[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( مهر و آبان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 18-9 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر روش ارزشیابی ساختارمندعینی مهارتهای بالینی(OSATS ( بر عملکرد ،اضطرب امتحان و رضایتمندی دانشجویان پرستاری در درس بررسی وضعیت سلامت
شهناز شهبازگلابی، نسرین الهی ، سیمین جهانی ، الهام مراغی
مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماریهای مزمن ، دانشکده پرستاری مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز – ایران ، nasrinelahi137@gmail.com
چکیده:   (1544 مشاهده)
مقدمه:ارزشیابی یک رکن اساسی هر برنامه آموزشی است که می تواند آموزش را از حالت ایستا به فرایندی پویا هدایت نماید. این امر به شیوه ارزشیابی که منجر به کیفیت پیامدهای یادگیری می شود بستگی دارد. هدف این پژوهش تعیین تاثیر روش ارزشیابی ساختارمند عینی مهارتهای بالینی براضطرب ،رضایتمندی و عملکرد دانشجویان پرستاری در درس بررسی وضعیت سلامت بود.
روش کار: این مطالعه نیمه  تجربی دو گروهی از نوع پس آزمون روی 100 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در دو نیمسال 1397 - با روش نمونه گیری دردسترس انجام گرفت. گروه شاهد 52نفر و گروه آزمون  48نفر بودند. در گروه شاهد ارزشیابی روتین و گروه آزمون به روش OSATS انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه رضایتمندی، اضطراب اشپیلبرگر و چک لیست ارزیابی عملکرد بود. جهت تحلیل داده ها از نرم22 SPSS و آزمونهای تی مستقل ، خی دو و من ویتنی استفاده شد. 
یافته ها: میانگین نمرات گروه شاهد؛ عملکرد(4/2 ± 02/14)، اضطراب(05/ ± 35/46) و رضایتمندی( 8/3 ± 67/17 ) و در گروه آزمون میانگین نمره عملکرد( 06 ±02/14   ، اضطراب ( 45/6 ±8/43  و رضایتمندی ( 18 ± 68/18) بدست آمد.
همچنین آزمون آماری نشان داد اختلاف آماری معنی داری در نمره عملکرد(001/ 0P=) و اضطراب (047/0=P) دو گروه مشاهده شد. لاکن در نمره رضایتنمندی اختلاف معنی داری دیده نشد (237/0P= ).
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت بررسی وضعیت سلامت بیمار در تعیین تشخیص های پرستاری و ارائه مراقبت بهینه و اثربخشی روش ارزشیابی OSATES بر عملکرد و اضطراب دانشجویان پرستاری توصیه می شود در ارزشیابی مهارتهای عملی دانشجویان از روش مذکور استفاده شود.
 
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی ساختارمند عینی مهارتهای بالینی، اضطراب، رضایتمندی،   عملکرد، معاینه فیزیکی.
متن کامل [PDF 254 kb]   (746 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/14 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Elahi N, Jahani S, Maraghi E. Effect of Objectively Structured Evaluation of Clinical Skills on Performance, Anxiety, Satisfaction of Nursing Students. 3 JNE 2021; 10 (4) :9-18
URL: http://jne.ir/article-1-1288-fa.html

شهبازگلابی شهناز، الهی نسرین، جهانی سیمین، مراغی الهام. تاثیر روش ارزشیابی ساختارمندعینی مهارتهای بالینی(OSATS ( بر عملکرد ،اضطرب امتحان و رضایتمندی دانشجویان پرستاری در درس بررسی وضعیت سلامت. آموزش پرستاری. 1400; 10 (4) :9-18

URL: http://jne.ir/article-1-1288-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( مهر و آبان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645