:: دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش روانشناسی مثبت گرا بر انعطاف پذیری شناختی و سرسختی روانشناختی پرستاران
فاطمه السادات میرکمالی ، سعید احمد خسروی ، مهدی شایگان ، فاطمه ایمانی ، عشرت کریمی افشار
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران ، vahidi.s@gmail.com
چکیده:   (2251 مشاهده)
مقدمه: روانشناسی مثبت­گرا بر شناسایی هیجان، کنترل احساسات و عواطف، ایجاد خوشبینی، مبارزه با افکار منفی و تغییر دادن تصویرهای ذهنی تاکید می کند. هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش روانشناسی مثبت گرا بر انعطاف پذیری شناختی و سرسختی روانشناختی پرستاران بود.
روش کار: روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری پژوهش حاضر را کلیه­ی پرستاران بیمارستان امام رضای سیرجان در سال 1398 تشکیل دادند. نمونه­ی پژوهش شامل 40 نفر که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند و به پرسشنامه­های انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) و سرسختی روانشناختی کوباسا (1979) قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه آزمایش  به مدت  8 جلسه 90 دقیقه­ای (هفته­ای یک بار) تحت آموزش روانشناسی مثبت گرا سلیگمن و همکاران (2005) قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نمرات آزمودنی‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس  تک متغیری تحلیل شد.
یافته­ ها: میانگین و انحراف معیار انعطاف­پذیری شناختی در پیش آزمون در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 32/5±97/82 و 16/5± 46/82  و در پس آزمون 14/5±07/94 و 89/5±19/83 به دست آمد (05/0 >p). همچنین میانگین و انحراف معیار در متغیر سرسختی روانشناختی در پیش آزمون در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 56/5± 73/68 و 17/5±51/68 و در پس آزمون 93/5±13/79 و 16/5±27/68 بود. بنابراین در گروه آزمایش نمره کسب شده در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنادار بود (05/0 >p).
نتیجه­ گیری: آموزش روانشناسی مثبت­گرا بر افزایش انعطاف پذیری شناختی و سرسختی روانشناختی موثر است. بنابراین از این نوع آموزش می­توان برای کاهش مشکلات پرستاران استفاده کرد.
 
واژه‌های کلیدی: روانشناسی مثبت­گرا، انعطاف پذیری شناختی، سرسختی روانشناختی، پرستاران.
متن کامل [PDF 260 kb]   (1162 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/26 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها