[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1401 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 43-32 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش مبتنی بر فراشناخت بر رضایت شغلی و مدیریت خشم پرستاران
رویا چریکی ، خسرو رمضانی ، بهرام موحدزاده
گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج ، ایران ، Kh.ramezani@gmail.com
چکیده:   (1687 مشاهده)
مقدمه: هر چند تمام افراد در معرض غلیان خشم و عدم رضایت شغلی قرار می­گیرند اما گروهی از افراد به دلیل نوع کار و مسئولیت­شان بیشتر از دیگران در معرض این اتفاق هستند که پرستاران از این گروه می­باشند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش فراشناخت گروهی بر رضایت شغلی و مدیریت خشم پرستاران بیمارستان­های دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پی­گیری با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش پرستاران بیمارستان­های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1399 بودند. با روش نمونه گیری در دسترس 40 نفر پرستار براساس ملاک های ورود و خروج به مطالعه انتخاب شدند، و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند(هرگروه 20 نفر). گروه آزمایش  تحت آموزش  12 جلسه 75 دقیقه­ای با فراوانی دو بار در هفته قرار گرفتند و گروه کنترل بعد از پیگیری آموزش دریافت کردند. مشارکت کنندگان با پرسشنامه خشم اسپیلبرگر و پرسشنامه رضایت شغلی ویسوکی و کروم  مورد ارزیابی در 3 مرحله قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از بسته آماری SPSS نسخه 23 استفاده گردید.
یافته: میانگین نمرات خشم قبل از آموزش در گروه‌ آزمایش و کنترل به‌ترتیب 02/11±80/163­ و 43/18±78/156­ بود که پس از آموزش در پس‌آزمون به 08/8±95/118­ و 9/13±44/154­ و در پیگیری به 55/6±95/143­ و 15/8±89/155­ تغییر یافت. میانگین نمرات رضایت شغلی قبل از آموزش در گروه‌ آزمایش و کنترل به‌ترتیب 20/12±25/79­ و 07/16±05/77­ بود که پس از آموزش در پس‌آزمون به 50/4±11/90 و 63/15±12/76­ و در پیگیری به 72/11±70/90­ و 13/15±06/76­ تغییر یافت. نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر نشان داد که میانگین نمرات خشم و رضایت شغلی در گروه‌ آزمایش فراشناخت نسبت به گروه کنترل پس از آموزش معنادار (001/0>p) بوده و تا مرحله پیگیری حفظ  شده است.­ بیشترین اندازه اثر به ترتیب مربوط به مدیریت خشم(72/0) و رضایت شغلی (65/0) بوده است.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش فراشناخت به پرستاران می­تواند روش مناسبی برای بهبود رضایت شغلی و مدیریت خشم در آنان باشد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش فراشناخت، رضایت شغلی، فرسودگی شغلی، مدیریت خشم، پرستاران
متن کامل [PDF 321 kb]   (722 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/4 | پذیرش: 1401/2/7 | انتشار: 1401/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Cheriki R, Ramezani K, Movahedzadeh B. The Effectivensis of Education Based on Metacognition on Job Satisfaction and Anger Management of Nurses. 3 JNE 2022; 11 (2) :32-43
URL: http://jne.ir/article-1-1356-fa.html

چریکی رویا، رمضانی خسرو، موحدزاده بهرام. اثر بخشی آموزش مبتنی بر فراشناخت بر رضایت شغلی و مدیریت خشم پرستاران. آموزش پرستاری. 1401; 11 (2) :32-43

URL: http://jne.ir/article-1-1356-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645