2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1395
8
1
gregorian
2016
11
1
5
4
online
1
fulltext
fa
بررسی سطح سواد اطلاعاتی اعضای هیات علمی و دانشجویان دکترای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص ارائه موفق مراقبت مبتنی بر شواهد
The Rate of Information Literacy of Faculty Members and PhD students of Faculty of Nursing and Midwifery based on Successful Evidence Healthcare
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
<p dir="RTL"><strong>مقدمه:</strong> مطالعه حاضر جهت بررسی سواد اطلاعاتی اعضای هیت علمی و دانشجویان دکترا با هدف توسعه دانش کاربردی در ارتباط با سطح سواد اطلاعاتی در انجام مراحل مراقبت مبتنی بر شواهد در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی انجام گرفت.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش کار:</strong> مطالعه توصیفی تحلیلی، بین 53 نفر از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکترای تخصصی، نیمسال اول 95-94 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گردید. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده که توسط جامعه آماری تکمیل و از طریق نرم افزار <span dir="LTR">SPSS-22</span> تحلیل گردید.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها:</strong> میانگین سواد اطلاعاتی اعضای هیئت علمی و دانشجویان در تمامی مهارتهای مرتبط با مراقبت مبتنی بر شواهد و استانداردهای سواد اطلاعاتی بجز در استاندارد" تبادل و اشاعه اطلاعات" بیشتر از میانگین شاخص (10 ± 50) بوده و بیشترین میانگین در مراقبت مبتنی بر شواهد مربوط به مهارت" تدوین سئوال" (به ترتیب 17/6 ± 18/96 و 69/14 ± 51/48) و کمترین میانگین مربوط به مهارت" ارزیابی نتایج" (به ترتیب 83/16 ± 27/70 و 08/14 ± 94/45) و در استانداردهای سواد اطلاعاتی بیشترین میانگین مربوط به استاندارد "یافتن اطلاعات" (به ترتیب 66/6 ± 56/95 و 62/ 13± 44/72) و کمترین آن مربوط به استاندارد "تبادل و اشاعه اطلاعات " (به ترتیب 83/11 ± 19/74 و 35/11 ± 51/48) بود.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به نتایج این مطالعه و اینکه میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان دکترای تخصصی پرستاری و اعضای هیئت علمی بالاتر از متوسط برآورد شده، بنابر این پیشنهاد میگردد، تدابیری برای ارتقاء بهینه مؤلفههای سواد اطلاعاتی در دو گروه به منظور تصمیم گیری شواهد مدار در مراقبت بیماران اتخاذ گردد.</p>
<p dir="RTL"></p>
<p></p>
<p><strong>Introduction:</strong> This study was done to assess the information literacy of faculty members and PhD students in order to develop practical knowledge related to information literacy, in doing evidence-based care procedure at Tabriz University of Medical Sciences, Nursing and Midwifery Faculty.</p>
<p><strong>Methods:</strong> This cross-sectional study was done on 53 academic members and PhD students during the first semester of 2015-2016 at Tabriz University of Medical Sciences, Nursing and Midwifery Faculty. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire, which was completed by the samples and analyzed by the SPSS-22 software.</p>
<p><strong>Results:</strong> Average information literacy skill level for faculty members and students related to evidence-based care and information literacy standards was higher than the average index, except for “information exchange” standard (50 ± 10). The highest and lowest mean scores in evidence based care were for questions formation (96.18 ± 18.6.17 and 48.51 ± 14.69, respectively) and evaluation results (95.56 ± 6.66 and 45.94 ±14.08, respectively), respectively. For information literacy standards there were calculated for (respectively) finding information as the highest score for (95.56 ± 6.66 and 72.44 ± 13.62, respectively) and the lowest for information exchange (74.19 ± 11.83 and 48.51 ± 11.35, respectively).</p>
<p><strong>Conclusions:</strong> According to the results of this study and also considering that PhD students’ and faculty members’ information literacy level was above the average, it is recommended to develop optimal measures to promote evidence based decision making.</p>
<p></p>
مراقبت مبتنی بر شواهد, سواد اطلاعاتی, اعضای هیئت علمی, دانشجویان دکترای پرستاری
Evidence-Based Nursing, Information Literacies, Faculty Staff, Nursing Students
60
66
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-70&slc_lang=fa&sid=1
Hadi
Sharif Moghadam
هادی
شریف مقدم
100319475328460013219
100319475328460013219
No
Khorasan Razavi, Mashhad University, Iran
دانشگاه پیام نور خراسان رضوی، مشهد، ایران
Maryam
Salami
مریم
سلامی
100319475328460013220
100319475328460013220
No
Khorasan Razavi, Mashhad University, Iran
دانشگاه پیام نور خراسان رضوی، مشهد، ایران
Mohamah Raza
Narimani
محمد رضا
نریمانی
100319475328460013221
100319475328460013221
No
Tabriz University of Medical Sciences, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
Maryam
Razmkhah
مریم
رزمخواه
Razmkhahmr@gmail.com
100319475328460013222
100319475328460013222
Yes
Tabriz University of Medical Sciences, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی، تبریز، ایران