دانشگاه آزاد اسلامی، رشت ، shadidehghan90@gmail.com
چکیده: (1288 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی پرستاری فرصت آموختن مهارتها و شایستگیهای مورد نیاز حرفه را فراهم میسازد. از اینرو بکارگیری روشهای آموزشی نوین همچون نقشه مفهومی در پرستاری میتواند مفید باشد. هدف از این مطالعه تبیین ادراک دانشجویان پرستاری از آموزش بالینی به شیوه نقشهکشی مفهومی بود. روش کار: مطالعه حاضر یک تحقیق کیفی است که به روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی با مشارکت 16 دانشجوی ترم ششم پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت که واحد کارآموزی مراقبت ویژه را به روش نقشه مفهومی گذرانده بودند در سال 98-97 در شهر رشت، انجام گرفت. دادههای مطالعه از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختار یافته جمعآوری شد؛ و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی Graneheim و Lundman با بکارگیری نرمافزار MAXQDA تحلیل گردید. یافتهها: مضمون اصلی مطالعه "آموزش بالینی اثر بخش" بود که از سه طبقه اصلی "کارآمدی آموزش بالینی" شامل زیرطبقات "تعمیق یادگیری"، "یادگیری خودهدایتشونده"، "عینیت یافتن فرایند پرستاری" و "سازگاری"، "هدایت فرایند تفکر" شامل زیرطبقات "دریافت تصویری کلی"، "پرورش تفکر منتقدانه و استدلال بالینی" و "بازاندیشی" و "گامی بهسوی حرفهای شدن" شامل زیرطبقات "تعامل حرفهای"، "مراقبت مددجومحور" و "جستجوی کمک" تبیین شد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن است که روش آموزشی نقشه مفهومی روشی مفید در آموزش پرستاری بوده که دانشجویان آن را آموزش بالینی اثربخش دانستند. این روش ابزاری قدرتمند در آموزش پرستاری بالینی در طراحی برنامه مراقبت پرستاری است که میتوان آن را جایگزین روشهای سنتی نمود.