[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1399 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 78-64 برگشت به فهرست نسخه ها
روابط ساختاری بین سلامت جسمی-روانی و شکوفایی با میانجی‌گری عاطفه مثبت در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 98-97
الهام یاوری برحق ‌طلب ، محمدرضا صیرفی ، مریم کلهرنیا
دانشگاه آزاد واحد کرج ، msf_3@yahoo.com
چکیده:   (2002 مشاهده)
مقدمه دانشجویان پرستاری به عنوان پرستاران آینده، بزرگترین گروه بهداشتی و درمانی را تشکیل خواهند داد و بیش از هر گروه دیگری از کارکنان بیمارستان، بهره‏وری و پیشرفت سازمان را تحت تأثیر قرار خواهند داد. یکی از مواردی که می‏تواند در این امر اثرگذار باشد، توجه به سلامت جسمی-روانی پرستاران است. لذا هدف اصلی این پژوهش بررسی روابط ساختاری بین سلامت جسمی-روانی و شکوفایی با میانجی‏گری عاطفه مثبت در دانشجویان پرستاری بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی بود. بدین منظور از بین دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز در سال تحصیلی 98-97، تعداد 300 نفر (243 دختر و 57 پسر) به شیوه‏ی نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه فرم کوتاه 36سؤالی زمینه‏یابی سلامت (SF-36)، پرسشنامه شکوفایی (HFQ) و مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی (PANAS)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‏های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل مسیر با نرم‏افزارهای SPSS-22 و AMOS-22، مورد ارزیابی آماری قرار گرفت.
یافته‏ها: یافته‏ها نشان داد خرده‏مقیاس‏های شکوفایی شامل هیجانات مثبت و روابط هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق عاطفه مثبت بر سلامت جسمی-روانی دانشجویان پرستاری تأثیر می‏گذارند. (p<0/05)  .  همچنین بر طبق یافته‏ها، متغیر معنا در مدل نهایی فقط به گونۀ غیرمستقیم از طریق عاطفه مثبت، موجب تغییر در میزان سلامت جسمی-روانی دانشجویان کارشناسی پرستاری می‏شود. ضریب مسیر عاطفه مثبت به سلامت جسمی-روانی (23/0=β) و ضریب مسیر خوش‏بینی به سلامت جسمی-روانی (25/0=β) از لحاظ آماری معنی‏دار و بیانگر آن هستند که می‏توانند سلامت جسمی-روانی دانشجویان رشته پرستاری را تبیین کنند. به بیان دیگر، سلامت جسمی-روانی به میزان 23 درصد تحت تاثیر مستقیم عاطفه مثبت و 25 درصد از خوش‏بینی  قرار دارد.      
نتیجه‏گیری: با توجه به یافته‏های به دست آمده از آن‏جا که شکوفایی و عاطفه مثبت بر سلامت جسمی-روانی تأثیر مثبت داشتند، به نظر می‏رسد شکوفایی و عاطفه مثبت از طریق پاسخ مثبت و سازگارانه به شرایط، به عنوان یک سازوکار تأثیرگذار بر اصلاح باورها عمل می‏کنند و با رشد و بهبود آن‏ها میتوان برای پیشگیری از بیماریهای روان‏تنی و همچنین مشکلات روانی دانشجویان رشته پرستاری بهره برد.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان پرستاری، سلامت جسمی-روانی، شکوفایی، عاطفه مثبت  
متن کامل [PDF 368 kb]   (1160 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/24 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

YavariBarhaghtalab1 E, Seirafi M, Kalhornia M. Structural Relations between Physical-Mental Health and Flourishing with Respect to Mediating Role of Positive Affection in Nursing Students in 2019. 3 JNE 2020; 9 (3) :64-78
URL: http://jne.ir/article-1-1152-fa.html

یاوری برحق ‌طلب الهام، صیرفی محمدرضا، کلهرنیا مریم. روابط ساختاری بین سلامت جسمی-روانی و شکوفایی با میانجی‌گری عاطفه مثبت در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 98-97. آموزش پرستاری. 1399; 9 (3) :64-78

URL: http://jne.ir/article-1-1152-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645