:: دوره 9، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) ::
جلد 9 شماره 5 صفحات 32-20 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت آموزش بالینی و عوامل موثر بر آموزش بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1399-1398
مهسا خدمتی زارع ، مریم آقابراری ، روح انگیز نوروزی نیا ، مائده موسوی پور
دانشگاه علوم پزشکی البرز. ، aghabararym@gmail.com
چکیده:   (3202 مشاهده)
مقدمه: با توجه به نقش مهم رشته پرستاری در سیستم بهداشت و درمان کشور، توجه به بهبود و ارتقای کیفیت آموزش بالینی ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت آموزش بالینی و عوامل موثر بر آموزش بالینی اثربخش، از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 98-99 انجام شد.
 
روش کار:این مطالعه مقطعی، از نوع توصیفی است که در آن به روش سرشماری، کلیه دانشجویان ترم 3 تا 8 مقطع کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز وارد مطالعه شدند. ابزار گرداوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه بررسی وضعیت آموزش بالینی و پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر آموزش بالینی اثربخش بود. اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار spss نسخه 26 و آمار توصیفی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
 
یافته ها:در این مطالعه در مجموع 155 دانشجوی پرستاری شرکت کردند. طبق یافته ها، در پرسشنامه بررسی وضعیت آموزش بالینی، حیطه اهداف و برنامه آموزشی با میانگین (74/0±30/3) در سطح متوسط، عملکرد مربی با میانگین (75/0±65/3) در سطح خوب، برخورد با دانشجو با میانگین (88/0±92/2) در سطح متوسط، محیط آموزشی با میانگین (88/0±75/2) در سطح متوسط و نظارت و ارزشیابی با میانگین (98/0±13/3) در سطح متوسط قرار گرفت. همچنین، در پرسشنامه عوامل موثر بر آموزش بالینی اثربخش ، میانگین نمرات کسب شده در حیطه خصوصیات فردی فراگیر (84/0±67/3)، خصوصیات فردی مدرس بالینی (92/0±59/3)، شرایط محیط بالینی (02/1±06/3)، برنامه ریزی آموزشی (02/1±26/3) و ارزشیابی بالینی (02/1±05/3) بود.
 
نتیجه گیری:بر اساس یافته های مطالعه حاضر، وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان مورد مطالعه در سطح متوسط بود. همچنین دو حیطه خصوصیات فردی فراگیر و خصوصیات فردی مدرس بالینی، اثر بخشی بیشتری بر آموزش بالینی داشتند. پذیرش دانشجو بر اساس ظرفیت استانداردهای بالینی، فراهم نمودن امکانات آموزشی رفاهی، تعیین شرح وظایف مربیان و دانشجویان در بیمارستان های آموزشی، استفاده از روش های نوین آموزش بالینی و بیمارستان مجازی برای بهبود و ارتقاء کیفیت آموزش بالینی لازم است.
 
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، بالینی، دانشجویان، پرستاری، اثربخشی.
متن کامل [PDF 262 kb]   (1308 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/9 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها