2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1391
8
1
gregorian
2012
11
1
1
1
online
1
fulltext
fa
پرستاران انگیرهساز یا سرکوبگر انگیزش در مسیر یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری
Nurses as motivators or suppressors of nursing students’ learning in clinical learning
تخصصي
Special
کیفی
Qualitative-Research
مقدمه: بالین، مهمترین عرصه برای آشنایی بیشتر دانشجویان پرستاری با قلمرو تازهای است که بعدها عمر حرفهای خود را در آن خواهند گذراند. پرستاران نقش چشمگیری را در ایجاد این شناخت دارند. هدف از این مطالعه تبیین درک دانشجویان و مربیان از نقش پرستاران در انگیزش یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری است.
روش: در این مطالعه با لحاظ کردن اخلاقیات پژوهش شانزده دانشجوی پرستاری و چهار مربی پرستاری از دانشگاههای علوم پزشکی تهران و زنجان مورد مصاحبه نیمه ساختارمند قرار گرفتند. دادههای به دست آمده از این مصاحبهها پس از ضبط و نسخهبرداری به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: «گذار از چالشهای حرفه پرستاری» و «بازتاب عملکرد پرستاران بر انگیزش یادگیری بالینی دانشجویان» به عنوان طبقات اصلی استخراج شدند که اولین طبقه اصلی سه زیرطبقه و دومین طبقه اصلی چهار زیرطبقه داشت.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که «دشواریها و شیرینیهای حرفه»، «شرایط فرهنگی و اجتماعی»، «بیماری سازمانی در انتصابات پرستاری و چیدمان پرستاران »، «عملکرد مبتنی بر دانش»، «اقتدارِ تصمیمگیری در برابر روتینزدگی»، «رعایت حقوق بیمار یا نقض حریم حقوقی» بیمار به طور غیرمستقیم بر انگیزش یادگیری دانشجویان تأثیرگذار بوده است. اما «ارتباط پرستاران با دانشجویان» به طور مستقیم بر انگیزش یادگیری دانشجویان اثرگذار بوده است. آگاهی پرستاران از میزان تأثیر خود بر انگیزش یادگیری بالینی دانشجویان میتواند در قطع چرخه معیوب تربیت پرستاران بیانگیزه بسیار حایز اهمیت باشد. همچنین بر پایه نتایج این پژوهش، ایجاد انگیزش در یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری، نیازمند بهسازی شرایط حرفه پرستاری و توانمندسازی پرستاران است.
Introduction: Clinical practice is the most important place to familiarize nursing students with the realities of nursing practice. In this respect, nurses play a significant role in the familiarization process. The purpose of this study was to explore nursing students and instructors’ understanding on the role of nurses in the development of motivating for clinical learning in nursing students.
Methods: A qualitative design with a content analysis approach was used to gather and analyze data. 16 nursing students and 4 nurse instructors from two Medical Science Universities were interviewed using semi-structured interviews.
Results: During data analysis two categories were developed: “Transition from the challenges of nursing profession” and “impact of nurses’ performance on students’ motivation for clinical learning”. Each category had three and four subcategories, respectively.
Conclusion: It was indicated that nursing profession’s issues, cultural and social conditions, organizational issues, evidence-based practice, decision making based on authority rather than routines, respecting patients’ rights or violating their legal privacy indirectly affected students’ motivation for learning. But nurses’ relationship with students directly affected their motivation for learning. Nurses’ awareness of their role in students’ motivation for clinical learning play a significant role in improving the quality of clinical education. In addition, inspiring clinical learning in students requires the optimization of nursing profession conditions as well as nurses’ empowerment.
یادگیری بالینی، انگیزش، پرستار، مطالعه کیفی، دانشجوی پرستاری
Clinical learning, motivation, nurse, qualitative research, nursing students
14
24
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-3&slc_lang=fa&sid=1
Nasrin
Hanifi
نسرین
حنیقی
1003194753284600190
1003194753284600190
No
Zanjan ums
د ع پ زنجان
soroor
Parvizi
سرور
پرویزی
s_parvizy@yahoo.com
1003194753284600191
1003194753284600191
Yes
Tehran ums
د ع پ تهران
soodabeh
joolaee
سودابه
جولایی
1003194753284600192
1003194753284600192
No
Tehran ums
د ع پ تهران