[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1398 ) ::
جلد 8 شماره 6 صفحات 33-26 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر در ارتباط اثربخش میان مدیران پرستاری و پرستاران از دیدگاه پرستاران
زهرا فرج زاده ، زهرا کریمی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، Zahra.karimi3404@gmail.com
چکیده:   (2394 مشاهده)
مقدمه: ارتباط اثر بخش مدیران پرستاری با پرستاران نقش مهمی در ارتقای کیفیت مراقبت پرستاری دارد.این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر در ارتباط اثربخش میان مدیران پرستاری و پرستاران از دیدگاه پرستاران انجام شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی از بین پرستاران شاغل در بیمارستان‌ ولیعصر بیرجند که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، 100 نفر به روش نمونه گیری سهمیه ای تصادفی انتخاب و وارد مطالعه شدند.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته عوامل موثر در ارتباط اثربخش سازمانی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های t مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شدند. برای تعیین میزان تبیین ارتباط اثربخش مدیران پرستاری و پرستاران توسط عوامل انسانی، سازمانی و ارتباطی از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها : عوامل انسانی، سازمانی و ارتباطی در تبیین ارتباط اثربخش مدیران پرستاری و پرستاران موثر است.از بین مؤلفه های عوامل انسانی، بیشترین میانگین نمره مربوط به مولفه ویژگی‌های فردی (70/0±82/3) و کمترین میانگین مربوط به مولفه ویژگی‌های اجتماعی (76/0±73/3)  می‌باشد همچنین میانگین نمره عوامل سازمانی در ابعاد ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی به ترتیب 64/0±58/3 و 57/0±42/3  و میانگین نمره عوامل ارتباطی در ابعاد کانال های ارتباطی و سبک های ارتباطی به ترتیب 60/0±06/3 و 50/0±39/3 بدست آمد.
نتیجه گیری: عوامل مؤثر در ایجاد ارتباط اثربخش بین مدیران پرستاری و پرستاران شامل عوامل انسانی،سازمانی و در نهایت عوامل ارتباطی می باشد. لذا برگزاری کارگاه های آموزشی جهت آشنایی و توجه بیشتر مدیران به ارتباط اثربخش گامی موثر در بهبود تعاملات ارتباطی می باشد.
 

 
واژه‌های کلیدی: مدیران پرستاری، پرستار، ارتباط اثربخش
متن کامل [PDF 1418 kb]   (1417 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/8/12 | انتشار: 1398/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farajzadeh Z, Karimi Z. Factors Affecting the Effective Relationship between Nursing Managers and Nurses from the Nurses' Viewpoint. 3 JNE 2020; 8 (6) :26-33
URL: http://jne.ir/article-1-1094-fa.html

فرج زاده زهرا، کریمی زهرا. عوامل موثر در ارتباط اثربخش میان مدیران پرستاری و پرستاران از دیدگاه پرستاران. آموزش پرستاری. 1398; 8 (6) :26-33

URL: http://jne.ir/article-1-1094-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645