[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر سخت رویی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری
مریم آخوندی ، میترا کامیابی ، احمدرضا صیادی ، زهرا زین الدینی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران. ، kamiabi.mm@gmail.com
چکیده:   (2482 مشاهده)
مقدمه:یکی از مشکلات دانشجویان پرستاری کاهش میزان سخت­رویی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی است. به­منظور تعیین اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر سخت­رویی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری انجام شد.
روش کار: روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری پژوهش حاضر را کلیه­ی دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. نمونه­ی پژوهش شامل 30 نفر که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی  (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامه­های سرسختی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 80دقیقه­ای (هفته­ای یک بار) تحت درمان مدیریت ذهن­آگاهی محور قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نمرات آزمودنی‌ها با استفاده از آزمون­های خی دو، تی تست و تحلیل کوواریانس تحلیل شد.
یافته­ ها: یافته­ها نشان داد میانگین و انحراف­معیار سرسختی روانشناختی در پیش آزمون در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 53/6±30/76 و 54/6±18/77 و در پس­آزمون گروه مداخله و کنترل به ترتیب 12/7±88/102 و 15/6±68/76 به­دست آمد. همچنین میانگین و انحراف­معیار خودکارآمدی تحصیلی در پیش آزمون در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 74/5±55/65 و 74/3±33/66 و در پس­آزمون گروه مداخله و کنترل به ترتیب 12/6±82/106 و 61/3±82/65 به­دست آمد. بنابراین در گروه آزمایش نمره­های کسب شده در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنادار بود (05/0 >p).
 
نتیجه­ گیری: نتایج این پژوهش نشان داد آموزش ذهن اگاهی می تواند در افزایش سخت­رویی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانش­جویان پرستاری موثر باشد. بنابراین پیشنهاد می­گردد با تکیه بر آموزش ذهن­آگاهی، میزان سخت­رویی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان رشته­ی پرستاری را ارتقاء داد.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان پرستاری، خودکارآمدی تحصیلی، سخت­رویی روانشناختی، ذهن آگاهی.
متن کامل [PDF 269 kb]   (1419 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/3 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

akhondi M, kamiabi M, sayadi A, zeinadini Z. The effectiveness of mindfulness training on psychological hardship and academic self-efficacy of nursing students. 3 JNE 2020; 9 (4) :1-10
URL: http://jne.ir/article-1-1157-fa.html

آخوندی مریم، کامیابی میترا، صیادی احمدرضا، زین الدینی زهرا. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر سخت رویی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری. آموزش پرستاری. 1399; 9 (4) :1-10

URL: http://jne.ir/article-1-1157-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645