2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1396
8
1
gregorian
2017
11
1
6
4
online
1
fulltext
fa
تدریس فارماکولوژی در محیط بالینی: ارزشیابی و مقایسه عملکرد آموزشی مربیان بالینی اثربخش و غیر اثربخش
Teaching pharmacology in clinical environment: evaluating and comparing of educational performance in effective and ineffective clinical instructors
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
مقدمه: کسب دانش و مهارت های لازم در زمینه مراقبت های دارویی بیماران از صلاحیت های ضروری حرفه پرستاری به شمار می رود. وجود مربیان بالینی توانمند و اثربخش برای فراگیری مناسب فارماکولوژی توسط دانشجویان؛ نقش مهمی را در کسب مهارت های مراقبت دارویی در آینده کاری آن ها ایفا می نماید. هدف از این مطالعه، ارزشیابی عملکرد مربیان بالینی اثربخش و غیر اثربخش در رابطه با فرآیند یاددهی فارماکولوژی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد قم بوده است.<br>
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقایسهای است. تمامی دانشجویان پرستاری سال آخر دانشگاه آزاد اسلامی قم در دو ترم متوالی سال 94 – 95 با نمونه گیری سرشماری شرکت کردند. گرد آوری اطلاعات با کمک دو پرسشنامه ارزشیابی عملکرد آموزشی مربیان بالینی اثربخش و غیر اثربخش انجام گرفت و پایایی دادهها با استفاده از روش آلفا - کرونباخ به میزان 948/0 برآورد گردید. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 انجام گرفت.<br>
یافته ها: 2/94 درصد شرکت کنندگان، مؤنث و بقیه مذکر بودند که میانگین و انحراف معیار سنی آنها (38/3 ± 98/23) بود. اکثریت (9/52%) در ترم 8 مشغول به تحصیل بودند. آزمون ویلکاکسون در مقایسه عملکرد آموزشی مربیان بالینی اثربخش و غیر اثربخش از دیدگاه دانشجویان، اختلاف معنی داری را نشان داد(000/0=P). میانگین ضعیفترین عملکرد مربیان اثربخش (17/1 ± 89/3) بیش تر از قوی ترین عملکرد مربیان غیر اثربخش (13/1 ± 15/2) از دیدگاه دانشجویان پرستاری بود.<br>
نتیجه گیری: در این پژوهش کلیه عملکردهای مطرح شده در پرسشنامه با نمره بالا برای مربیان بالینی اثربخش و با نمره پایین تر در تمامی گویه ها برای مربیان بالینی غیر اثربخش مورد تأیید دانشجویان قرار گرفت. نتایج بدست آمده از این پژوهش راهگشای مربیان بالینی جهت آموزش بالینی مؤثر و بهینه می باشد.<br>
<strong>Introduction:</strong> acquisition of knowledge and skills in the field of pharmaceutical care patients is the essential qualification of the nursing profession. Being capable and effective clinical instructors to learn the appropriate pharmacology to student, plays an important role in pharmaceutical care skills in the future career. The current study aimed to investigate the nursing students’ perception on the status of teaching pharmacology in effective and ineffective clinical instructors.<br>
<strong>Methods: </strong>This descriptive comparative study was conducted at Qom Azad University during two semester of 2015-16. The sample selection was done using census sampling. Data were collected with two questionnaires named evaluating of educational performance in effective and ineffective clinical instructors. Reliability was obtained using Cronbakh’s alpha. The data were analyzed using descriptive and analytical statistics with SPSS version 21.<br>
<strong>Results:</strong> 94/2% of participants were female and the others were male. Mean and SD of their age was 23/98±3/38. The majority (9/52%) were studying in semester 8. It was shown that there are significant differences among educational Performance in effective and ineffective clinical instructors using the Wilcoxon test. According to the students, the mean scores of the weakest performance in effective instructors was over the mean scores of ineffective instructors.<br>
<strong>Conclusions:</strong> Based on this study result, an apparent difference was reported between the effective and ineffective instructors. The results can be used as criteria for an effective clinical teaching.<br>
ارزشیابی, مربی بالینی, اثربخش, غیر اثربخش, فارماکولوژی, دانشجوی پرستاری
Evaluation, Clinical instructor, Effective, Ineffective, Pharmacology, Nursing student
19
25
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-812-1&slc_lang=fa&sid=1
Z
Ghamari zare
زهره
قمری زارع
Zohre.ghamari@yahoo.com
100319475328460011334
100319475328460011334
Yes
Islamic Azad University, Qom Branch, Qom, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران
H
Nateghi motlagh
حانیه
ناطقی مطلق
100319475328460011335
100319475328460011335
No
Islamic Azad University, Qom Branch, Qom, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران
Z.S
Mousavi qhomi
زهراسادات
موسوی قمی
100319475328460011336
100319475328460011336
No
Islamic Azad University, Qom Branch, Qom, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران