:: دوره 10، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 104-91 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین دیدگاه دانشجویان از آموزش مجازی در اپیدمی کووید-19: یک مطالعه کیفی
فاطمه باکویی ، افسانه ارزانی ، هاجر ادیب راد ، راضیه عباسی
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران. ، arzaniaf@gmail.com
چکیده:   (2111 مشاهده)
مقدمه: تبیین تجربه آموزشی دانشجویان از آموزش مجازی در اپیدمی کووید-19 و شناخت راه‏کارهایی برای ایجاد یادگیری موثرتر می‌تواند برای تصمیمگیران و سیاستگزاران نظام آموزشی کشور ارزشمند باشد. لذا این مطالعه کیفی با هدف تبیین دیدگاه دانشجویان از آموزشی مجازی در اپیدمی کووید-19 انجام شد.
روش کار: مطالعه کیفی حاضر با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی انجام گردید. داده­ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با 15 دانشجوی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بابل ورودی 1396 لغایت 1398 ترمهای یک تا 6 به روش نمونهگیری هدفمند در سال 1399 همزمان با اپیدمی کووید-19جمعآوری شد. همه مصاحبه­ها ضبط و سپس خط به خط دستنویس گردید و در نهایت از روش تحلیل محتوای قراردادی استفاده شد.
یافتهها: تحلیل دادهها منجر به استخراج طبقات "مزایای آموزش مجازی"، "معایب آموزش مجازی" و «راهکارهای ارتقای آموزش مجازی» شد. این طبقات به ترتیب دارای زیرطبقات "انعطافپذیری یادگیری و بستر مناسب یاددهی-یادگیری"؛ "مهارت ناکافی تدریس مجازی برخی از اساتید، عدم یادگیری موثر، ضعف برنامهریزی دانشجو در یادگیری، ارزشیابی نامعتبر و مشکلات سخت و نرمافزاری سامانه» و «بهینه‌سازی روش تدریس مجازی، برگزاری  کلاس آنلاین مجازی، بارگذاری فایلهای ویدئویی و ارزشیابی موثر» بودند.
نتیجهگیری: تحلیل داده ها نشان داد که مشارکت کنندگان علاوه بر بیان مزایا، معایبی برای آموزش مجازی و در نهایت به راهکارهایی برای ارتقای این شیوه آموزشی اشاره داشتند. در نتیجه این یافته ها نیاز به انجام مداخلات برای بهبود کیفیت اجرای آموزش مجازی را از سوی استاد و دانشجو تایید میکند.
واژه‌های کلیدی: یادگیری، مجازی، دانشجویان، کووید-19، دیدگاه، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 278 kb]   (1019 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/3 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1400/1/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها