:: دوره 10، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1400 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 82-73 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر الگوی طراحی آموزش مریل در قالب چندرسانه ای آموزشی بر خلاقیت پرستاران
بهنام رسولی ، فاطمه رحمتی نجارکلائی ، مجتبی سپندی
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
چکیده:   (1523 مشاهده)
مقدمه : خلاقیت از مهم ترین مهارت های موردنیاز پرستاران است و از طریق آموزش طراحی شده مانند چندرسانه ای آموزشی می توان این مهارت را ارتقا داد. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر الگوی طراحی آموزش مریل در قالب چند رسانه ای آموزشی بر خلاقیت پرستاران بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون باگروه کنترل  بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی پرستاران بیمارستان بقیه الله(عج) شهرتهران بود. ابزار گردآوری داده ها آزمون خلاقیت عابدی بود. باروش نمونه گیری تصادفی ساده 80 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که به دو گروه مورد آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پیش از شروع دوره آزمون خلاقیت بر روی پرستاران  اجرا شد و پس از آن گروه آزمایش با چندرسانه ای طراحی شده مبتنی بر الگوی مریل  به مدت 7 هفته آموزش دید و گروه کنترل به روش سنتی آموزش دید.  پس از پایان دوره  آزمون خلاقیت بر روی پرستاران دو گروه اجرا  شد و داده ها گرد آوری شد. با استفاده از نرم افزار  SPSS22مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج : نتیجه تحقیق نشان داد الگوی طراحی آموزش مریل در قالب چند رسانه ای آموزشی در مقایسه با روش سنتی بر خلاقیت پرستاران تاثیر داشته است(01/0P= 174/12 F=).از نتایج دیگر تحقیق آن بود الگوی طراحی آموزش مریل در قالب چند رسانه ای آموزشی در مقایسه با روش سنتی بر خرده مقیاس های ابتکار،انعطاف و بسط تفکر سیالی تاثیر معنی دار داشت)05/0P<).
نتیجه گیری :نتیجه تحقیق نشان داد به کارگیری الگوی طراحی آموزش مریل در قالب چند رسانه ای آموزشی خلاقیت پرستاران تاثیر معنا دار دارد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، خلاقیت، طراحی آموزشی، چندرسانه ای آموزشی.پرستاران
متن کامل [PDF 352 kb]   (804 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/27 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/2/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها