2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1396
8
1
gregorian
2017
11
1
6
4
online
1
fulltext
fa
بررسی موانع و تسهیل کننده های همکاری پرستاران بخش در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری
Evaluating the Obstacles and Facilitators of Clinical Nurses' Cooperation in Clinical Education of Nursing Students
عمومى
General
کیفی
Qualitative-Research
مقدمه: بسیاری معتقدند که حضور فعال همکاران بالینی در امر آموزش، یکی از عوامل تسهیل کننده اهداف آموزشی به شمار می­رود. مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع و عوامل تسهیل کننده همکاری پرستاران بخش، در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری در بیمارستان های تهران در سال 1393 انجام گرفته است.<br>
روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است. که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، 384 نمونه از بخش­هایی که دانشجویان پرستاری در آن مشغول به کارآموزی بودند، انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه­ی ویژگی­های جمعیت شناختی بود. دادهها با کمک نرمافزارSPSS نسخه 16 تجزیهوتحلیل گردید.<br>
یافتهها: وضعیت پرستاران در ارتباط با موانع همکاری نشان داد، 1/57 درصد پرستاران موانع فردی را که مهمترین آنها شلوغی نوبت صبح و خستگی پرستاران است، 5/26 درصد موانع ساختاری را که مهمترین آن برنامهریزی ضعیف آموزشی است و 4/16 درصد موانع مدیریتی را که مهمترین آنها شکایت بیمار یا همراه او مبنی بر انجام امور پرستاری توسط دانشجویان را بهعنوان مهمترین موانع دانستند. برخورداری پرستاران از دانش و مهارت کافی (21 درصد)، فراهم کردن محیط حمایتکننده و برنامهریزی آموزشی مناسب (8/57 درصد،)، مشخص شدن شرح وظایف دانشجویان، مشخص بودن فرد پاسخگوی عملکرد دانشجویان (2/21 درصد،) مهمترین عوامل تسهیلکننده همکاری در امر آموزش از نظر پرستاران شناخته شدند.<br>
نتیجهگیری: از آنجا که یکی از مشکلات و موانع موجود، مربوط به موانع فردی هست، به نظر میرسد کاهش یا بهبود این چالش با رفع موانع همکاری پرستاران و افزایش تسهیلکنندهها مؤثر هست؛ این امر مستلزم همکاری میان مربی، پرستاران بالینی، سوپروایزر آموزشی، سرپرستاران، مدیران پرستاری، مسؤول برنامه ریزی آموزشی و سایر مسؤولین ردهبالای مدیریتی است.<br>
<strong>Introduction:</strong> Many educators believe that active participation of clinical nurses in education is one of the facilitating factors in educational goals. This study aimed to determine obstacles and facilitators of clinical nurse’s cooperation in clinical education of nursing students in Tehran hospitals in 2014.<br>
<strong>Methods:</strong> In this descriptive-analytical study, 384 samples were selected from wards where nursing students were educating clinically by multilevel random sampling. Data were collected using a demographic characteristics' questionnaire. Then, the data were analyzed by the SPSS software (version 16).<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that individual obstacles including crowded ward and nurses’ fatigue (57.1%), structural obstacles including weak educational planning (26.5%) and administrative obstacles including complains of the patients and their families (16.4%) were ranked as the most important obstacles. Also, nurses' sufficient knowledge and skills (21%), providing a supporting environment and educational planning (57.8%), determining the duties of the students, and identifying the person responsible for performance of the students (21.2%) were mentioned as the most important facilitators of clinical nurses’ cooperation.<br>
<strong>Conclusions:</strong> Since one of the difficulties and obstacles relates to individual obstacles, it seems that reducing or overcoming this challenge can lead to eliminate nurse’s cooperation barriers. This requires collaboration among educators, clinical nurses, educational supervisors, head nurses, nurse managers and other managerial levels responsible for educational planning and other top managerial levels.<br>
<br>
آموزش بالینی دانشجویان, موانع, تسهیلکنندهها, پرستاران
Clinical Education of Students, Obstacles, Facilitators, Nurses
56
64
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-581-1&slc_lang=fa&sid=1
Bahareh
rezaei nik
بهاره
رضایی نیک
s.rezaeenik@gmail.com
10031947532846009778
10031947532846009778
No
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران
Maryam
rassuli
مریم
رسولی
Rassouli.m@gmail
10031947532846009779
10031947532846009779
Yes
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
khorshid
vaskooi eshkvari
خورشید
وسکویی اشکوری
ava.vaskooi@gmail.com
10031947532846009780
10031947532846009780
No
Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران تهران، ایران
Hamid
alavi majd
حمید
علوی مجد
alavimajd@gmail.com
10031947532846009781
10031947532846009781
No
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران
Faeze
torabi
فائزه
ترابی
Rassouli.m@gmail
10031947532846009782
10031947532846009782
No
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران