تاثیر درمان خودمراقبتی به روش آموزش ترکیبی بر ماهیت درد و فعالیت روزمره بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو
|
نسرین الهی ، جسین عامری ، شهرام مولوی نژاد ، محمد حسین حقیقی زاده ، الهام رجایی |
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، Elahi-n@ajums.ac.ir |
|
چکیده: (425 مشاهده) |
مقدمه: استئوآرتریت شایع ترین اختلالات مفصلی در بزرگسالان است که با کاهش تدریجی مفاصل و افزایش درد منجر به ناتوانی در فعالیت روزانه فرد می شود . هدف از مطالعه تعیین اثربخشی آموزش خودمراقبتی به روش ترکیبی بر ماهیت درد و فعالیت روزمره بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو بود.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 70 بیمار مبتلا به استئو آرتریت زانو مراجعه کننده به کلینیک ارتوپدی و روماتولوژی شهر اهواز به طور تصادفی ساده در دو گروه آموزش خود مراقبتی به روش ترکیبی و گروه کنترل بر اساس معیارهای ورود دسته بندی شدند. گروه شاهد آموزش خود مراقبتی به روش معمول دریافت کرد. در گروه آزمون آموزش خود مراقبتی به روش ترکیبی( فیلم، سخنرانی، استفاده از پمفلت، پیامک ) در طی 5 جلسه به صورت گروهی و انفرادی انجام شد. نمونه های پژوهش به مدت سه ماه به صورت حضوری و تلفنی پیگیری شدند. داده های مطالعه با استفاده از سه پرسشنامه ماهیت درد مگ گیل، شدت درد VAS، فعالیت روزمره WOMAC قبل ،یکماه، دوماه و سه ماه بعد از مداخله تکمیل شد. نتایج مطالعه با استفاده از نرم افزار23 SPSS و استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: آموزش خود مراقبتی به روش ترکیبی موجب کاهش معنادار شدت درد در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل شد (001/0=P ) فعالیت روزمره در بین دو گروه مداخله و شاهد اختلاف معناداری را نشان داد ( 001/0=P)که بیانگر بهبود فعالیت در گروه مداخله بود. لاکن ماهیت درد در زمان بعد از مداخله نسبت به قبل از آن تغییر معنادار دیده شد( 001/0=P).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، آموزش ترکیبی می توان جهت خود مراقبتی و مدیریت بیماری به منظور بهبود و اصلاح سبک زندگی، ارتقاء سلامت و عملکرد بهتر بیماران استفاده شود.
|
|
واژههای کلیدی: درد، استئوآرتریت، زانو، آموزش ترکیبی، خود مراقبتی |
|
متن کامل [PDF 1567 kb]
(204 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/12/20 | پذیرش: 1403/1/18 | انتشار: 1403/2/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|