:: دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 54-45 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل مؤثر بر ارتباط دانشجو- بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز
مهسا خدمتی زارع ، روح انگیز نوروزی نیا ، مریم آقابراری ، سیده صغری طاهر هریکندئی
دانشگاه علوم پزشکی البرز.کرج. ایران. ، aghabararym@gmail.com
چکیده:   (1314 مشاهده)
مقدمه: لازم است دانشجویان پرستاری به عنوان افرادی که با بیماران تعامل مستقیم دارند، از مهارت های ارتباطی خوبی برخوردار باشند؛ چرا که برقراری ارتباط موثر، سبب بهبود و ارتقاء مهارت های بالینی آنها می شود و برای مراقبت موفقیت آمیز از بیمار ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر ارتباط دانشجو- بیمار، از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1399 انجام شد.
 روش کار: این مطالعه مقطعی، از نوع توصیفی است که در آن به روش سرشماری، کلیه دانشجویان ترم 3 تا 8 مقطع کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز وارد مطالعه شدند. ابزار گرداوری داده ها، پرسشنامه الکترونیک محقق ساخته شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و بررسی عوامل موثر بر ارتباط دانشجو- بیمار بود. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار spss نسخه 26 و آمار توصیفی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
 یافته ها: در این مطالعه در مجموع 149 دانشجوی کارشناسی پرستاری شرکت کردند. طبق یافته ها، دانشجویان، عوامل حرفه ای را با میانگین 65/0±98/3 به عنوان بیشترین و عوامل فردی را با میانگین 55/0±44/3 به عنوان کمترین عامل موثر بر ارتباط خود با بیمار شناسایی کردند.
 نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که بر اساس دیدگاه دانشجویان به ترتیب، عوامل حرفه ای، محیطی، شرایط بالینی، و آموزشی در درجه اول اهمیت و سپس عوامل اجتماعی و فردی می توانند بر ارتباط دانشجو- بیمار موثر باشند. مسوولان سیستم آموزشی و درمانی، با برطرف کردن کاستی هایی که در این زمینه وجود دارد، می توانند به بهبود شرایط کیفی آموزش دانشجویان و نیز  ارتقای کیفی و کمی خدمات مراقبتی ارائه شده توسط دانشجویان به بیماران کمک نمایند.
 
 
واژه‌های کلیدی: ارتباط، بیمار، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 261 kb]   (823 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/18 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها