا
قضاوی
100319475328460012110
100319475328460012110
No
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان