[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 66-53 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی آموزش بهداشت مدارس ابتدایی در کشورهای ایران، کره جنوبی و ژاپن
فاطمه قهرمانی ، مهتاب سلیمی ، مژگان نینوایی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
چکیده:   (2199 مشاهده)
 مقدمه: دانش آموزان به عنوان سرمایه‌های اصلی انسانی هر جامعه بوده و توجه به سلامتی و ارتقای سلامت آن‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری برای آینده در نظر گرفته می‌شود. در پژوهش حاضر، هدف مقایسه تطبیقی آموزش بهداشت مدارس ابتدایی در کشورهای ایران و کره جنوبی و ژاپن است.
روش‌ کار: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توصیفی تحلیلی بوده و بر اساس روش مطالعات تطبیقی در آموزش و پرورش مطابق دیدگاه جرج بردی انجام ‌شده است. بر این اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جهت جمع‌آوری داده‌ها، مطالعات گسترده انگلیسی و فارسی از سال 2005 تا سال 2020 با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی و استنادی معتبر ازجمله  PubMed، Web of Science، Scopus، Google scholar،WHO و  Science Direct انجام شد. نمونه‌گیری به صورت انتخابی بوده و آموزش بهداشت دوره ابتدایی در کشورهای ایران، ژاپن و کره جنوبی بررسی و مقایسه شد. با توجه به الگوی مفهومی اولیه، آموزش بهداشت مدارس ابتدایی در مؤلفه‌های آموزش بهداشت جسمانی، روانی و اجتماعی موردمطالعه قرار گرفت.
یافته‌ها: در بعد سلامت روان پذیرش دو فرهنگی، روابط خانوادگی، سبک فرزند پروری و در بعد سلامت جسمانی مشارکت ورزشی سازمان‌یافته، رفتارهای پرتحرک در مدرسه، رعایت رژیم‌ غذایی، تعادل و چابکی، انعطاف‌پذیری، قدرت عضلانی، استقامت و در بعد اجتماعی امنیت، انسجام، توانمندسازی و حمایت اجتماعی ازجمله موارد آموزش بهداشت متفاوت بین ایران و دو کشور دیگرمی باشند.
نتیجه‌گیری: در ایران به مؤلفه‌های آموزش بهداشت مدارس ابتدایی در هر سه بعد سلامت اجتماعی، جسمانی و روان کمتر توجه شده است و نیازمند جایگزین کردن مؤلفه‌های متفاوت ذکرشده یافته‌های پژوهش در سیستم آموزشی بهداشت مدارس ابتدایی و برنامه مربیان بهداشتی مدارس می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش بهداشت، مدارس ابتدایی، سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی
متن کامل [PDF 269 kb]   (830 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/4/1 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghahremani F, salimi M, neinavaie M. Comparative Comparison of Primary School Health Education in Iran, South Korea and Japan. 3 JNE 2021; 10 (5) :53-66
URL: http://jne.ir/article-1-1308-fa.html

قهرمانی فاطمه، سلیمی مهتاب، نینوایی مژگان. مقایسه تطبیقی آموزش بهداشت مدارس ابتدایی در کشورهای ایران، کره جنوبی و ژاپن. آموزش پرستاری. 1400; 10 (5) :53-66

URL: http://jne.ir/article-1-1308-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645