2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1394
5
1
gregorian
2015
8
1
4
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر تفکرانتقادی دانشجویان پرستاری زابل 1392-1393
The Impact of Evidence-Based Education on Nursing Students’ Critical Thinking
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
مقدمه: آموزش پرستاری وظیفه آماده سازی دانش آموختگان با کفایتی را بر عهده دارد که بتوانند در محیط در حال تغییر جامعه و بالین، نیازهای مددجویان را تشخیص داده و در پرتو استفاده از بهترین شواهد علمی، مناسب ترین مراقبتها را ارائه دهند؛ لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری انجام شده است.
روش: این پژوهش به صورت نیمه تجربی؛ قبل و بعد از مداخله بر روی تمامی 43 دانشجوی کارشناسی پرستاری سال سوم و چهارم دانشگاه علوم پزشکی زابل که به صورت سرشماری انتخاب شده بودند در سال 1393-1392 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه 34 سؤالی تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب بود. برنامه آموزشی پرستاری مبتنی بر شواهد در قالب دو کارگاه برای افراد اجرا شد؛ پس از گذشت 45 روز پرسشنامه تفکر انتقادی مجدداً تکمیل شد و اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 17 و آمار توصیفی و آمار استنباطی در سطح معنی داری (P≤ 0/05) تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره کل تفکر انتقادی دانشجویان قبل از مداخله از 82/3±30/10 به25/3±04/12 بعد از مداخله ارتقاء پیدا کرده بود که براساس نتایج آزمون آماری t-paired معنی دار بود (P=0/001). بررسی مؤلفه های تفکر انتقادی به طور جداگانه نشان داد که نمره مؤلفه های ارزشیابی، تجزیه و تحلیل، استنباط و استدلال قیاسی بعد از مداخله افزایش داشته است که تنها در مؤلفه ارزشیابی (P=0/003) و استدلا ل قیاسی (P=0/001) معنی دار بوده است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه به کارگیری روش مبتنی بر شواهد در آموزش پرستاری می تواند منجر به توسعه مهارت های تفکر انتقادی شود. از آنجاییکه در روش مبتنی بر شواهد یادگیرنده نقش فعالی در یادگیری خود دارد بنابراین منجر به ارتقای تفکر در سطوح بالای یادگیری می شود.
Introduction: Nursing education aims at training efficient, educated people who can recognize the needs of the patients in an ever changing social environment and in clinics and through using the best scientific evidences, perform the most suitable care. The aim of this study was to evaluate the impact of evidence-based education on nursing students’ critical thinking.
Methods: This quasi-experimental study was conducted on all the 43 senior and junior undergraduate nursing students of the Zabol University of Medical Science, Zabol, Iran using before/after design, who were selected using the census in 2014. The data collection tool was a 34-question critical thinking California questionnaire (B form). Evidence-based nursing education program was performed for the students in two workshops. After 45 days of the training program critical thinking questionnaire was completed again, data were analyzed using SPSS 17 software and descriptive statistics and inferential statistics by a significance level of p< 0.05.
Results: According to the results, the average total score of students’ critical thinking was promoted from 10.30±3.82 before intervention to 12.4±3.00 after intervention, which was significant according to the results of paired-T statistical test (p= 0.001). Evaluating the dimensions of critical thinking separately showed an increase in the score of the evaluating, analyzing, deduction and deductive reasoning items after intervention, which was significant only in evaluating (p=0.003) and deductive reasoning (p= 0.001) components.
Conclusion: The findings of the research confirmed that the use of evidence-based education method in nurses’ education could lead to the development of critical thinking skills. Since the learner has an active role in her learning in the evidence-based method, thinking is promoted at high levels of learning.
آموزش مبتنی بر شواهد، تفکر انتقادی، پرستاری
Evidence-Based Education, Critical Thinking, Nursing
9
17
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-15&slc_lang=fa&sid=1
M
Poodineh Moghadam
مهدیه
پودینه مقدم
moghadam07@yahoo.com
10031947532846003916
10031947532846003916
Yes
School of Nursing and Midwifery, Zabol University of Medical Sciences, Zabol, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی زابل، دانشگاه علوم پزشکی زابل،ایران
M
Jahantigh Haghighi
مریم
جهانتیغ حقیقی
10031947532846003917
10031947532846003917
No
Faculty of Nursing & Midwifery. Zabol University of Medical Science, Zabol, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی زابل، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران
H
Shahdadi
حسین
شهدادی
10031947532846003918
10031947532846003918
No
School of Nursing and Midwifery, Zabol University of Medical Sciences, Zabol, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی زابل، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران
S
Saravani
سلیمان
سراوانی
10031947532846003919
10031947532846003919
No
School of Medicine, Zabol University of Medical Sciences, Zabol, Iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران
F
Shojaei Shad
فهیمه
شجاعی شاد
10031947532846003920
10031947532846003920
No
School of Nursing and Midwifery, Zabol University of Medical Sciences, Zabol, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی زابل، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران