2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1393
2
1
gregorian
2014
5
1
3
1
online
1
fulltext
fa
تجربه دانشجویان مامایی از آموزش به روش ایفای نقش در کارآموزی: پژوهش کیفی
Midwifery students’ experience of role-playing as a teaching strategy: a qualitative study
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
مقدمه: تجربیات دانشجویان در محیطهای بالینی، خصوصاً در استراتژیهای نوین آموزش، بسیار اهمیت دارد. لذا، هدف از این پژوهش، تبیین تجربه یادگیری دانشجویان مامایی از استفاده استراتژی آموزشی ایفای نقش جهت یادگیری «مهارت مشاوره و آموزش گروهی مراجعین» بود. روش: پژوهش کیفی حاضر به روش تحلیل محتوا انجام گردید. با نمونهگیری مبتنی بر هدف تمامی 16 دانشجوی کارشناسی مامایی تحت آموزش به روش ایفای نقش، گروه نمونه را تشکیل دادند. دادهها با استفاده 16 مصاحبه نیمه ساختار یافته انفرادی و چهار مصاحبه گروه متمرکز، مشاهده و یادداشتبرداری در فیلد گردآوری شد. میانگین مدت مصاحبههای فردی و گروه متمرکز به ترتیب 3/25(7/8±) و 7/48(2/12±) دقیقه بود. همزمان با گردآوری دادهها از تحلیل محتوا با رویکرد قراردادی استفاده شد. یافتهها: دانشجویان دارای میانگین سنی 3/21(81/0±) سال، همگی در ترم پنجم، مجرد و بدون تجربه کار دانشجویی بودند. تجزیه و تحلیل کیفی متنها منجر به استخراج سه درونمایه «ایفای نقش نمایشی»، «ایفای نقش واقعی» و «گذار از دانشجویی به فرد حرفهای» گردید. درونمایه «ایفای نقش نمایشی» دارای طبقات «پذیرش نقش»، «فرصت به کارگیری دانش نظری» و «اهمیت نقش»؛ درونمایه «ایفای نقش واقعی» دارای طبقات «اضطراب اولیه»، «تسلط» و «رضایتمندی»؛ درونمایه «گذار از دانشجویی به فرد حرفهای» دارای طبقات «انجام وظایف حرفهای» و «آینده حرفهای» بود. نتیجهگیری: بهکارگیری روش آموزشی ایفای نقش و متعاقب آن کاربرد در بالین میتواند تجربه «ایفای نقش نمایشی»، «ایفای نقش واقعی» و «گذار از دانشجویی به فرد حرفهای» را در دانشجویان مامایی هنگام کارآموزی ایجاد نماید.
Introduction: The impact of clinical education in midwifery students’ skill development and preparation has long been recognized. The students’ experiences of these fields, especially the students who are employed in the new strategies, are very important and should be considered. Therefore, the aim of this study was to explore the midwifery students’ experiences role-playing as a teaching strategy in learning group counseling and training of the clients. Method: This study was conducted via qualitative content analysis. All midwifery students (n=16) using role playing were enrolled in the study after a purposive sampling. Data collected via 16 semi-structured individual interviews, four focus group interviews, observations and field notes. The average duration of the individual and focus group interviews were respectively 25.3(±8.7) and 48.7(12.2±) minutes. The conventional content analysis was simultaneously done with data gathering. Results: Mean ages of the students were 21.3(± .81) years. All of them were at fifth semester course of midwifery and had no prior work experience. Qualitative analysis of the interview transcripts, observations and field notes, brought about three themes “play the role”, "execution the role” and “transition from the student to professional person”. The first theme had three categories: “role taking”, “theory using opportunity” and “role significance”. The second consisted of the “primary nervousness”, “mastery” and “fulfillment” categories. The latter had “qualified practice” and “proficient future”. Conclusion: By using role playing as a teaching strategy, students can “play the imaginary role”, "implement the real role” and “transform from student to a professional person”.
کارآموزی, ایفای نقش, دانشجویان مامایی, تجربه, پژوهش کیفی
Internship, role playing, midwifery students, experience, qualitative research
61
70
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-162-3&slc_lang=fa&sid=1
M
Khatiban
مهناز
خطیبان
100319475328460012016
100319475328460012016
No
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
G
Sangestani
گیتا
سنگستانی
sangestani@umsha.ac.ir
100319475328460012017
100319475328460012017
Yes
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
Kh
Oshvandi
خدایار
عشوندی
100319475328460012018
100319475328460012018
No
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان