2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
5
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر کارگاه روش تحقیق بر دانش پرستاران بالینی مراکز آموزشی درمانی استان آذربایجان شرقی در سال 1393
Effect of research workshop on knowledge of clinical nurses in Medical University at East Azarbaijan province in 2014
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
<p dir="RTL"><strong>مقدمه: </strong>پرستاران به عنوان بزرگترین نیروی انسانی مراکز بهداشتی درمانی باید اقدامات خود را مبتنی بر شواهد انجام دهند، از این رو باید آگاهی زیادی از اصول روش تحقیق داشته باشند. با توجه به کمرنگ بودن امر پژوهش در میان پرستاران شاغل در بالین، لزوم توجه بیشتر به دانش و آموزش مداوم این جمعیت احساس می<span dir="LTR"></span>شود. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش روش تحقیق مقدماتی بر دانش پرستاران بالینی شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی در استان آذربایجان شرقی انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش</strong> <strong>کار:</strong> این مطالعه نیمه تجربی با شرکت 90 نفر از پرستاران بالینی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و در سال 1393 انجام شد، افراد با استفاده از اسلاید، کار گروهی و پرسش و پاسخ در طول دو روز و مجموعاً 12 ساعت آموزش دیدند. دانش افراد قبل و بعد از برگزاری دوره، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، که روایی و پایایی آن تائید شده بود، سنجیده شد. داده<span dir="LTR"></span>ها با استفاده از نرم افزار <span dir="LTR">SPSS</span> نسخه 17 و با آمار توصیفی و آزمون <span dir="LTR">T</span> زوجی تجزیه و تحلیل شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته</strong><strong><span dir="LTR"></span></strong><strong>ها:</strong> میانگین نمره دانش افراد قبل و بعد از برگزاری کارگاه تفاوت آماری معنی<span dir="LTR"></span>داری داشت و برگزاری کارگاه باعث افزایش دانش افراد شد. همچنین نمره دانش با میزان تحصیلات و جنس ارتباط آماری معنی دار داشت.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه</strong><strong><span dir="LTR"></span></strong><strong>گیری:</strong> آموزش روش تحقیق به شکل برگزاری کارگاه باعث افزایش دانش پرستاران می<span dir="LTR"></span>شود. با توجه به اهمیت عملکرد مبتنی در شواهد در بالین و از سویی دور بودن پرستاران از فعالیتهای پژوهشی، لزوم توجه بیشتر نسبت به آموزش مداوم و تاکید بر امر پژوهش در میان این جمعیت توصیه می<span dir="LTR"></span>شود.</p>
<p><strong>Introduction</strong>: Nurses as biggest manpower in health care centers must have evidence-based practices; so, they need to have knowledge about principles of research methodology. According to the scarce attention of nurses to clinical researches, their training and continuing of education is necessary. The aim of this study was to determine the effect of research workshops on nurses<span dir="RTL">’ </span>knowledge<span dir="RTL">.</span></p>
<p><strong>Methods</strong><strong><span dir="RTL">:</span></strong> This quasi-experimental study was conducted on 90 personnel of Tabriz Medical University in East Azarbaijan province in 2014. Participants were trained in a two-day workshop for 12 hours, using slides and through teamwork. The knowledge of participants was measured before and after the course using a researcher-made questionnaire (the content validity of which was conducted and the reliability of which was approved). Data were analyzed by SPSS version 17 through descriptive statistics and paired t-test<span dir="RTL">.</span></p>
<p><strong>Results</strong><strong><span dir="RTL">:</span></strong> The difference between mean scores of the pre-test and post-test was statistically significant, and the training course increased the personnel<span dir="RTL">’</span>s knowledge about research methodology. Also, the score of knowledge was significantly correlated with gender and education<span dir="RTL">.</span></p>
<p><strong>Conclusions</strong><strong><span dir="RTL">:</span></strong> Teaching research methodology in the form of workshop increased the knowledge level of nurses. Due to the importance of evidence-based practices and nurses<span dir="RTL">’ </span>distance from research activities, more attention to continuing education and emphasis on research activities among this population is recommended<span dir="RTL">.</span></p>
<p></p>
روش تحقیق, دانش, پرستار, آموزش
Research Methodology, Knowledge, Nurse, Education
8
15
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-51&slc_lang=fa&sid=1
M
Arshadi Bostanabad
محمد
ارشدی بستان آباد
100319475328460013251
100319475328460013251
No
Tabriz University of Medical Sciences, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
M
Abdolalipour
مرضیه
عبدالعلی پور
m.abdolalipour80@gmail.com
100319475328460013252
100319475328460013252
Yes
Tabriz University of Medical Sciences, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
E
Asghari
الناز
اصغری
100319475328460013253
100319475328460013253
No
Tabriz University of Medical Sciences, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
L
Nazari
لیلا
نظری
100319475328460013254
100319475328460013254
No
Tabriz University of Medical Sciences, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
N
Abdorrahmani
نفیسه
عبدالرحمانی
100319475328460013255
100319475328460013255
No
Tabriz University of Medical Sciences, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
K
Abedini Zarrin gaba
کبری
عابدینی زرین
100319475328460013256
100319475328460013256
No
Tabriz University of Medical Sciences, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
L
Zialame
لیلی
ضیاءلامع
100319475328460013257
100319475328460013257
No
Tabriz University of Medical Sciences, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران