اثر بخشی آموزش مبتنی بر فراشناخت بر رضایت شغلی و مدیریت خشم پرستاران
|
رویا چریکی ، خسرو رمضانی ، بهرام موحدزاده |
گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج ، ایران ، Kh.ramezani@gmail.com |
|
چکیده: (1666 مشاهده) |
مقدمه: هر چند تمام افراد در معرض غلیان خشم و عدم رضایت شغلی قرار میگیرند اما گروهی از افراد به دلیل نوع کار و مسئولیتشان بیشتر از دیگران در معرض این اتفاق هستند که پرستاران از این گروه میباشند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش فراشناخت گروهی بر رضایت شغلی و مدیریت خشم پرستاران بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش پرستاران بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1399 بودند. با روش نمونه گیری در دسترس 40 نفر پرستار براساس ملاک های ورود و خروج به مطالعه انتخاب شدند، و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند(هرگروه 20 نفر). گروه آزمایش تحت آموزش 12 جلسه 75 دقیقهای با فراوانی دو بار در هفته قرار گرفتند و گروه کنترل بعد از پیگیری آموزش دریافت کردند. مشارکت کنندگان با پرسشنامه خشم اسپیلبرگر و پرسشنامه رضایت شغلی ویسوکی و کروم مورد ارزیابی در 3 مرحله قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از بسته آماری SPSS نسخه 23 استفاده گردید.
یافته: میانگین نمرات خشم قبل از آموزش در گروه آزمایش و کنترل بهترتیب 02/11±80/163 و 43/18±78/156 بود که پس از آموزش در پسآزمون به 08/8±95/118 و 9/13±44/154 و در پیگیری به 55/6±95/143 و 15/8±89/155 تغییر یافت. میانگین نمرات رضایت شغلی قبل از آموزش در گروه آزمایش و کنترل بهترتیب 20/12±25/79 و 07/16±05/77 بود که پس از آموزش در پسآزمون به 50/4±11/90 و 63/15±12/76 و در پیگیری به 72/11±70/90 و 13/15±06/76 تغییر یافت. نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر نشان داد که میانگین نمرات خشم و رضایت شغلی در گروه آزمایش فراشناخت نسبت به گروه کنترل پس از آموزش معنادار (001/0>p) بوده و تا مرحله پیگیری حفظ شده است. بیشترین اندازه اثر به ترتیب مربوط به مدیریت خشم(72/0) و رضایت شغلی (65/0) بوده است.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش فراشناخت به پرستاران میتواند روش مناسبی برای بهبود رضایت شغلی و مدیریت خشم در آنان باشد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش فراشناخت، رضایت شغلی، فرسودگی شغلی، مدیریت خشم، پرستاران |
|
متن کامل [PDF 321 kb]
(696 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/9/4 | پذیرش: 1401/2/7 | انتشار: 1401/2/10
|
|
|
|