:: دوره 10، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1400 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 76-65 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش خوش بینی بر ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان ابتدایی
مسلم بشکار ، زهرا نیک منش ، فرهاد کهرازئی
دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران ، znikmanesh@ped.usb.ac.ir
چکیده:   (1375 مشاهده)
مقدمه: توجه به ادراک شایستگی و کیفیت زندگی در دانش آموزان به دلیل نقش اثرگذار آن بر سلامت روانی، جسمی  و اجتماعی لازم است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش خوش‌بینی بر ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان ابتدایی بود.
روش کار: در پژوهشی شبه تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه، از دانش­آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر چابهار در سال تحصیلی 1399-1400، تعداد 30 نفر به شیوه نمونه­­گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند؛ و به مقیاس ادراک شایستگی هارتر و کیفیت زندگی راونز سیبری و همکاران پاسخ دادند. دانش­آموزان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقه‌ای تحت آموزش خوش‌بینی سلیگمن، قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکردند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره در سطح معنی‌داری 05/0= α انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان بین ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه گواه تفاوت معنی‌داری وجود دارد (01/0>P).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش خوش‌بینی باعث ارتقای ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان ابتدایی شد، بنابراین نتایج پژوهش توجه بیشتر متصدیان عرصه تعلیم و  تربیت درزمینه تأثیر خوش‌بینی بر بهبود وضعیت روانشناختی دانش آموزان را می‌طلبد.
واژه‌های کلیدی: خوش بینی، ادراک شایستگی، کیفیت زندگی، دانش آموزان.
متن کامل [PDF 268 kb]   (805 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/8/2 | پذیرش: 1400/9/24 | انتشار: 1400/11/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها