[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1401 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 43-32 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش مبتنی بر فراشناخت بر رضایت شغلی و مدیریت خشم پرستاران
رویا چریکی ، خسرو رمضانی ، بهرام موحدزاده
گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج ، ایران ، Kh.ramezani@gmail.com
چکیده:   (385 مشاهده)
مقدمه: هر چند تمام افراد در معرض غلیان خشم و عدم رضایت شغلی قرار می­گیرند اما گروهی از افراد به دلیل نوع کار و مسئولیت­شان بیشتر از دیگران در معرض این اتفاق هستند که پرستاران از این گروه می­باشند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش فراشناخت گروهی بر رضایت شغلی و مدیریت خشم پرستاران بیمارستان­های دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پی­گیری با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش پرستاران بیمارستان­های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1399 بودند. با روش نمونه گیری در دسترس 40 نفر پرستار براساس ملاک های ورود و خروج به مطالعه انتخاب شدند، و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند(هرگروه 20 نفر). گروه آزمایش  تحت آموزش  12 جلسه 75 دقیقه­ای با فراوانی دو بار در هفته قرار گرفتند و گروه کنترل بعد از پیگیری آموزش دریافت کردند. مشارکت کنندگان با پرسشنامه خشم اسپیلبرگر و پرسشنامه رضایت شغلی ویسوکی و کروم  مورد ارزیابی در 3 مرحله قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از بسته آماری SPSS نسخه 23 استفاده گردید.
یافته: میانگین نمرات خشم قبل از آموزش در گروه‌ آزمایش و کنترل به‌ترتیب 02/11±80/163­ و 43/18±78/156­ بود که پس از آموزش در پس‌آزمون به 08/8±95/118­ و 9/13±44/154­ و در پیگیری به 55/6±95/143­ و 15/8±89/155­ تغییر یافت. میانگین نمرات رضایت شغلی قبل از آموزش در گروه‌ آزمایش و کنترل به‌ترتیب 20/12±25/79­ و 07/16±05/77­ بود که پس از آموزش در پس‌آزمون به 50/4±11/90 و 63/15±12/76­ و در پیگیری به 72/11±70/90­ و 13/15±06/76­ تغییر یافت. نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر نشان داد که میانگین نمرات خشم و رضایت شغلی در گروه‌ آزمایش فراشناخت نسبت به گروه کنترل پس از آموزش معنادار (001/0>p) بوده و تا مرحله پیگیری حفظ  شده است.­ بیشترین اندازه اثر به ترتیب مربوط به مدیریت خشم(72/0) و رضایت شغلی (65/0) بوده است.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش فراشناخت به پرستاران می­تواند روش مناسبی برای بهبود رضایت شغلی و مدیریت خشم در آنان باشد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش فراشناخت، رضایت شغلی، فرسودگی شغلی، مدیریت خشم، پرستاران
متن کامل [PDF 321 kb]   (211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/4 | پذیرش: 1401/2/7 | انتشار: 1401/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Cheriki R, Ramezani K, Movahedzadeh B. The Effectivensis of Education Based on Metacognition on Job Satisfaction and Anger Management of Nurses. 3 JNE. 2022; 11 (2) :32-43
URL: http://jne.ir/article-1-1356-fa.html

چریکی رویا، رمضانی خسرو، موحدزاده بهرام. اثر بخشی آموزش مبتنی بر فراشناخت بر رضایت شغلی و مدیریت خشم پرستاران. آموزش پرستاری. 1401; 11 (2) :43-32

URL: http://jne.ir/article-1-1356-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 28 queries by YEKTAWEB 4460