@article{ author = {Cheraghi, F and Mortazavi, SZ and Shamsaei, F and Moghimbeigi, A}, title = {Effect of education on management of blood glucose in children with diabetes}, abstract ={Introduction: Adequate education of patients and good metabolic control can improve clinical outcome in children with diabetes. This study aimed to investigate the effect of education on management of glycemic control in diabetic children aged 10 to 14 years in Diabetes Research Center of Hamadan, Iran in 2013. Method: This quasi-experimental study had a single-group with pre-post test design. Forty diabetic children from 10 to 14 years of age were selected by random sampling. In order to empower them, we conducted four sessions of group training each session took 30 to 45-minutes. The scales included a record form of blood glucose levels and diabetic children behavioral management questionnaire. Cronbach's alpha of 0.74 -0.93 indicated stability of the questionnaire domains. Data analysis was conducted using SPSS version 19 using descriptive statistics and paired t-test, Kolmogorov-Smirnov, and Pearson correlation coefficient at 95% confidence level. Results: There was a statistically significant difference between mean scores of behavioral management of diabetic children in four domains: “blood glucose measurement (t=7.44, P<0.001) “, “following principles of insulin therapy (t=7.43, P<0.001) “, Observing Dietary Behaviors (t=9.72, P<0.001) and “physical activities (t=12.18, P<0.001) “. Moreover, there was a statistically significant difference between mean level of recorded blood glucose in the diabetic children a week before and a week after training intervention (t=-3.97, P<0.001) as well as, between mean level of glycosylated hemoglobin before and three months after the intervention (t=-5.23, P<0.001). Conclusion: Systematic training and empowering children with diabetes aged 10-14 years to perform blood glucose measurements, observing insulin therapy principles, Observing Dietary Behaviors, and doing physical activities reduces blood glucose and HbA1C. Therefore, systematic training and involvement of diabetic children in the care and treatment can improve management of blood glucose.}, Keywords = {Education, children, type 1 diabetes, management, blood glucose monitoring}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {1-11}, publisher = {4 انجمن علمی پرستاری ایران }, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش بر مدیریت قندخون کودکان مبتلا به دیابت}, abstract_fa ={مقدمه: آموزش کافی و کنترل‌ متابولیکی مطلوب می‌توانند پیامد بالینی کودکان دیابتی را بهبود بخشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر مدیریت قندخون کودکان سنین 10 تا 14 ساله مبتلا به دیابت مراجعه‌کننده به مرکز تحقیقات دیابت شهر همدان در سال 1392، انجام گرفت. روش: در این مطالعه شبه ‌تجربی تک گروهی پیش آزمون- پس آزمون با روش نمونه‌گیری تصادفی، 40 کودک به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت توانمندسازی کودک در مدیریت قندخون، 4 جلسه آموزش گروهی 30 تا 45 دقیقه‌ای برگزار شد و سپس کتابچه آموزشی در اختیار آنان قرار داده شد. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل برگه ثبت مقادیر گلوکز خون و پرسشنامه رفتارهای مدیریتی کودک دیابتی بود. آلفای کرونباخ 74/0-93/0 نمایانگر پایایی مناسب حیطه‌های پرسشنامه بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS v.19 و آمار توصیفی و آزمون‌های تی‌زوج و ضریب پیرسون در سطح اطمینان 95% تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمرات رفتارهای ‌مدیریتی کودک در چهار حیطه اندازه‌گیری قندخون (001/0>p، 44/7=t)، اصول انسولین درمانی (001/0>p، 43/7=t)، رژیم غذایی (001/0>p، 72/9=t) و انجام فعالیت‌های بدنی (001/0>p، 18/12=t) قبل و بعد از آموزش، میانگین قندخون ثبت شده در طول یک هفته (001/0>p، 97/3-=t) قبل و بعد از آموزش و همچنین هموگلوبین ‌گلیکوزیله قبل و سه ماه بعد از آموزش (001/0>p، 23/5-=t) تفاوت معناداری آماری داشتند. نتیجه‌گیری: آموزش مدون و ارتقاء توانمندسازی کودک دیابتی 14-10 ساله در اندازه‌گیری قندخون، رعایت اصول انسولین درمانی، رعایت رژیم‌ غذایی و انجام فعالیت‌‌های بدنی موجب کاهش میانگین قندخون و هموگلوبین‌ گلیکوزیله کودک شد. بنابراین آموزش مدون و درگیر نمودن کودک دیابتی در امر مراقبت و درمان سبب بهبود مدیریت قندخون می‌شود.}, keywords_fa = {آموزش, کودکان, دیابت نوع یک, مدیریت, کنترل قندخون}, url = {http://jne.ir/article-1-286-en.html}, eprint = {http://jne.ir/article-1-286-en.pdf}, journal = {Journal of Nursing Education}, issn = {2322-3812}, eissn = {2322-4428}, year = {2014} } @article{ author = {GhaediHeidari, F and Pahlavanzadeh, S and Maghsoudi, J and Ghazavi, Z}, title = {Effect of family education program on depression, anxiety and stress of family caregivers of elderly individuals with dementia}, abstract ={Introduction: Due to rising elderly population and the subsequent increase in chronic disorders such as dementia, the expected number of family caregivers and health care complications, especially psychological effects such as anxiety, depression, etc are on the rise. Therefore, present study aimed to investigate the effect of family education program on depression, anxiety and stress in family caregivers of elderly individuals with dementia. Method: This study was a clinical trial investigating the effect of a family education program on 50 family caregivers in referral centers for elderly with dementia located in Isfahan. Convenience sampling and random assignment were used in our study. Data collection tools were mini mental status examination (MMSE) and DASS (42 items). Data were analyzed using SPSS software version 16 and chi-square, independent t-test, and analysis of variance with repeated measures. Results: Demographic characteristics did not show any statistically significant different. Compared with control group, mean score for depression, anxiety and stress of experimental group in caregivers decreased significantly (P<0.01). Conclusion: Implementation of this program could improve psychological status of family-caregivers of elderly individual with dementia, it is suggested that some programs be standardized and developed after evaluation of different research designs.}, Keywords = {Education, family caregivers, dementia, depression, anxiety, stress}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {12-20}, publisher = {4 انجمن علمی پرستاری ایران }, title_fa = {تأثیر برنامه آموزش خانواده بر میزان افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین خانوادگی سالمندان مبتلا به دمانس}, abstract_fa ={مقدمه: با توجه به آمار رو به فزونی جمعیت سالمندان و به دنبال آن، افزایش مبتلایان به اختلالات مزمن از جمله دمانس، انتظار می‌رود تعداد مراقبین خانوادگی و فراوانی عوارض مراقبتی به ویژه عوارض روانی نظیر اضطراب، افسردگی و ... افزایش یابد. بدین جهت مطالعه کنونی با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزش خانواده بر میزان افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین خانوادگی سالمندان مبتلا به دمانس انجام گرفت. روش: این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی بوده که تأثیر یک برنامه آموزش خانواده را برروی 50 نفر از مراقبین خانوادگی در مراکز ارجاع سالمندان مبتلا به دمانس واقع در شهر اصفهان با استفاده از نمونه‌گیری آسان و تخصیص تصادفی برای قرارگیری در گروه‌های مطالعه بررسی نموده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، آزمون معاینه مختصر وضعیت روانی (MMSE) و پرسشنامه DASS (فرم 42 سؤالی) بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS v.16 و با استفاده از آزمون‌های کای‌دو، تی‌مستقل و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک اختلاف معناداری با یک دیگر نداشتند. میانگین نمره افسردگی، اضطراب و استرس در گروه آزمون به طور معناداری نسبت به گروه کنترل در مراقبین کاهش یافت (01/0>p). نتیجه‌گیری: از آنجایی که اجرای این برنامه توانست وضعیت روانی مراقبین خانوادگی سالمندان مبتلا به دمانس را بهبود بخشد، پیشنهاد می‌شود که برنامه‌هایی در این راستا تدوین و توسعه یابند و ارزیابی آن‌ها در قالب پژوهش‌های مختلف انجام گیرد.}, keywords_fa = {آموزش, مراقبین خانوادگی, دمانس, افسردگی, اضطراب, استرس}, url = {http://jne.ir/article-1-287-en.html}, eprint = {http://jne.ir/article-1-287-en.pdf}, journal = {Journal of Nursing Education}, issn = {2322-3812}, eissn = {2322-4428}, year = {2014} } @article{ author = {Elahi, N and Alhani, F and Ahmadi, F}, title = {Professional partnership: nurses’ experience of theory–practice gap in nursing education}, abstract ={Introduction: Examining the gap between theoretical and practical training can be effective in professional development and can be changed. The aim of this study was to determine the experiences of nursing teachers about the issue of gap between theory and practice in nursing education. Method: This qualitative study was carried out on 32 nursing teachers and managers at Nursing and Midwifery Faculties of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Tehran University of Medical Sciences and Esfahan University of Medical Sciences. Data collection conducted using semi-structured interview and after signing the informed consent by the participants. The interviews were recorded and transcribed. Then, collected data were analyzed through conventional content analysis. In order to assess the validity of data collection, different criteria such as acceptability and verifiability were used. Results: Main themes of the research include education engineering, meritocratic and professional partnership. Experience and understanding of the participants showed that their professional practice and educational activities are in compliance with the core planning. Therefore, content of education and clinical credibility and competency should be standardized through acquired efficient partnership. This will reduce the gap between education and training. Conclusion: The results of this study provides knowledge and insight in educators and managers, so that that they would be able to confront and resolve the gap between theory and clinical training. Results of this study revealed that experiences of participants can identify factors affecting the challenge and provide improved status appropriate for enhanced competence and capabilities of nursing student.}, Keywords = {Professional partnership, experience, nursing educators, theory and practice gap, content analysis, qualitative study}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {21-31}, publisher = {4 انجمن علمی پرستاری ایران }, title_fa = {مشارکت حرفه‌ای: تبیین تجارب پرستاران در مواجهه با فاصله بین آموزش نظری و بالین}, abstract_fa ={مقدمه: رویارویی با معضل شکاف بین آموزش نظری و بالین موجب ایجاد تغییر و توسعه حرفه می‌شود. هدف از این مطالعه تبیین تجارب مدرسین و مدیران پرستاری از مواجهه با شکاف بین آموزش نظری و بالین می‌باشد. روش: این مطالعه کیفی با مشارکت 32 نفر از مدرسین و مدیران پرستاری دانشگاه جندی شاپور اهواز، تهران و اصفهان با انجام مصاحبه‌های فردی و گروهی به صورت نیمه ساختار صورت گرفت. پس از کسب رضایت‌نامه، داده‌ها جمع-آوری، ضبط، دستنویس و به روش تحلیل محتوای متعارف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت حمایت از صحت و استحکام داده‌ها، معیار مقبولیت، تأییدپذیری و انتقال‌پذیری لحاظ گردید. یافته‌ها: مضامین اصلی پژوهش شامل مهندسی آموزش، شایسته سالاری و مشارکت حرفه‌ای است. مطابق با تجارب و درک مشارکت‌کنندگان، عملکرد حرفه‌ای و فعالیت‌های آموزشی آنان منطبق با برنامه‌ریزی متمرکز می‌باشد. به منظور کاهش شکاف بین آموزش و بالین باید آنان در استاندارد کردن محتوای آموزش و کسب توانمندی علمی و اعتبار بالینی از طریق مشارکت کارآمد تلاش کنند. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه آگاهی و بصیرت لازم جهت رویارویی و حل معضل شکاف بین آموزش و بالین را در مدیران و مدرسان پرستاری فراهم می‌آورد. با توجه به نتایج حاصل از تجارب مشارکت‌کنندگان می‌توان به شناسایی عوامل تأثیرگذار بر این چالش پرداخته و با اصلاح و بهبود وضعیت موجود بستر مناسب جهت ارتقاء شایستگی و توانمندی دانشجویان و پرستاران را ایجاد نمایند. لذا پیشنهاد می‌شود ضمن حفظ استقلال مدرسان، بخش‌هایی از آموزش نظری و بالین به پرستاران کارآزموده بالینی واگذار شود تا زمینه تبادل دانش و تجربه فراهم گردد.}, keywords_fa = {مشارکت حرفه‌ای, تجارب, مدرسان پرستاری, مدیران پرستاری, شکاف آموزش نظری و بالین, مطالعه کیفی, تحلیل محتوا}, url = {http://jne.ir/article-1-288-en.html}, eprint = {http://jne.ir/article-1-288-en.pdf}, journal = {Journal of Nursing Education}, issn = {2322-3812}, eissn = {2322-4428}, year = {2014} } @article{ author = {TaghaviLarijani, T and MardaniHmouleh, M and Rezaei, N and Ghadiriyan, F and Rashidi, A}, title = {Relationship between assertiveness and critical thinking in nursing students}, abstract ={Introduction: Assertiveness and critical thinking help improve the academic practice of nursing students. Therefore, the aim of this study was to determine the relationship between assertiveness and critical thinking in nursing students. Method: This analytical and correlation study was performed on 213 nursing students in Tehran University of Medical Sciences using convenient sampling. Main study tools were California critical thinking skills test (CCTST) and assertiveness inventory of Gambril & Richi. Data were analyzed by SPSS 16 software using ANOVA, chi square and Pearson correlation coefficient test. Results: Mean scores of assertiveness and critical thinking for nursing students were 68.1512.79 and 9.323.38. Many students had moderate level of assertiveness (89.7%) and most of them had unusual level of critical thinking (94.8%). Pearson correlation coefficient test showed a direct correlation between assertiveness and critical thinking (r=0.045) with no significant difference between the two variables (P=0.51). Conclusion: It is necessary to revise the teaching strategy to improve the level of critical thinking in nursing curriculum. To achieve assertiveness training in nurses, efforts should be made to identifying and support nursing students who have low levels of critical thinking.}, Keywords = {Assertiveness, critical thinking, nursing student}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {32-40}, publisher = {4 انجمن علمی پرستاری ایران }, title_fa = {رابطه قاطعیت و تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری}, abstract_fa ={مقدمه: قاطعیت و تفکر انتقادی به دانشجویان پرستاری در جهت عملکرد تحصیلی آنان یاری می‌رساند. هدف این مطالعه تعیین رابطه بین قاطعیت و تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری بوده است. روش: این مطالعه تحلیلی و همبستگی با مشارکت 213 نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1391 انجام شد. روش نمونه‌گیری به صورت در دسترس بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا و قاطعیت گمبریل و ریچی بودند. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.16 و با بهره‌گیری از آزمون‌های آنالیز واریانس، کای‌دو و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافته‌ها: نمره کلی قاطعیت دانشجویان 79/1215/68 و نمره کلی تفکر انتقادی آنان 38/332/9 به دست آمد. 7/89% دانشجویان سطح قاطعیت متوسط داشتند و 8/94% آنان تفکر انتقادی زیر سطح هنجار داشتند. بین قاطعیت و تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری همبستگی مستقیم وجود داشت (045/0=r) در حالی که از نظر آماری معنادار نبود (510/0=p). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، لازم است در راهبردهای آموزشی برنامه درسی پرستاری جهت ارتقای مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری، بازنگری صورت گیرد. در صورتی که هدف، توسعه حرفه‌ای و تربیت پرستاران قاطع باشد، کوشش‌ها باید در جهت شناسایی و کمک به دانشجویان به ویژه آنان که از تفکر انتقادی پایین برخورد می‌باشند، متمرکز گردد.}, keywords_fa = {قاطعیت, تفکر انتقادی, دانشجوی پرستاری}, url = {http://jne.ir/article-1-289-en.html}, eprint = {http://jne.ir/article-1-289-en.pdf}, journal = {Journal of Nursing Education}, issn = {2322-3812}, eissn = {2322-4428}, year = {2014} } @article{ author = {Sepahvandi, MA and Movahedi, Y and Azizi, A and Lashani, A and Mohammadzadigan, R}, title = {The investigation relationship between dimensions of social capital with burnout nurses in Khorramabad academic hospitals}, abstract ={Introduction: In recent years a new structure called social capital has attracted particular attention. Studies on burnout suggests that social capital is an important factor influencing burnout The present study aimed to determine the relationship between burnout among nurses was conducted with the dimensions of social capital. Method: The study population consisted of all women nurses working in academic hospitals of Khorramabad, among which 180 people (Through Cochran formula) were tested using a stratified random sampling method. Tools used in this study were Dimensions of social capital & Burnout Inventory. The data collected have been analyzed with descriptive statistics standard deviation and inferential statistics, the correlation coefficient and regression analysis. Results: Multiple regression analysis showed that the aspects of social capital are able to predict 23 % of the variance in occupational burnout. That these informal social relationships and diversity in socializing and friendship, but a significant share of the trust, generosity and spirit of volunteerism, leadership and civic contributions were no significant. Conclusion: Considering the relationship between social capital and burnout, it seems that social capital by reducing burnout among nurses is improved it seems to be trying to enhance the dimensions of social capital among nurses is essential.}, Keywords = {Social capital, burnout, nurses, woman}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {41-50}, publisher = {4 انجمن علمی پرستاری ایران }, title_fa = {بررسی رابطه بین ابعاد سرمایه اجتماعی با فرسودگی شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاهی شهر خرم‌آباد}, abstract_fa ={مقدمه: در سال‌های اخیر سازه نوینی تحت عنوان سرمایه اجتماعی توجه خاصی را به خود جلب کرده است. مطالعات انجام شده در زمینه فرسودگی شغلی نشان می‌دهد که سرمایه اجتماعی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر فرسودگی شغلی می‌باشد؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین ابعاد سرمایه اجتماعی با فرسودگی شغلی در میان پرستاران زن انجام شد. روش: جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق شامل کلیه پرستاران زن شاغل در بیمارستان‌های دانشگاهی خرم‌آباد در سال 1392 بودند و 180 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. برای انتخاب حجم نمونه از هر بیمارستان از روش تصادفی طبقه‌ای استفاده شد. جهت جمع‌آوری اطلاعات از دو پرسشنامه ابعاد سرمایه اجتماعی پانتام و فرسودگی شغلی ماسلاچ استفاده شد. اطلاعات جمع‌آوری شده به کمک روش‌های آماری توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و روش‌های آماری استنباطی شامل ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند گانه نشان داد که بین ابعاد سرمایه اجتماعی و فرسودگی شغلی در پرستاران همبستگی معناداری وجود دارد، همچنین ابعاد سرمایه اجتماعی می‌توانند 23% واریانس فرسودگی شغلی پرستاران را تبیین کنند، به طوری که مؤلفه‌های روابط اجتماعی غیررسمی با بتای 367/0- و تنوع در معاشرت‌ها و دوستی‌ها با 636/0- در پیش‌بینی نتایج مؤثر هستند اما بین مؤلفه‌های اعتماد با بتای 47%- ، بخشش و روحیه داوطلبی 008/0- و رهبری و مشارکت مدنی 232/0- در پیش‌بینی نتایج مؤثر نبودند. نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط بین سرمایه اجتماعی و فرسودگی شغلی، به نظر می‌رسد سرمایه اجتماعی از طریق کاهش فرسودگی شغلی باعث ارتقای عملکرد پرستاران شود؛ لذا به نظر می‌رسد تلاش در جهت افزایش و ارتقاء ابعاد سرمایه اجتماعی در میان پرستاران، ضروری است.}, keywords_fa = {سرمایه اجتماعی, فرسودگی شغلی, پرستاران زن}, url = {http://jne.ir/article-1-290-en.html}, eprint = {http://jne.ir/article-1-290-en.pdf}, journal = {Journal of Nursing Education}, issn = {2322-3812}, eissn = {2322-4428}, year = {2014} } @article{ author = {Kianian, T and Zare, M and Ildarabadi, E and KarimiMoonaghi, H and Saber, S}, title = {Evaluation of training competency of health care workers in training clients and patients}, abstract ={Introduction: Examining the training competency of the health care workers in training their clients and patients can lead to identification of the training problems, improving training qualities, and promoting the health of society as a whole. The current study which was conducted in the city of Mashhad aimed to determine the training competency of the urban health care workers in training the clients referring to these centers. Method: In this cross sectional-descriptive study, 250 health care workers at Mashhad s’ urban health care centers were enrolled in the study using probability sampling. Data collection instrument was a researcher-made questionnaire consisting of two parts demographic data and training competency status. Data were analyzed using SPSSv.16 software and descriptive statistical tests (Frequency and cumulative frequency) and analytical tests (Spearman, correlative tests, Independent t-test, one way variance analysis). Significant level of difference was considered for measuring difference between demographic and training competency (P<0.05). Results: The results of the study indicated that the training competency of 159 workers (5.63%) in health care centers were good and acceptable , and there was a significant difference between training competency of workers and individual differences such as work experience, age, educational degree, employment status, and job satisfaction of health workers. There were also significant differences between courses taken by the health workers to promote their educational level and educational workshops based on promoting educational skills and training competency (P<0.05). Conclusion: Although the training competency of health workers were very good, competency in areas such as training skills, development, performance, and professional responsibility were not satisfactory. Results of the current study provided appropriate data about training competency of the workers for managers of health care centers. Since the status of training competency of the workers can be assessed by managers and clients, it is suggested that for gaining more comprehensive information, training competency of the health workers be examined from the managers and clients point of view.}, Keywords = {Health care worker, training competency, training}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {51-60}, publisher = {4 انجمن علمی پرستاری ایران }, title_fa = {بررسی توانمندی آموزشی کارکنان مراکز بهداشتی درمانی در آموزش مددجویان و مراجعین}, abstract_fa ={مقدمه: بررسی توانمندی آموزشی کارکنان مراکز بهداشتی در آموزش به مددجویان و مراجعین‌شان می‌تواند منجر به شناسایی مشکلات آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش و همچنین ارتقای سلامت جامعه شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین توانمندی آموزشی کارکنان مراکز بهداشتی شهری در آموزش به مددجویان و مراجعه‌کنندگان به این مراکز در شهر مشهد انجام شده است. روش‌: در این مطالعه تحلیلی- مقطعی، 250 نفر از کارکنان مراکز بهداشتی شهری شهر مشهد؛ در سال 1392 که در واحدهای واکسیناسیون، مادر و کودک، مامایی، مبارزه با بیماری‌ها و بهداشت محیط این مراکز مشغول به کار بودند به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای خوشه‌ای از نوع احتمالی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته سنجش توانمندی آموزشی شامل دو بخش (اطلاعات دموگرافیک و وضعیت توانمندی آموزشی) بود. پس از جمع‌آوری داده‌ها، داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.16 و با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و تحلیلی (آزمون‌های همبستگی اسپیرمن، تی‌مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه) تجزیه و تحلیل شد. سطح معناداری برای سنجش ارتباط میان اطلاعات دموگرافیک و وضعیت توانمندی آموزشی (05/0>p) در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد، توانمندی آموزشی 159(5/63%) نفر از کارکنان مراکز بهداشتی در حد خوب و قابل قبول قرار دارد و بین توانمندی آموزشی کارکنان با مشخصات فردی آن‌ها نظیر سابقه کار، سن، مدرک تحصیلی، وضعیت استخدامی و میزان رضایتی که کارکنان از شغل خود داشتند، اختلاف معناداری وجود داشت؛ همچنین بین دوره‌هایی که کارکنان جهت ارتقای سطح علمی خود گذرانده بودند و کارگاه‌های آموزشی مبنی بر ارتقای مهارت‌های آموزشی با توانمندی آموزشی آن‌ها اختلاف معناداری دیده شد (05/0p<). نتیجه‌گیری: اگرچه توانمندی آموزشی کارکنان مراکز بهداشتی درمانی در حد خوب و عالی می‌باشد اما وضعیت توانمندی در حیطه‌های مهارت‌های حین آموزش و توسعه و نحوه عملکرد و مسؤولیت حرفه‌ای رضایت‌بخش نیست. نتایج مطالعه حاضر داده‌های مناسب در زمینه توانمندی آموزشی کارکنان را برای مدیران مراکز بهداشتی و درمانی فراهم نموده است. از آنجایی که مدیران و مددجویان نیز می‌توانند وضعیت توانمندی آموزشی کارکنان را ارزشیابی نمایند پیشنهاد می‌شود جهت کسب اطلاعات جامع، توانمندی آموزشی کارکنان بهداشتی از نظر مدیران و مددجویان نیز مورد بررسی قرار گیرد.}, keywords_fa = {کارکنان بهداشتی, توانمندی آموزشی, آموزش}, url = {http://jne.ir/article-1-291-en.html}, eprint = {http://jne.ir/article-1-291-en.pdf}, journal = {Journal of Nursing Education}, issn = {2322-3812}, eissn = {2322-4428}, year = {2014} } @article{ author = {Khatiban, M and Sangestani, G and Oshvandi, Kh}, title = {Midwifery students’ experience of role-playing as a teaching strategy: a qualitative study}, abstract ={Introduction: The impact of clinical education in midwifery students’ skill development and preparation has long been recognized. The students’ experiences of these fields, especially the students who are employed in the new strategies, are very important and should be considered. Therefore, the aim of this study was to explore the midwifery students’ experiences role-playing as a teaching strategy in learning group counseling and training of the clients. Method: This study was conducted via qualitative content analysis. All midwifery students (n=16) using role playing were enrolled in the study after a purposive sampling. Data collected via 16 semi-structured individual interviews, four focus group interviews, observations and field notes. The average duration of the individual and focus group interviews were respectively 25.3(±8.7) and 48.7(12.2±) minutes. The conventional content analysis was simultaneously done with data gathering. Results: Mean ages of the students were 21.3(± .81) years. All of them were at fifth semester course of midwifery and had no prior work experience. Qualitative analysis of the interview transcripts, observations and field notes, brought about three themes “play the role”, "execution the role” and “transition from the student to professional person”. The first theme had three categories: “role taking”, “theory using opportunity” and “role significance”. The second consisted of the “primary nervousness”, “mastery” and “fulfillment” categories. The latter had “qualified practice” and “proficient future”. Conclusion: By using role playing as a teaching strategy, students can “play the imaginary role”, "implement the real role” and “transform from student to a professional person”.}, Keywords = {Internship, role playing, midwifery students, experience, qualitative research}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {61-70}, publisher = {4 انجمن علمی پرستاری ایران }, title_fa = {تجربه دانشجویان مامایی از آموزش به روش ایفای نقش در کارآموزی: پژوهش کیفی}, abstract_fa ={مقدمه: تجربیات دانشجویان در محیط‌های بالینی، خصوصاً در استراتژی‌های نوین آموزش، بسیار اهمیت دارد. لذا، هدف از این پژوهش، تبیین تجربه یادگیری دانشجویان مامایی از استفاده استراتژی آموزشی ایفای نقش جهت یادگیری «مهارت مشاوره و آموزش گروهی مراجعین» بود. روش: پژوهش کیفی حاضر به روش تحلیل محتوا انجام گردید. با نمونه‌گیری مبتنی بر هدف تمامی 16 دانشجوی کارشناسی مامایی تحت آموزش به روش ایفای نقش، گروه نمونه را تشکیل دادند. داده‌ها با استفاده 16 مصاحبه نیمه ساختار یافته انفرادی و چهار مصاحبه گروه متمرکز، مشاهده و یادداشت‌برداری در فیلد گردآوری شد. میانگین مدت مصاحبه‌های فردی و گروه متمرکز به ترتیب 3/25(7/8±) و 7/48(2/12±) دقیقه بود. هم‌زمان با گردآوری داده‌ها از تحلیل محتوا با رویکرد قراردادی استفاده شد. یافته‌ها: دانشجویان دارای میانگین سنی 3/21(81/0±) سال، همگی در ترم پنجم، مجرد و بدون تجربه کار دانشجویی بودند. تجزیه و تحلیل کیفی متن‌ها منجر به استخراج سه درون‌مایه «ایفای نقش نمایشی»، «ایفای نقش واقعی» و «گذار از دانشجویی به فرد حرفه‌ای» گردید. درون‌مایه «ایفای نقش نمایشی» دارای طبقات «پذیرش نقش»، «فرصت به کارگیری دانش نظری» و «اهمیت نقش»؛ درون‌مایه «ایفای نقش واقعی» دارای طبقات «اضطراب اولیه»، «تسلط» و «رضایتمندی»؛ درون‌مایه «گذار از دانشجویی به فرد حرفه‌ای» دارای طبقات «انجام وظایف حرفه‌ای» و «آینده حرفه‌ای» بود. نتیجه‌گیری: به‌کارگیری روش آموزشی ایفای نقش و متعاقب آن کاربرد در بالین می‌تواند تجربه «ایفای نقش نمایشی»، «ایفای نقش واقعی» و «گذار از دانشجویی به فرد حرفه‌ای» را در دانشجویان مامایی هنگام کارآموزی ایجاد نماید.}, keywords_fa = {کارآموزی, ایفای نقش, دانشجویان مامایی, تجربه, پژوهش کیفی}, url = {http://jne.ir/article-1-292-en.html}, eprint = {http://jne.ir/article-1-292-en.pdf}, journal = {Journal of Nursing Education}, issn = {2322-3812}, eissn = {2322-4428}, year = {2014} } @article{ author = {Ghasemi, F and Hasanvand, S and Valizadeh, F}, title = {Frequency of academic failure and its associated factors from the viewpoint of students with and without academic failure in the Faculty of Nursing and Midwifery, Khoramabad, Iran}, abstract ={Introduction: Main task of universities is training efficient and effective human resources. Students annually experience academic failure due to different reasons. Because academic failure of medical students has negative impacts on the community, patients, profession and university, the present study aimed to determine the frequency of academic failure, and to compare its associated factors from the viewpoint of the students with and without academic failure. Method: This descriptive cross sectional study was conducted during the second semester of 2011-2012 academic years on 148 nursing and midwifery students in Khorramabad Nursing and Midwifery Faculty using convenience sampling method. Academic failure was considered 0.2 and more decline in standard score (Z score) of the grade point average of the prior semester compare to the two previous semesters. The instrument was a researcher made questionnaire which included demographic information and 52 questions about influential factors on academic failure. Five point likert scale questions from very high to very low applied to examine the students’ agreement with the factors affecting academic failure. The Questionnaires were self-reporting. Descriptive statistics, Chi square test, and independent T test were used for data analysis. Results: 36.5% of the students had academic failure. The most important reported factors of academic failure from the viewpoint of the students with academic failure were death of a close one (4.13±1.25), faculty members’ teaching method (4.11±1.7), high number of courses per semester (3.89±0.95), and delivery of theoretical and clinical courses at the same term (3.76±1.09). Those of the students without academic failure were faculty members’ evaluation methods (4.03±1.36), faculty members’ teaching method (3.81±1.1), high number of courses in each semester (3.76±1.09), and educational planning (3.76±1.14). There was no significant difference between the viewpoints of students with and without academic failure in the associated factors of academic failure. Conclusion: More than one third of the students had academic failure. Applying some strategies are necessary such as identifying and supporting students at risk of academic failure by consultant faculty members, encourage and support faculty members to apply more effective teaching and evaluation methods, teach correct studying and learning methods to students, and revision in the nursing educational planning.}, Keywords = {Academic failure, factors, viewpoint, nursing and midwifery students}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {71-79}, publisher = {4 انجمن علمی پرستاری ایران }, title_fa = {بررسی فراوانی افت تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی خرم‌آباد}, abstract_fa ={مقدمه: وظیفه اصلی دانشگاه تربیت نیروی انسانی کارآمد و مؤثر است. اما هر ساله تعدادی از دانشجویان به دلایل مختلف دچار افت تحصیلی می‌شوند. با توجه به پیامدهای منفی افت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی برای جامعه، بیماران، حرفه و دانشگاه، پژوهش حاضر با هدف تعیین فراوانی افت تحصیلی و مقایسه عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه دانشجویان با و بدون افت تحصیلی انجام شد. روش: این پژوهش توصیفی مقطعی در نیمسال دوم سال تحصیلی 1390-1391 روی 148 دانشجوی دانشکده پرستاری مامایی خرم‌آباد به روش نمونه‌گیری در دسترس انجام شد. افت تحصیلی کاهش نمره استاندارد (z score) معدل ترم قبل نسبت به معدل دو ترم قبل به میزان 2/0 و بیشتر در نظر گرفته شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای پژوهشگر ساخته بود که شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی و 52 سؤال در مورد عوامل مؤثر بر افت تحصیلی بود. سؤالات به صورت مقیاس لیکرت 5 نقطه‌ای از خیلی زیاد تا خیلی کم، میزان موافقت دانشجویان با عوامل مؤثر بر افت تحصیلی را بررسی می‌کرد. پرسشنامه‌ها به روش خودگزارشی تکمیل شد. تجزیه تحلیل داده‌ها با آمار توصیفی،آزمون مجذور کای و تی‌مستقل انجام شد. یافته‌ها: 5/36% دانشجویان افت تحصیلی داشتند. مهم‌ترین علل افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان با افت تحصیلی فوت یک فرد نزدیک (25/1±13/4)، شیوه تدریس اساتید (7/1±11/4)، زیاد بودن واحدهای درسی در هر ترم (95/0±89/3) و هم‌زمانی ارایه دروس عملی و تئوری (09/1±76/3) و از دیدگاه دانشجویان بدون افت تحصیلی روش ارزیابی اساتید (36/1±03/4)، روش تدریس اساتید (1/1±81/3)، زیاد بودن واحدهای درسی در هر ترم (09/1±76/3) و برنامه‌ریزی آموزشی (14/1±76/3) گزارش شد. دیدگاه دانشجویان با و بدون افت تحصیلی از نظر عوامل مؤثر بر افت تحصیلی تفاوت معناداری نداشت. نتیجه‌گیری: بیش از یک سوم دانشجویان افت تحصیلی داشتند. اتخاذ تدابیری جهت شناسایی و حمایت دانشجویان در معرض افت تحصیلی توسط اساتید مشاور، تشویق و حمایت اساتید جهت استفاده از شیوه‌های با کارایی بیشتر جهت تدریس و ارزشیابی دانشجو، آموزش شیوه‌های صحیح مطالعه و یادگیری به دانشجویان و بازنگری برنامه آموزش پرستاری و مامایی ضروری به نظر می‌رسد.}, keywords_fa = {افت تحصیلی, علل, دیدگاه, دانشجویان پرستاری مامایی}, url = {http://jne.ir/article-1-293-en.html}, eprint = {http://jne.ir/article-1-293-en.pdf}, journal = {Journal of Nursing Education}, issn = {2322-3812}, eissn = {2322-4428}, year = {2014} }