[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) ::
جلد 9 شماره 5 صفحات 64-53 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های هوش هیجانی بر تعهد سازمانی پرستاران
ملیحه داودی ، سید حسن قربانی ، مرتضی نجات ، الناز یزدان پرست
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، DavoudiM981@mums.ac.ir
چکیده:   (1967 مشاهده)
مقدمه: امروزه کاهش تعهد سازمانی پرستاران مشکلات سازمانی بسیاری مانند افزایش ترک خدمت، انگیزه پایین شغلی و کاهش عملکرد پرستار را به وجود آورده و در نتیجه سبب افت خدمات مراقبتی و بازده بیمارستان ها شده است. از آنجا که بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی، ارتباط وجود دارد؛ لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر تعهد سازمانی پرستاران انجام شد.
روش کار: یک مطالعه تجربی با طرح پیش‌‌آزمون‌ـ پس‌‌آزمون با گروه کنترل در سال 1393 در شهر بیرجند صورت گرفت. با استفاده از روش تصادفی ساده یک بیمارستان آموزشی به عنوان محل نمونه‌گیری پرستاران گروه مداخله و دیگری برای گروه کنترل انتخاب و سپس از میان پرستاران واجد شرایط، مجموعاً 36 پرستار به روش در دسترس وارد مطالعه شدند. داده‌های مربوط به پیش ‌آزمون و پس آزمون در دو گروه توسط پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر به روش خودگزارشی دهی جمع‌آوری گردید. برنامه آموزشی مهارت هوش هیجانی، برگرفته از مدل برادبری و گریوز (Travis Brad berry and Jean Greaves) بود که در آن بر آموزش 4 مؤلفه خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه طی 10 جلسه‌ تأکید شده است. پس از مداخله، از افراد هر دو گروه، پس ‌آزمون به عمل آمد. داده‌های جمع آوری شده وارد نرم افزار SPSS (ویرایش 18) شد و با کمک آزمون های آماری تی مستقل، و تی زوجی در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: میانگین نمره تعهد سازمانی کل قبل 74/22 ± 25/94 و بعد 77/2 ± 56/98 از آموزش در گروه کنترل از نظر آماری معنادار نبوده است (05/0p> )؛ در حالی که میانگین نمره تعهد سازمانی کل قبل از آموزش، در گروه مداخله 60/17 ± 56/99 و بعد از آموزش 49/16 ± 69/110 بوده و حاکی از تفاوت آماری معنادار است(04/0 p=).
نتیجه‌گیری: براساس نتایج، می‌توان دریافت هوش هیجانی تا چه میزان بر متغیر مهم تعهد سازمانی کارکنان سازمان‌های بهداشتی تأثیرگذار و سرنوشت‌ساز است. بنابراین بسترسازی جهت ارتقاء هوش هیجانی کارکنان باید مورد توجه قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی:  پرستاران، تعهد سازمانی، هوش هیجانی
متن کامل [PDF 316 kb]   (1287 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/14 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

davoudi M, ghorbani S H, nejat M, YazdanParast E. The Effectiveness of the Emotional Intelligence Skills Training on the nurses' Organizational Commitment. 3 JNE 2020; 9 (5) :53-64
URL: http://jne.ir/article-1-1161-fa.html

داودی ملیحه، قربانی سید حسن، نجات مرتضی، یزدان پرست الناز. بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های هوش هیجانی بر تعهد سازمانی پرستاران. آموزش پرستاری. 1399; 9 (5) :53-64

URL: http://jne.ir/article-1-1161-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645