fa
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
5
2
online
1
fulltext
fa
بررسی مقایسه تاثیر دو نوع بازخورد “کتبی” و “کتبی شفاهی” در ارزیابی تکوینی بر مهارت تفسیر گازهای خون شریانی در پرستاران بخش مراقبت ویژه
The Effect of Two Kinds of Feedback ”written” and “oral written” on Formative Assessment on Arterial Blood Gas Interpretation Skills of Nurses in Critical Care Nurses
مقدمه: در فرآیند آموزش مداوم، پرستاران به عنوان یکی از مهمترین مخاطبان در محیطهای بیمارستانی نیازمند توسعه آموزش و فراگیری به منظور ارتقاء عملکرد خود هستند. پژوهش حاضر بر اساس نیاز یادگیری مناسب و عمیق پرستاران بخش مراقبتهای ویژه به مهارت تفسیر گازهای خون شریانی در مراقبت از بیماران بدحال و تأثیر ارزیابی تکوینی همراه با ارائه بازخورد مناسب در ایجاد این مهارت انجام شده است.
روش کار: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی است که در آن، 90 نفر از پرستاران شاغل به کار در بخشهای مراقبتهای ویژه سه بیمارستان شرکت کردند. نمونههای این پژوهش به روش نمونه گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود انتخاب شدند. مهارت تفسیر گازهای خون شریانی پرستاران قبل و بعد از اجرای مداخله آموزشی اندازه گیری شد. سپس یافتهها با کمک روشهای آماری توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین نمرات پیش آزمون در گروه بازخورد کتبی شفاهی، در گروه بازخورد کتبی 27/2 ± 93/12 و در گروه کنترل 51/2 ± 43/12 بود. همچنین بین سه گروه در ابتدای مطالعه اختلاف معنی داری وجود نداشت (157/0 = P)، و میانگین پس آزمون در گروه بازخورد کتبی شفاهی 58/1 ± 33/20، و درگروه بازخورد کتبی 84/1 ± 40/18، و در گروه کنترل 56/1 ± 96/15 بود. پس از انجام مداخله میانگین نمرات گروهها با هم اختلاف معنی داری داشت (001/P < 0).
نتیجه گیری: استفاده از ارزیابی تکوینی همراه با ارائه بازخورد کتبی و شفاهی در فراگیران، میتواند موجب بهبود مهارت تفسیر گازهای خون شریانی شود. بنابراین پیشنهاد میشود از ارزیابی تکوینی همراه با ارائه بازخورد کتبی و شفاهی در برنامههای آموزشی استفاده شود.
Introduction: In the process of continuing education, nurses are one of the most important audiences in hospitals, which need development of teaching and learning methods to enhance their performance. This research was based on the need for proper training of Intensive Care Units (ICU) nurses for arterial blood gas interpretation skills in the care of critical patients and evaluated the effect of formative assessment with appropriate feedback for development of this skill.
Methods: This was a quasi-experimental study with 90 nurses working at critical care settings of three hospitals. The samples were selected based on the available sampling method and inclusion criteria. Arterial blood gas interpretation skills of nurses were measured before and after the educational intervention. Results were compared using descriptive and inferential statistical methods using the SPSS Inc software (Released 2007. SPSS for Windows, Version 16.0. Chicago, SPSS Inc).
Results: The primary mean score was 13.86 ± 3.7 for the oral group, 12.93 ± 2.27 for the written group and 12.43 ± 2.51 for the control group. Also there were no significant differences between the three groups before the intervention (P = 0.157). The mean score after intervention was 20.33 ± 1.58 for the oral group, 18.40 ± 1.84 for the written group and 15.96 ± 1.56 for the control group. The mean scores between groups were significantly different after the intervention (P < 0.001).
Conclusions: This study showed that using formative assessment and providing proper feedback is effective on learning and using formative assessment, with written and oral feedback improving arterial blood gas interpretation skills. Therefore, it is recommended that formative assessment with written and oral feedback be used in educational programs.
Formative Assessment, Continues Education, Feedback, Intensive Care Units, Nurses, Blood Gas Interpretation
ارزیابی تکوینی, بازخورد, آموزش مداوم, پرستاران بخش های مراقبت ویژه, تفسیر گازهای خون شریانی
1
7
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-50&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/25
1395/4/5
2016/06/25
1395/4/5
A
Adhami bajgiran
Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
ابوالفضل
ادهمی باجگیران
00319475328460013247
00319475328460013247
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
M
Esmaeili
Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مریم
اسماعیلی
esmaeili_m@tums.ac.ir
00319475328460013248
00319475328460013248
Yes
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Kh
Seilany
Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
خاطره
سیلانی
00319475328460013249
00319475328460013249
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
T
Sadeghi
Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
طاهره
صادقی
00319475328460013250
00319475328460013250
No
دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
fa
تأثیر کارگاه روش تحقیق بر دانش پرستاران بالینی مراکز آموزشی درمانی استان آذربایجان شرقی در سال 1393
Effect of research workshop on knowledge of clinical nurses in Medical University at East Azarbaijan province in 2014
مقدمه: پرستاران به عنوان بزرگترین نیروی انسانی مراکز بهداشتی درمانی باید اقدامات خود را مبتنی بر شواهد انجام دهند، از این رو باید آگاهی زیادی از اصول روش تحقیق داشته باشند. با توجه به کمرنگ بودن امر پژوهش در میان پرستاران شاغل در بالین، لزوم توجه بیشتر به دانش و آموزش مداوم این جمعیت احساس میشود. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش روش تحقیق مقدماتی بر دانش پرستاران بالینی شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی در استان آذربایجان شرقی انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با شرکت 90 نفر از پرستاران بالینی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و در سال 1393 انجام شد، افراد با استفاده از اسلاید، کار گروهی و پرسش و پاسخ در طول دو روز و مجموعاً 12 ساعت آموزش دیدند. دانش افراد قبل و بعد از برگزاری دوره، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، که روایی و پایایی آن تائید شده بود، سنجیده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 17 و با آمار توصیفی و آزمون T زوجی تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمره دانش افراد قبل و بعد از برگزاری کارگاه تفاوت آماری معنیداری داشت و برگزاری کارگاه باعث افزایش دانش افراد شد. همچنین نمره دانش با میزان تحصیلات و جنس ارتباط آماری معنی دار داشت.
نتیجهگیری: آموزش روش تحقیق به شکل برگزاری کارگاه باعث افزایش دانش پرستاران میشود. با توجه به اهمیت عملکرد مبتنی در شواهد در بالین و از سویی دور بودن پرستاران از فعالیتهای پژوهشی، لزوم توجه بیشتر نسبت به آموزش مداوم و تاکید بر امر پژوهش در میان این جمعیت توصیه میشود.
Introduction: Nurses as biggest manpower in health care centers must have evidence-based practices; so, they need to have knowledge about principles of research methodology. According to the scarce attention of nurses to clinical researches, their training and continuing of education is necessary. The aim of this study was to determine the effect of research workshops on nurses’ knowledge.
Methods: This quasi-experimental study was conducted on 90 personnel of Tabriz Medical University in East Azarbaijan province in 2014. Participants were trained in a two-day workshop for 12 hours, using slides and through teamwork. The knowledge of participants was measured before and after the course using a researcher-made questionnaire (the content validity of which was conducted and the reliability of which was approved). Data were analyzed by SPSS version 17 through descriptive statistics and paired t-test.
Results: The difference between mean scores of the pre-test and post-test was statistically significant, and the training course increased the personnel’s knowledge about research methodology. Also, the score of knowledge was significantly correlated with gender and education.
Conclusions: Teaching research methodology in the form of workshop increased the knowledge level of nurses. Due to the importance of evidence-based practices and nurses’ distance from research activities, more attention to continuing education and emphasis on research activities among this population is recommended.
Research Methodology, Knowledge, Nurse, Education
روش تحقیق, دانش, پرستار, آموزش
8
15
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-51&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/252016/06/25
1395/4/5
2016/06/252016/06/25
1395/4/5
M
Arshadi Bostanabad
Tabriz University of Medical Sciences, Iran
محمد
ارشدی بستان آباد
00319475328460013251
00319475328460013251
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
M
Abdolalipour
Tabriz University of Medical Sciences, Iran
مرضیه
عبدالعلی پور
m.abdolalipour80@gmail.com
00319475328460013252
00319475328460013252
Yes
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
E
Asghari
Tabriz University of Medical Sciences, Iran
الناز
اصغری
00319475328460013253
00319475328460013253
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
L
Nazari
Tabriz University of Medical Sciences, Iran
لیلا
نظری
00319475328460013254
00319475328460013254
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
N
Abdorrahmani
Tabriz University of Medical Sciences, Iran
نفیسه
عبدالرحمانی
00319475328460013255
00319475328460013255
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
K
Abedini Zarrin gaba
Tabriz University of Medical Sciences, Iran
کبری
عابدینی زرین
00319475328460013256
00319475328460013256
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
L
Zialame
Tabriz University of Medical Sciences, Iran
لیلی
ضیاءلامع
00319475328460013257
00319475328460013257
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
fa
رابطه رویکرد مطالعه عمل فکورانه با رضایت از دوره آموزشی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 93-1392
The study of the relationship study approach to deliberative practice and Course satisfaction and academic achievement among Isfahan University of Medical Sciences nursing students at the 2013-2014 academic year University of Medical Sciences
مقدمه: نوع رویکرد مطالعه و یادگیری دانشجویان، در میزان رضایت از دوره و پیشرفت تحصیلی نقش دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه رویکرد مطالعه عمل فکورانه با رضایت از دوره آموزشی و پیشرفت تحصیلی انجام گرفته است. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان پرستاری ترم سوم، پنجم و هفتم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، و نمونه پژوهش شامل نمونه در دسترس در این مقطع زمانی(187 نفر) بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد رویکرد مطالعه عمل فکورانه متشکل از 25 سوال، و یک گویه کلی به منظور سنجش رضایت کلی از دوره، و از معدل دانشجویان برای پیشرفت تحصیلی استفاده شده است . برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و استنباطی(ضرایب همبستگی، تحلیل واریانس، و آزمون t مستقل) استفاده گردید. یافته ها: بین رویکرد مطالعه عمل فکورانه و متغیرهای پیشرفت تحصیلی و رضایت از دوره همبستگی معنی داری وجود داشت(0/001= p). این رابطه بین رضایت از دوره و پیشرفت تحصیلی نیز دیده شده است(0/001= p). یافته ها همچنین نشان داد که با بالا رفتن ترم تحصیلی، همبستگی بین مولفه های مذکور افزایش یافته است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، رشد مطالعه عمل فکورانه می تواند برای مواجهه با دشواری های نظری آموزش پرستاری و آمادگی در راستای مواجهه با پیچیدگی های محیط بالینی در پرستاران موثر باشد. بنابراین دست اندرکاران و برنامه ریزان آموزشی حوزه آموزش پرستاری می بایست با اتخاذ راهبردهای آموزشی، سعی در ارتقای این مهارتها در دانشجویان خود و ارتقای سلامت در جامعه داشته باشند
Introduction: Type of students ’ studying and learning approaches play a role in students' satisfaction of course and academic achievement. The purpose of this study was to determine the relationship between study approach to Deliberative practice and Course Satisfaction and Academic Achievement . Method: The method of the study was descriptive- correlation. The statistical population included all the third, fifth and seventh semesters nursing undergraduate students of Isfahan University of Medical Science, and the statistical sample (n=187) was selected through convenient sampling. The data were collected by Questionnaire of Study Approach to Deliberative Practice that includes 25 items and developed by Duvivier & et al (2011), a general item to measure overall satisfaction of the course, and the students average. For data analysis, descriptive and inferential statistics (correlation coefficients, ANOVA, Independent t-test) was used. Result: There was a statistically significant correlation between study approach to deliberative practice and Course Satisfaction and academic achievement (p=0.001). This correlation was also observed between Course Satisfaction and academic achievement (p=0.001, r=0.74). The results also showed that With increase in semester of nursing students, the correlation between components were too increased. Conclusion: The results of this study can be used to deal with theoretical problems of nursing education and preparation to deal with the complexity of the clinical environment. Therefore, policymakers and educational planners of nursing education should with adopting educational strategies, trying to improve the skills of their students and health promotion in the community.
Deliberative Practice Study, Course Satisfaction, Academic Achievement, Nursing Students, Clinical environment, Health
مطالعه عمل فکورانه, رضایت از دوره آموزشی, پیشرفت تحصیلی, دانشجویان پرستاری, محیط بالینی, سلامت
16
23
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-52&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/252016/06/252016/06/25
1395/4/5
2016/06/252016/06/252016/06/26
1395/4/6
MR
Nilli
Curriculum Development, College of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
محمدرضا
نیلی
00319475328460013258
00319475328460013258
No
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
H
Abdi
Curriculum Development, College of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
حمید
عبدی
Habdi63@Gmail.com
00319475328460013259
00319475328460013259
Yes
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
fa
عوامل تسهیل کننده و بازدارنده عملکرد مبتنی بر شواهد (EBP) از دید پرستاران دانشگاه علوم پزشکی شهرکرمان در سال 1392
The study of Facilities and Barriers to Evidence-Based Practice (EBP) in Nurses, view point of Kerman University of Medical Sciences
مقدمه: مراقبت مبتنی بر شواهد در واقع کاربرد بهترین مستندات علمی در تصمیم گیریهای بالینی برای انجام بهترین مراقبت است. یکی از چالشهای مهم در این مسیر کارآیی مداخلات پرستاری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل تسهیل کننده و بازدارنده عملکرد مبتنی بر شواهد در پرستاری انجام شد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی است. جامعه پژوهش متشکل از پرستاران بالینی، مدیران پرستاری و مدرسین پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرمان بود. نمونه مورد مطالعه 300 نفر محاسبه شد. در سال 1392 به روش نمونه گیری احتمالی ساده با استفاده از پرسشنامه 12 سوالی در زمینه تسهیلات و 24 سؤال در زمینه موانع کابرد پرستاری مبتنی بر شواهد بر اساس مقیاس 5 در جه ای لیکرث از کاملاً موافق تا کاملاً مخالف مورد مطالعه قرار گرفت. برای دستیابی به اهداف تحقیق دادهها با نرم افزار SPSS نسخه 16 و بااستفاده از آزمونهای آماری پارامتری (t-test و ANOVA) و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل گردید.
یافتهها: بیشترین تسهیل کننده از دید پرستاران به ترتیب مربوط به برگزاری دورههای بازآموزی روشهای تحلیل و بکارگیری شواهد (7/27 %) و بیشترین موانع مربوط به موانع اجرایی (2/2 ± 46) از جمله عدم دسترسی آسان به اطلاعات پژوهشی به روز و کارآمد (12/38 %) بود. بین نمره موانع و تسهیلات ارتباط معنی دار و معکوس وجود داشت (02/0= P و 15/0- = r). بین موانع و تسهیلات بر اساس متغیرهای زمینهای غیر از متغیر سن و سابقه کار 05/0 > P در مورد بقیه متغیرها ارتباط معنی دار آماری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج، آموزش بعنوان تسهیل کننده مهم و دسترسی ناکافی به شواهد به عنوان بزرگترین باز دارنده عملکرد مبتنی بر شواهد مطرح بوده است. لذابا مدیریت مناسب رفع موانع و تأمین تسهیلات، از طرفی حمایت و تشویق از کاربرد شواهددر عمل، رویکردهای پرستاری تغییر مییابد. برای دستیابی به این مهم، پرستاران نیازمند آموزش مستمر و کاربردی در این زمینه هستند.
Introduction: evidence-based care is the use of the best scientific evidence in making clinical decisions and applying the best care. It is one of the major challenges in nursing interventions. This study aimed to determine the facilities and barriers to evidence-based nursing.
Methods: This was a cross-sectional study including clinical nurses, nurses, managers and nurse educators. The sample size was calculated as 300 by simple random sampling method. Based on Rostas tool, good validity and reliability of r = 0.83 and r = 0.79, respectively, were achieved. To achieve the objectives of the research, SPSS software version 16 was used and data was analyzed by parametric tests (t-test and ANOVA) and Pearson’s correlation coefficient.
Results: In the viewpoint of nurses, the most facilitating training courses were development of methods analysis and evidence application (27.7%) and the biggest barriers were implementation barriers (42.6 ± 2.2) and the lack of easy access to up-to-date and useful information and research (38.12%). There was a meaningful relationship between barriers and facilities scores and negative significance (P = 0.0 2, r = -0.15) between barriers and facilities based on demographic variables other than age and work experience (P < 0.05). There was no statistically significant relationship between other variables.
Conclusions: By removing barriers and providing facilities, support and encouragement for the use of EBP, nursing approaches will change. To achieve this, nurses need ongoing trainings and practice in this field.
Evidence-Based Nursing , Evidence-Based practice, facilities, barriers
پرستاری مبتنی بر شواهد, عملکرد مبتنی بر شواهد, تسهیلات, موانع
24
30
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-53&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/252016/06/252016/06/252016/06/25
1395/4/5
2016/06/252016/06/252016/06/262016/06/25
1395/4/5
E
Nouhi
University of Medical Sciences, Kerman, Iran
عصمت
نوحی
e_nuhi@kmu.ac.ir
00319475328460013260
00319475328460013260
Yes
دانشگاه علوم پزشکی کرمان ایران
A
Shakouri
University of Medical Sciences, Kerman, Iran
افشین
شکوری
00319475328460013261
00319475328460013261
No
دانشگاه علوم پزشکی کرمان ایران
fa
بررسی رفتار تغذیه ای و عوامل پیش بینی کننده آن بر اساس الگوی ارتقاء سلامت پندر در زنان با وزن بالا مراجعه کننده به درمانگاه های بیمارستان فاطمیه شهر همدان
Dietary Behavior Status And Its Predictors Based On The Pender`s Health Promotion Model Constructs Among Overweight Women referred to Fatemieh hospital clinics in Hamedan, 2014
مقدمه: تغییرات شیوه زندگی و عادات غذایی مردم جهت استفاده از غذاهای چرب و انرژی زا و کاهش فعالیت فیزیکی موجب شیوع روبه رشد اضافه وزن و چاقی در زنان شده است. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت رفتار تغذیه ای زنان با وزن بالا بر اساس الگوی ارتقای سلامت پندر انجام شد. روش: در این مطالعه توصیفی- مقطعی 384 زن با شاخص توده بدنی بیشتر از 25 به صورت در دسترس انتخاب شدند. جامعه پژوهش شامل تمام زنان با وزن بالا، مراجعه کننده به درمانگاه های بیمارستان فاطمیه شهر همدان در سال 1393 می باشد. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه سازه های مدل پندر و رفتار تغذیه ای انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss ویراست و 16 آزمون های همبستگی و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . یافته ها: میانگین سن زنان با وزن بالا 9/01±38/92 سال و میانگین شاخص توده بدنی (kg/m2 (2/28±29/2 بود. در مطالعه حاضر وضعیت رفتار تغذیه ای در زنان در سطح نامطلوبی بود (12/05±38/7) و نتایج آنالیز رگرسیون، 82% از رفتار تغذیه ای زنان را براساس سازه های موانع درک شده، احساس مثبت مرتبط با رفتار، خودکارآمدی درک شده و تعهد به عمل، پیش بینی کرد (p<0.001,R2 =0.82 F=12.75 ). نتیجه گیری: در این مطالعه رفتار تغذیه ای زنان در سطح نامطلوبی بود، با توجه به نقش مهم زنان در حفظ سلامت سایر اعضای خانواده، لزوم ارتقائ آگاهی آنان در زمینه رفتارهای تغذیه ای مطلوب و کاهش رفتارهای نامطلوب احساس می شود. بنابراین بر اساس نتایج این مطالعه توصیه می شود در برنامه ریزی برای اجرای مداخلات ارتقاء دهنده رفتار تغذیه ای در زنان باید بر استراتژی های افزایش خودکارآمدی، تعهد به عمل و احساسات مثبت مرتبط با رفتار و کاهش موانع درک شده بیشتر تأکید نمود.
Introduction:Changes in lifestyle and dietary habits of the people to use unhealthy foods and reduce physical activity leading to the high prevalence of overweight and obesity in women. This study aimed to determine the dietary behavior status and its predictors based on the Pender`s health promotion model constructs among overweight women. Method: This descriptive-analytical study was carried out on 484 women with a body mass index greater than 25 that selected through convenience sampling. The study population included all women with high weight, referred to the Fatemieh hospital clinics in Hamedan, 2014. Data were collected using questionnaires, Pender`s model constructs and dietary behavior. Statistical analysis of the data was performed by SPSS (version 16) software and statistical tests being correlation and regression analysis. Results: Average age of women with overweight was 38.29±9.01 years and mean BMI was 29.2 ± 2.28 (kg / m2). In this study, mean dietary behavior in women was Undesirability (38.7 ± 12.05). Results of regression analysis showed that the 82% of the variability in dietary behavior of the overweight women was predicted by the following structures: perceived benefits, perceived barriers, negative feelings associated with the behavior, self-efficacy and Commitment to a plan of action(R2 =0. 82, F =12. 75, p< 0.001). Conclusion: The feeding behavior of women was unacceptable, According the important role of women in maintaining the health of other family members, they need to raise awareness on optimum nutritional behaviors and reducing undesirable behaviors felt. Therefore, based on the results of this study recommended In planning for promoting feeding behavior intervention strategies in women should emphasized to increase self-efficacy, the positive feelings associated with the behavior and Commitment to a plan of action and reduce perceived barriers.
Health Promotion, Obesity,women, Feeding behavior
ارتقاء سلامت , چاقی, زنان, رفتار تغذیه ای
31
39
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-57&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/252016/06/252016/06/252016/06/252016/06/26
1395/4/6
2016/06/252016/06/252016/06/262016/06/252016/06/26
1395/4/6
M
Khodaveisi
Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مسعود
خداویسی
00319475328460013280
00319475328460013280
No
دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
A
Omidi
Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
افسر
امیدی
afsar_ omidi@yahoo.com
00319475328460013281
00319475328460013281
Yes
دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Sh
Farokhi
Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
شیما
فرخی
00319475328460013282
00319475328460013282
No
دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
A.R
Soltanian
Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
علیرضا
سلطانیان
00319475328460013283
00319475328460013283
No
دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
fa
کیفیت زندگی و ارتباط آن با استرس شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر ساری در سال 1394
Quality of life and its relationship to the Job stress in among nursing staff in Hospitals of Sari, in 2015
مقدمه: کیفیت زندگی یک مفهوم چندبعدی است که عوامل مهم و متعددی نظیر وضعیت جسمی و روانی بر آن تأثیر میگذارد. از سویی استرس شغلی نیز یکی از عوامل اساسی در کاهش بهرهوری در سازمانها است. مطالعه حاضر با هدف بررسی کیفیت زندگی و ارتباط آن با استرس شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستانهای شهر ساری در سال 1394 انجام شد. روش: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بود که بر روی 940 نفر از پرستاران شاغل در کلیه بیمارستانهای شهر ساری، به روش سرشماری انجام شد. گردآوری داده های مطالعه با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی 36 سؤالی و استرس شغلیHSE (Health and Safety Executive) استاندارد انجام گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آنالیز واریانس، تی تست، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی توسط نسخه 18 نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: اکثریت واحدهای موردپژوهش با فراوانی 62/2 درصد دارای کیفیت زندگی متوسطی بودند. همچنین میانگین و انحراف معیار کلی استرس شغلی 20/94±115/02برآورد شد که نشاندهنده استرس زیاد در پرستاران بود. بین بعد کلی سلامت جسمی و سلامت روانی با تمام ابعاد استرس شغلی بهاستثنای خرده مقیاس کنترل و حمایت مسئولین ارتباط معنیداری وجود داشت (0/05>p). همچنین بین جنس و نظام کاری با کیفیت زندگی و نیز بین سن، سابقه، وضعیت تأهل و نظام کاری با استرس شغلی افراد ارتباط معنیدار آماری وجود داشت (0/05>p). نتیجهگیری: یافته ها نشان داد افزایش استرس شغلی پرستاران بر برخی از ابعاد کیفیت زندگی آنان تأثیر منفی میگذارد. لذا میبایست مدیران پرستاری با آگاهی از نتایج این پژوهش، با برقراری ارتباط صحیح با پرستاران و حمایت آنان در جهت کاهش نیازهای فیزیکی، فشارهای روانشناختی و مشارکت پرسنل در تصمیمگیریها در جهت کاهش استرس شغلی عمل نمایند که متعاقباً سبب افزایش کیفیت کاری و کیفیت زندگی پرستاران میگردد.
Introduction: quality of life is a multidimensional concept that important and various factors such as physical and psychological effect on it. Moreover, the Job stress is one of the most important factors in reduced productivity in organizations. The present study was performed to determine quality of life and its relationship with Job stress among nursing staff in hospitals of sari, in 2015. Method: This descriptive- analytical study was performed on 940 people in among nursing staff in hospitals of Sari, in 2015. The samples were selected by census sampling method. Data were gathered using particular questionnaires of quality of life (SF-36) and HSE (Health and Safety Executive) Job stress. Collected data were analyzed by ANOVA, t-test, Pearson's correlation and Linear Regression using SPSS software (V18). Results: The majority of samples with frequency of 62.2% had a moderate quality of life. Also The Mean±SD of Job stress was 115.02±20.94 that represents a great stress in nurses. Also a significant correlation observed between general aspects physical health and mental health with all aspects of job stress except Control and support of authorities (P<0.05). In addition, sex, work and body mass index with quality of life disorders and also between history, marital status and working system with a job stress was a significant relationship (P<0.05). Conclusion: Findings showed that increases a job stress has a negative effect on some aspects of quality of life. So, nursing managers by aware of this result, with proper communication and support them in order to reduce the physical requirements, psychological pressure and stuff participation in decision-making in order to reduce job stress and following that increase job quality and improve the quality of life, act.
Quality of life, Job Stress, Nurses
کیفیت زندگی, استرس شغلی, پرستاران
40
48
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-56&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/252016/06/252016/06/252016/06/252016/06/262016/06/26
1395/4/6
2016/06/252016/06/252016/06/262016/06/252016/06/262016/08/8
1395/5/18
N
Nasiry Zarrin Ghabaee
Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
داود
نصیری زرین قبائی
00319475328460013284
00319475328460013284
No
دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
F
Talebpour Amir
Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
فرشته
طالب پور امیری
ftaleb2001@yahoo.com
00319475328460013285
00319475328460013285
Yes
دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
MR
Hosseini Velshkolaei
Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
سید محمدرضا
حسینی ولشکلایی
00319475328460013286
00319475328460013286
No
دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
R
Rajabzadeh
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
رضوان
رجب زاده
00319475328460013287
00319475328460013287
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
fa
بررسی همبستگی هوش اخلاقی و نوع دوستی با نگرش پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیماران
The Relationship Moral Intelligence and altruism with nurses Attitude to the rights of patients
مقدمه: هوش اخلاقی و نوع دوستی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر رفتار انسانها است و می توانند نقش اساسی در ارتقای رعایت حقوق بیماران داشته باشند. هدف این مطالعه بررسی رابطه هوش اخلاقی و نوع دوستی با نگرش پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیماران بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه آماری این تحقیق شامل 200 نفر از پرستاران شاغل علوم پزشکی استان آذربایجان غربی در سال 1393 بودند که به روش خوشهای چند مرحل ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه هوش اخلاقی لینک و کیل و پرسشنامه نوع دوستی کارلو و همکاران و مقیاس حقوق بیماران هوشمند و همکاران استفاده شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شدند و در محیط نرم فزار SPSS ویرایش 19 در سطح معنی داری 0/05> P با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و آمارههای تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه) تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد بین متغیر نوع دوستی (0/447=r)، مؤلفه درستکاری (0/234=r)، مؤلفه مسئولیت پذیری (0/459=r)، مؤلفه بخشش (0/646=r) و مؤلفه دلسوزی (0/518=r) با نگرش پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیماران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (0/05>P). نتایج ضریب همبستگی چند متغیری به روش Enter نشان داد که مؤلفه های هوش اخلاقی و متغیر نوع دوستی در تبیین نگرش پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیماران (58/8% ) سهم دارند. نتیجه گیری: نتیجه حاصل از این تحقیق نشان داد که مؤلفه های هوش اخلاقی و متغیر نوع دوستی در پیش بینی نگرش پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیماران نقش دارند. بنابراین، به نظر می رسد با افزایش هوش اخلاقی و نوع دوستی می توان نگرش پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیماران تقویت کرد.
Introduction: Moral intelligence and altruism are the most effective factors on human behavior and it can have be the basic role in expanding of patient rights. The purpose of this study was to investigate the relationship between moral intelligence and altruism with nurses' attitude to the rights of patients. Method: This is a descriptive-correlational study carried out with 200 nurses in western Azerbaijan in 2015. Kiel and Lennik moral intelligence scale, Carlo and et al altruism scale and Hoshmand and et al rights questionnaire have been used for data collection. Results: The results of this study indicated that there was a positive relationship between nurses attitude of patients’ rights with altruism (r=0.447), subscale honesty (r=0.234), subscale responsibility(r=0.459), subscale forgiveness (r=0.646) and subscale compassion (r=0.518) of moral intelligence. That was significant at p<0.05 level. The results of multi-variable correlation coefficient with enter method indicated subscale of moral intelligence and altruism variable has role in explaining nurses’ attitude of patients’ rights ( %58.8). Conclusion: the results indicated the subscales of moral intelligence and altruism variable has have role in explaining nurses attitude of rights of patients. Thus, it seems that the growth of the moral intelligence and altruism increases the nurses’ attitude to the rights of patients.
Moral Intelligence, Altruism, Attitude, Nurses, Rights of Patients
هوش اخلاقی, نوع دوستی, نگرش, پرستاران, حقوق بیماران
49
56
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-55&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/252016/06/252016/06/252016/06/252016/06/262016/06/262016/06/26
1395/4/6
2016/06/252016/06/252016/06/262016/06/252016/06/262016/08/82016/08/8
1395/5/18
A
mahmoodi
Islamic Azad University of Dehagan, Iran
اعظم
محمودی
Mahmoodi53@yahoo.com
00319475328460013288
00319475328460013288
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، ایران
L
khani
Islamic Azad University of Dehagan, Iran
لطفعلی
خانی
00319475328460013289
00319475328460013289
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، ایران
M
Ghaffari
Department of Psychology, Payame Noor University (PNU), Iran
مظفر
غفاری
00319475328460013290
00319475328460013290
No
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
fa
موانع اجتماعی شدن حرفه ایی در پرستاری: یک مطالعه مروری یکپارچه
Barriers to Professional Socialization in Nursing: an Integrative Review
مقدمه: اجتماعی شدن حرفهای پرستاران از ضروریات این حرفه مراقبتی بوده و رابطه مستقیمی با کیفیت خدمات ارائه شده توسط پرستاران دارد. این مطالعه با هدف بررسی موانع اجتماعی شدن پرستاران و ارائه راهکارهایی برای رفع این موانع انجام شده است. روش: این مطالعه مروری یکپارچه با استفاده از روش بروم انجام گرفت. در این راستا مطالعاتی که در راستای هدف پژوهشی بودند، به زبان انگلیسی و یا فارسی نگارش شده بودند، دسترسی به متن کامل آنها ممکن بود و سال چاپ آنها مربوط به ده سال اخیر بود وارد مطالعه شدند و مقالات بی نام، بدون تاریخ و غیرعلمی از مطالعه حذف شدند. از دامنه وسیعی از کلید واژه ها همچون اجتماعی شدن حرفه ای، پرستاری و پرستار برای بازیابی مطالعات استفاده گردید. برای یافتن مطالعات مرتبط در کنار مطالعه کتابخانه ای از پایگاههای اطلاعاتی معتبر فارسی و بین المللی همچون sid, magiran, iranmede, google scholar, medline, scopus, Elsevier, pubmed, sciencedirect استفاده شد. در نهایت 21 مقاله وارد مطالعه شدند. دادهها بر اساس روش بروم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحلیل ها نشان داد که موانع اجتماعی شدن پرستاران شامل سه دسته کلی عوامل حرفه ای، عوامل اقتصادی -تسهیلات رفاهی و عوامل اجتماعی می باشد. نتیجه گیری: ارائه مراقبت با کیفیت و مطلوب توسط پرستاران بدون توجه به جایگاه اجتماعی و ارتقاء آن امکان پذیر نمی باشد. لذا، سیستم های بهداشتی و مراقبتی برای ارتقاء کیفیت خدمات درمانی و رضایتمندی بیماران بایستی موانع حرفه ای، اقتصادی و اجتماعی را مد نظر قرار داده و تمهیدات لازم در جهت رفع این موانع را بکار گیرند.
Introduction: Professional socialization of nurses is essential in this caring profession and has a direct link with the quality of provided services. This study has been conducted with the aim of investigating the barriers of the socialization in nurses and provide strategies to address these barriers. Method: This integrative review conducted based on the Broome approach. The studies that related to the purpose of study, being written in English or Persian, the full text was accessible and were published in the last 10 years, entered into research. Articles without name, no date and non-scientific were excluded. A wide range of Keywords such as Professional Socialization, Nursing, Nurse was used to retrieve related studies. Besides studying library, Persian and International accredited online databases such as Magiran, SID, Iranmedex, Pubmed, google scholar, MEDLINE, Scopus, Elsevier and Sciencedirect were used. Ultimately, 21 articles were included. Data were analyzed based on Broom's method. Results: Analysis results showed that professional socialization of nurses' barriers consist of three main categories of professional factors, economic- welfare facilities factors and social factors. Conclusion: It's impossible to provide desirable and quality care by nurses without considering their social status and promoting it. So, health care system needs to consider professional, economic and social barriers and apply the necessary measures to eliminate these barriers in order to improve the quality of care and patient satisfaction.
socialization, nursing, nurses, integrative review
اجتماعی شدن, پرستاری, پرستاران, مرور یکپارچه
57
65
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-54&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/252016/06/252016/06/252016/06/252016/06/262016/06/262016/06/262016/06/26
1395/4/6
2016/06/252016/06/252016/06/262016/06/252016/06/262016/08/82016/08/82016/08/8
1395/5/18
L
Valizadeh
Tabriz University of Medical Sciences. Iran
لیلا
ولیزاده
00319475328460013291
00319475328460013291
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
M
Zirak
Tabriz University of Medical Sciences. Iran
محمد
زیرک
00319475328460013292
00319475328460013292
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
N
Parizad
Tabriz University of Medical Sciences. Iran
ناصر
پریزاد
naserp53@yahoo.com
00319475328460013293
00319475328460013293
Yes
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران