تجارب مدیران پرستاری از عوامل موثر بر انگیزش شغلی:یک مطالعه کیفی
|
زهرا فرج زاده ، احمد نصیری |
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، farajzadeh_zahra@yahoo.com |
|
چکیده: (1428 مشاهده) |
مقدمه : انگیزش یک فرایند پیچیده از عوامل فردی، سازمانی و اجتماعی است و عملکرد کارکنان سازمان تابعی از توانایی و انگیزش آنان است. شناخت و تجزیه و تحلیل عوامل انگیزشی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. این مطالعه باهدف تبیین تجارب مدیران پرستاری از عوامل موثر بر انگیزش شغلی انجام شد.
روش کار: این مطالعه که از نوع تحلیل محتوای قراردادی است، با انجام مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاری با مدیران پرستاری بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. اظهارات مشارکت کنندگان با رضایت آنان توسط ضبط صوت، ضبط و سپس کلمه به کلمه دست نویس شد. تعداد مشارکت کنندگان بسته به اشباع دادهها 8 نفر بود و اشباع زمانی حاصل شد که اطلاعات جدیدی در حین تحلیل و کدگذاری دادهها حاصل نشد. تجزیه و تحلیل داده ها، همزمان با جمع آوری اطلاعات و با استفاده از روش آنالیز محتوی و با روش گراینهیم انجام گردید.
یافته ها: از تحلیل محتوا درخصوص تجارب مدیران پرستاری از عوامل موثر بر انگیزش شغلی 5 طبقه شامل عوامل خود انگیزشی فردی، توانمندیهای حرفه ای انگیزشی، حمایت های انگیزشی، عوامل انگیزشی سازمانی و عوامل انگیزشی مالی و10 زیر طبقه شامل ابعاد شخصیتی انگیزشی، برانگیزاننده های اخلاق، صلاحیت حرفه ای، توانایی عملکردی، حمایت انگیزشی محیط کار، حمایت انگیزشی خانواده، ساختارهای مدیریتی، نظام تشویق و تنبیه سازمان، دریافت حقوق متناسب و پاداش استخراج گردید.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش مدیران پرستاری با اهمیت دادن بیشتر به عوامل انگیزش درونی می توانند گامی در جهت حفظ و ارتقاء انگیزش شغلی پرستاران برداشته و موجب ارتقاء کیفیت ارائه مراقبت های پرستاری و راهکارهای مفید و سازنده در جهت پیشرفت سازمانهای بهداشتی درمانی که نقش اساسی در سلامت جامعه ایفاء می کنند، گردند.
کلید واژه ها: تجارب مدیران، پرستار، انگیزش شغلی، تحلیل محتوا، مطالعه کیفی
|
|
واژههای کلیدی: تتجارب مدیران، پرستار، انگیزش شغلی، تحلیل محتوا، مطالعه کیفی |
|
متن کامل [PDF 293 kb]
(604 دریافت)
|
نوع مطالعه: کیفی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/7/18 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/2/10
|
|
|
|