[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) ::
جلد 9 شماره 6 صفحات 72-60 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه آلیس ‌لی سنگاپور
الناز طالبی ، منیر نوبهار ، حسن بابامحمدی
مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، Nobahar43@Semums.ac.ir
چکیده:   (2016 مشاهده)
مقدمه: برنامه درسی قلب هر برنامه آموزشی و از عناصر کلیدی برای انتقال دانش، نگرش و مهارت به دانشجویان است. مقایسه برنامه های درسی موجود با یکدیگر باعث ارتقای محتوا و کیفیت برنامه آموزشی شده و به بهبود آن کمک خواهد نمود. این پژوهش با هدف مقایسه برنامه کارشناسی پرستاری در ایران و دانشگاه آلیس ­لی سنگاپور انجام شد.
روش کار: این پژوهش توصیفی تطبیقی (مقایسه­ای)، در سال  1399، در دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد که در آن عناصر اصلی و شاخص­های مهم برنامه درسی دانشکده­های پرستاری ایران و دانشگاه آلیس ­لی سنگاپور به صورت هدفمند انتخاب شده و بر اساس الگوی بردی مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ ها: بر اساس یافته­های پژوهش، تفاوت هایی در شرایط پذیرش دانشجو، سطوح مختلف تربیت پرستار، محتوای برنامه درسی و تکنیک­های مورد استفاده در ارزیابی وجود دارد. دانشگاه آلیس ­لی کشور سنگاپور از حیث شروع آموزش مدرن و تاسیس مقطع کارشناسی پرستاری از ایران جلوتر است، هم­چنین پذیرش دانشجو در آن به شکل غیرمتمرکز، همراه با انجام مصاحبه و بررسی وضعیت سلامت داوطلبان انجام می­گیرد. پرستاری در ایران چهار ساله بوده، اما در کشور سنگاپور پرستاری یک دوره سه ساله تمام وقت است و تنها دانشجویان با عملکرد مطلوب،  فرصت دستیابی به پرستاری ممتاز (Nursing Honours) در سال چهارم را دارند.
نتیجه ­گیری: استفاده از نقاط قوت و تجربیات آموزشی دانشگاه آلیس ­لی سنگاپور و تاکید بر نقاط قوت موجود در ایران، موجب بهبود و ارتقاء کیفیت آموزش پرستاری در ایران خواهد شد. در نتیجه در این راستا پیشنهاد می شود، ضمن بررسی کوریکولوم از نظر محتوایی، به تربیت پرستاران در رده­های مختلف تحصیلی به عنوان راهکاری در جهت رفع مشکل کمبود نیروی پرستاری توجه شود.
 
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه آموزشی، کارشناسی پرستاری، ایران، سنگاپور
متن کامل [PDF 287 kb]   (994 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/3 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebi E, Nobahar M, Babamohamadi H. A Comparative Study of the Nursing Undergraduate Program in Iran and Alice Lee University in Singapore. 3 JNE 2021; 9 (6) :60-72
URL: http://jne.ir/article-1-1222-fa.html

طالبی الناز، نوبهار منیر، بابامحمدی حسن. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه آلیس ‌لی سنگاپور. آموزش پرستاری. 1399; 9 (6) :60-72

URL: http://jne.ir/article-1-1222-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645