مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه در ایران و ملبورن استرالیا و ارائه راه کارهای پیشنهادی برای ارتقاء در ایران: یک مطالعه توصیفی- تطبیقی
|
زهرا اشرفی ، حسن بابامحمدی ، منیر نوبهار |
دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، babamohamadi@semums.ac.ir |
|
چکیده: (3430 مشاهده) |
مقدمه: امروزه مطالعات تطبیقی به عنوان یکی از بهترین شیوههای تحقیقاتی در امور آموزشی و برنامهریزی مورد توجه پژوهشگران میباشد، چرا که در آن تفاوتها وشباهتهای نظامهای آموزشی به منظور کشف نقاط قوت و ضعف بررسی میشود.
روش کار: در مطالعه توصیفی تطبیقی که در سال 1397 در دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد، دادههای مورد نیاز درباره تازهترین برنامه آموزش کارشناسی ارشد پرستاری از راه جستجو در اینترنت و با مروری بر تاریخچه و جزئیات برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری ویژه ایران و دانشکده پرستاری استرالیا کسب گردید. داده ها با استفاده از الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: اهداف، باورها، رسالت و نقشها در هر دو دانشگاه شباهت داشت. ضوابط ورود به دوره در ایران داشتن مدرک کارشناسی، سابقه کاربالینی و قبولی در آزمون میباشد. در استرالیا علاوه بر آن، داشتن مدرک دورههای آموزشی کمکهای اولیه و مدرک زبان ضروری است. در استرالیا برخلاف ایران امکان گذراندن دوره بصورت پاره وقت نیز وجود دارد. از سوی دیگر دانشجویان واحدهای درسی آموزشی روش تدریس را نگذراندهاند، اما به عنوان عضو هیئت علمی در مراکز آموزشی و دانشگاهها به کار گمارده میشوند.
نتیجه گیری: به کارگیری روشهای پاره وقت برای پذیرش دانشجو، طراحی برنامههای آموزشی تکمیلی جهت تربیت مدرسین، ارائه کریکولوم متمم متناسب با نیاز جامعه و بیماریهای شایع محل خدمت برای بهبود برنامه کارشناسی ارشد ویژه پرستاری در ایران پیشنهاد میشود.
|
|
واژههای کلیدی: الگوی بردی، کارشناسی ارشد پرستاری، پرستاری مراقبت ویژه، نظام آموزشی، برنامه درسی، ایران، استرالی |
|
متن کامل [PDF 837 kb]
(1970 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/12 | انتشار: 1398/7/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|