:: دوره 9، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 53-37 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتباریابی الگوی نظام توسعه منابع انسانی کارآفرین محور در دانشجویان
حمیده جلیلی ، محمد محمدی ، نورمحمد یعقوبی ، جلیل جراحی فریز
دانشگاه آزاد بیرجند ، mohammadi@iaubir.ac.ir
چکیده:   (1971 مشاهده)
مقدمه: در جهان رقابتی امروز توسعه اقتصادی بدون برخورداری از منابع انسانی کارآفرین محقق نخواهد شد. در این میان نظام آموزش‌وپرورش نقش مهمی در پرورش چنین نیروهایی برای کشور دارد، زیرا تربیت نیروی انسانی کارآفرین با معلم غیر کارآفرین غیرممکن است و دانشگاه فرهنگیان هسته اصلی نظام توسعه منابع انسانی کارآفرین محور به شمار می­آید. از این رو هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی توسعه منابع انسانی کارآفرین محور و اعتبارسنجی آن بود.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه روش‌شناسی است که با رویکرد کیفی- کمّی اجرا شد. در بخش کیفی 19 نفر از خبرگان و فعالان بخش کارآفرینی و سیاست گذران حوزه منابع انسانی دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور در شش ماه نخست سال 1398 به روش نمونه‌گیری هدفمند در مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان شرکت نمودند. جهت تحلیل مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته از استراتژی داده بنیاد و طرح سیستماتیک اشتراوس و کوربین(2014) به‌منظور طراحی الگوی نظام توسعه منابع انسانی کارآفرین محور در دانشجویان استفاده‌شد. سپس، با نرم‌افزار MAXQDA نسخه 12 مفاهیم از مصاحبه‌ها استخراج و متغیرهای اصلی و فرعی مشخص و الگوی طراحی‌شده به دست آمد. در بخش کمّی به‌منظور اعتبارسنجی الگوی پیشنهادی یک پرسشنامه محقق ساخته تنظیم و پس از حصول اطمینان از روایی صوری و محتوایی در بین ۷۴ نفر از اعضاء هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان با روش نمونه­گیری تصادفی ساده داده­های آماری با نرم‌افزار PLS نسخه دوم تحلیل شد.
یافته‌ها: در بخش کیفی 14 مقوله محوری شامل عوامل اجتماعی فرهنگی، عوامل اقتصادی، عوامل نهادی، راهبردها، مدیریت، منابع مادی و غیرمادی، تأمین توسعه، انگیزش، جامعه دانشگاهی توسعه اجتماعی اکوسیستم کارآفرینی مطلوب، سطح دانشگاه و نظام تعلیم و تربیت در ارتقای نظام توسعه منابع انسانی کارآفرین محور در دانشجویان شناسایی شد.ند. در بخش کمی نتایج تحلیل عاملی تأییدی(09/2= χ2/df ، 1/0=RMR،9/0=GFI،9/0= NFI، 9/0=CFI، 9/0=IFI،8/0= TLI) نشان داد که الگوی طراحی‌شده برای نظام توسعه منابع انسانی کارآفرین محور در دانشجویان از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش استفاده از این الگو در راستای فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم جهت توسعه منابع انسانی کارآفرین محور در دانشجویان پیشنهاد می‌شود، همچنین با درنظرگرفتن نقش مثبت کارآفرینی و اهمیت این مقوله پیشنهاد می‌شود واحد درسی منابع انسانی کارآفرین محور  در برنامه درسی دانشجویان گنجانده شود.
واژه‌های کلیدی: توسعه، منابع انسانی، کارآفرینی، دانشجویان.
متن کامل [PDF 466 kb]   (1782 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/4/5 | پذیرش: 1399/2/10 | انتشار: 1399/2/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها