2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1395
10
1
gregorian
2017
1
1
5
5
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه در نیمسال اول سال تحصیلی 91-1390
Assessment of Academic Failure Rate and Related Factors From the Perspective of Nursing Students of School of the Nursing and Midwifery Faculty, Kermanshah University of Medical Sciences, in the First Semester of 2011-2012
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
<p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL"><strong>مقدمه:</strong> افت تحصیلی یک مشکل چند بعدی و شایع در نظام آموزشی است که باعث اتلاف هزینه، سرخوردگی و از دست دادن روحیه و رفتارهای منفی اجتماعی در دانشجویان میشود. با توجه به ضرورت شناخت عوامل موثر بر این مشکل آموزشی و بحث بر انگیز بودن نتایج مطالعات موجود در خصوص علل افت تحصیلی در مناطق مختلف، مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه در نیمسال اول سال تحصیلی 91-1390 انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش کار:</strong> در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، 33 نفر از میان 359 نفر دانشجوی پرستاری وارد مطالعه شدند. روش نمونهگیری برای گروه با افت تحصیلی (11 نفر) به صورت سرشماری و برای گروه موفق (22 نفر) تصادفی منظم بود. ابزار مورد استفاده پرسشنامه روا و پایای پژوهشگر ساخته بود، که توسط نمونههای پژوهش تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای توصیفی و استنباطی و نرمافزار <span dir="LTR">SPSS 16</span> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها:</strong> در این بررسی میزان افت تحصیلی با احتساب تعداد کل دانشجویان (359) و تعداد افرادی که افت تحصیلی (11 نفر) داشتند برابر با 3/06% برآورد شد. اثر علل خانوادگی برای افت تحصیلی بیشتر از علل آموزشی و فردی بود و آزمونهای آماری نشان داد که گروه موفق (بدون افت تحصیلی) با ناموفق (با افت تحصیلی) از لحاظ متغیرهای جنس (0/001> <span dir="LTR">P</span>)، محل سکونت (0/013= <span dir="LTR">P</span>)، شغل پدر (0/009= <span dir="LTR">P</span>)، برنامه ریزی برای مطالعه (0/024= <span dir="LTR">P</span>)، نگرش به آینده شغلی (0/001> <span dir="LTR">P</span>) تفاوت معنادار داشتند.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه گیری:</strong> یافتههای این مطالعه حاکی از اثرات منفی مشکلات خانوادگی، مذکر بودن، زندگی در خوابگاه دانشجویی، عدم برنامهریزی درسی و نگرش منفی به آینده شغلی، بر میزان افت تحصیلی دانشجویان پرستاری بود، لذا توصیه میشود اقدامات لازم درخصوص شناسایی دانشجویان مستعد و ارائه برنامههای مشاورهای لازم به آنها انجام گردد.</p>
<p dir="RTL"></p>
<p></p>
<p><strong>Introduction:</strong> Academic failure is a multifaceted common problem in the educational system, which imposes costs and causes frustration, lowering morale and resulting in negative social behaviors in students. Regarding the importance of identifying the academic failure factors, and controversial results of the existing researches in various regions, this study was conducted to determine the rate of academic failure and its related factors from the perspectives of nursing students of Kermanshah School of Nursing and Midwifery in 2011-2012.</p>
<p><strong>Methods:</strong> In a descriptive-analytical study, among 359 nursing students, 33 were recruited. The sampling method was census in the group with academic failure (11 individuals) and systematic randomized for the group with academic success (22 individuals). The tool was a researcher-tailored valid and reliable questionnaire, which was completed by the participants. Data was analyzed using SPSS 16, descriptive and inferential statistics.</p>
<p><strong>Results:</strong> In this study, the rate of academic failure was estimated at 3.06%, considering the total number of students (359 individuals) and the number of failed students (11 individuals), accordingly. The mean of familial factors was more than educational and individual factors. The statistical tests revealed that there was difference between failed and succeeded groups in terms of gender (P < 0.001), location of residence (P = 0.013), father’s profession (P = 0.009), planning for study (P = 0.024), and attitude to employment in the future (P < 0.001).</p>
<p><strong>Conclusions:</strong> The findings showed negative effects of the following items on academic failure in nursing students: familial problems, male gender, living in the campus, lack of study planning, and negative attitude to employment in the future. Therefore, it is recommended to identify students at risk and provide them with counseling assistance.</p>
<p></p>
دانشجویان, پرستاری, وضعیت آموزشی, ترک تحصیل
Nursing, Students, Educational Status, School Dropout
1
8
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-74&slc_lang=fa&sid=1
Zahrasadat
Mahdion
زهرا سادات
مهدیون
100319475328460013294
100319475328460013294
No
Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
Alireza
Khatony
علیرضا
خاتونی
akhatony@gmail.com
100319475328460013295
100319475328460013295
Yes
Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
Alireza
Abdi
علیرضا
عبدی
100319475328460013296
100319475328460013296
No
Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
Faranak
Jafary
فرانک
جعفری
100319475328460013297
100319475328460013297
No
Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران