2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1394
5
1
gregorian
2015
8
1
4
2
online
1
fulltext
fa
تعیین نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تکنیک دلفی
Educational needs of faculty members of Lorestan University of Medical Sciences by Delphi Technique
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
مقدمه: تدارک و طراحی برنامه های آموزش مداوم، مطابق با نیازهای آموزشی گروه های هدف، از اولویتهای مهم اجرای برنامه ها بوده که همواره از طرف جامعه پزشکی مورد تأکید قرار گرفته است. مطالعات انجام شده در زمینه شناسایی نیازهای آموزشی درکشور اندک است. هدف مطالعه حاضر، تعیین و اولویت بندی نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود.
روش: این مطالعه پیمایشی به روش نیاز سنجی دلفی طی سه مرحله در سال 1390 انجام شد. نیازهای آموزشی توسط 40 نفراز اعضای هیأت علمی صاحب نظر از متخصصین بالینی، پرستاری و مامایی، علوم پایه، بهداشت و پیراپزشکی (هر گروه10نفر) تعیین و اولویت بندی گردیدند، روش نمونه گیری مبتنی بر هدف بود. سه پرسشنامه برای جمع آوری و امتیاز بندی داده ها استفاده شد.
یافته ها: پنج اولویتهای اول نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی بالینی شامل؛ جستجوی منابع، کتابخانه دیجیتالی، فن مقاله نویسی به زبان فارسی و انگلیسی، روش تحقیق پیشرفته و روش تدریس مقدماتی وپیشرفته بود. همچنین نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی پرستاری ومامایی؛ مکالمه زبان انگلیسی، ارسال مقالات به مجلات خارجی، کتابخانه دیجیتالی، روشهای آموزش بالینی و روشهای نوین تدریس؛ تعیین شدند. نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی علوم پایه روش تدریس مقدماتی وپیشرفته، مقاله نویسی به زبان انگلیسی، مهارتهای تدریس، روش تهیه کتابهای الکترونیک و سخنرانی به زبان انگلیسی و نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی بهداشت و پیراپزشکی جستجوی پیشرفته در منابع الکترونیکی و موتورهای جستجوگر، روش تدریس پیشرفته، کتابخانه دیجیتالی، کلاسهای مکالمه زبان انگلیسی و دوره های آموزشی کار با دستگاههای پیشرفته آنالیز بود .
نتیجه گیری: بعضی از نیازهای آموزشی در گروه ها مشترک بود، اما برحسب تجربه، رشته تخصصی و نقشهای بالینی، آموزشی و مدیریتی تا حدودی تفاوت داشتند. تعیین و اولویت بندی نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی دانشکده های مختلف می تواند گام مهمی در طراحی برنامه های آموزشی متناسب با نیازهای حرفه ای اساتید باشد و کیفیت آموزش را ارتقاء دهد.
Introduction: Provision and design of educational programs according to the educational needs of target groups is a key priority for implementation of the program by the health care community. Related studies in the field are rare to identify educational needs in the country. The aim of this study was to determine and prioritize educational needs of faculty members of the Lorestan University of Medical Sciences.
Methods: The survey was conducted using the Delphi assessment in three-step in 2011. Educational needs by 40 faculties of Clinicians, Nursing and Midwifery, Sciences, Health and Paramedical (10 people per group) were identified and prioritized. We used a purposive sampling method using three questionnaires for data collection and scoring.
Results: The top five priorities of educational needs of clinical faculty members included: online search strategies, digital library, scientific writing in English and Persian, advanced research methods and basic and advanced teaching methods. Educational needs of faculty members of nursing and midwifery were English conversation, how to submit papers to non-native journals, digital library, clinical teaching methods and new methods of teaching. Educational needs of basic sciences faculty members were basic and advanced teaching methods, scientific writing, English, teaching skills, method for collecting electronic books, and deliver a successful English presentation. Educational needs of faculty members of the health and Paramedical sciences schools included: advanced search in electronic resources and search engines, advanced teaching methods, digital library, English conversation, and using analytical tools.
Conclusion: Some of the educational needs were common in different groups. However, there were some discrepancies based on experience, expertise, clinical educational and managerial roles. Determination and prioritization of the educational needs of faculty members of different schools can be an important step in designing their educational programs to fit expertise and professional needs and promoting the quality of teaching.
نیازسنجی آموزشی، اعضای هیأت علمی، تکنیک دلفی
Educational needs assessment, Faculty members, Delphi Technique
28
37
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-17&slc_lang=fa&sid=1
T
Toulabi
طاهره
طولابی
10031947532846003926
10031947532846003926
No
Nursing and Midwifery Faculty, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
A
Sheikhian
علی
شیخیان
Sheikhiana@yahoo.com
10031947532846003927
10031947532846003927
Yes
Medicine Faculty, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
N
Galehdar
نسرین
گله دار
10031947532846003928
10031947532846003928
No
Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
Kh
Anbari
خاطره
عنبری
10031947532846003929
10031947532846003929
No
Medicine Faculty, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
E
Mohammadi
عیسی
محمدی
10031947532846003930
10031947532846003930
No
Tarbiat Modares University, School of Medicine, Tehran, Iran
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
M
Majidimehr
مجید
مجیدی مهر
10031947532846003931
10031947532846003931
No
Nursing and Midwifery Faculty, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران