[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 52-46 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر بازی درمانی والدمحور بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی
ناهید حسینی ، حمید حجتی ، گلبهار آخوندزاده
واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران ، Nahidhosseini_nh@yahoo.com
چکیده:   (4381 مشاهده)
مقدمه: بازی برای کودک نیازی غریزی برای تداوم شادمانی، زبانی جهت ارتباط وابراز خود و کشف  پیرامون خود می باشد . بازی موثرترین روش تربیتی در دوره پیش دبستانی است. همواره یکی از اهداف مهم در این دوره آموزش و پرورش خلاقیت به کودکان پیش دبستانی بوده است. لذا مطالعه حاضر با هدف اثر بخشی مدل بازی درمانی رابطه والد-کودک برخلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام شد.
روش: مطالعه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بر روی ۶۰ کودک پیش دبستانی شهرستان کردکوی در استان گلستان در سال ۱۳۹۷ به صورت تصادفی ساده در یک گروه آزمون ودو گروه کنترل انجام شد. در گروه آزمون براساس پروتکل، بازی درمانی والد محور در ۱۰ جلسه ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ای و در گروه کنترل (1) بازی کودک محور و گروه کنترل (2) آموزش های روتین پیش دبستانی انجام شد. ابزار گرد آوری داده، آزمون تفکر خلاق تورنس (TTCT) نسخه تصویری فرم B بود. اطلاعات توسط نرم افزار آماری SPSS21 و آمار توصیفی(جدول، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی(تی زوج و آنالیزواریانس) تجزیه و تحلیل شد.
یافته: میزان  خلاقیت قبل از مداخله در گروه بازی والد محور با میانگین و انحراف معیار 68/40±5/147، در گروه بازی درمانی 29/34±12/124و گروه روتین24/33±55/145نشان داده شد که آزمون آماری انالیز واریانس بین سه گروه اختلاف معنی داری را نشان نداد(8/0=P). آزمون آنالیز واریانس نشان داد بعد از مداخله میزان خلاقیت بین گروه های بازی والد محور54/47±55/151، بازی درمانی کودک محور09/34±7/130و گروه روتین 26/36±3/146 اختلاف معنی داری می باشد (23/0=P). 
نتیجه گیری:نتایج این مطالعه نشان داد بازی والدمحور براساس الگوی والدمحور در مقایسه با دو گروه دیگر نیز  بر میزان خلاقیت کودکان پیش دبستانی تاثیر ندارد. ولی با این حال می توان از این روش درمانی کم هزینه و اثربخش که به کمک والدین می باشد  در جهت رشد و پرورش کودکان پیش دبستانی استفاده 
واژه‌های کلیدی: بازی درمانی، والد محور، کودک محور، خلاقیت، پیش دبستانی
متن کامل [PDF 995 kb]   (1823 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/1/29 | انتشار: 1398/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini N, Hojjati H, Akhoundzadeh G. The Effect of Child-Parent Relationship Therapy on Creativity of Preschool Children. 3 JNE 2019; 8 (3) :46-52
URL: http://jne.ir/article-1-1028-fa.html

حسینی ناهید، حجتی حمید، آخوندزاده گلبهار. تاثیر بازی درمانی والدمحور بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی. آموزش پرستاری. 1398; 8 (3) :46-52

URL: http://jne.ir/article-1-1028-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645