:: دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1401 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 57-46 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتاربرنامه ریزی شده بر عملکرد جنسی زنان مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی مراجعه کننده به درمانگاه های بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۴۰۰
مریم شیخلو ، فائزه صحبائی ، شیرین حجازی
دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی ایران ، m.sheikhlou77@gmail.com
چکیده:   (915 مشاهده)
مقدمه:  بهبود عملکرد جنسی در زنان مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی نه تنها باعث بهبود بقای آن ها بلکه سبب انسجام بیشتر خانواده نیز می شود. لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتاربرنامه ریزی شده بر عملکرد جنسی زنان مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی مراجعه کننده به درمانگاه های بیماری های رفتاری در سال ۱۴۰۰ انجام شد.
روش کار:  این مطالعه از نوع مطالعه نیمه تجربی بود که بر روی 60 زنان مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (30 نفر گروه کنترل و 30 نفر گروه مداخله) انجام شد. تخصیص افراد به دو گروه کنترل و مداخله با استفاده از بلوک چهارتایی تصادفی انجام شد. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک محقق ساخته و پرسشنامه استاندارد عملکرد جنسی زنان Rozen(2000) ،که در قبل و بعد از انجام مداخله، سنجیده شد. مداخله آموزشی با روش برگزاری کلاس های آموزشی در دو گروه 15 نفری به مدت 4 جلسه هفته ای یک روز و هر روز به مدت 90 دقیقه اجرا شد. در پایان داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر، عملکرد جنسی زنان مورد بررسی قبل از مداخله در گروه ازمون  6/3±4/28 بود که بعد از مداخله اموزشی به 7/5±3/30 رسید و نتایج آزمون ویلکاکسون اختلاف معنی داری را در گروه مداخله نشان داد(001/0p=). هم چنین نتایج اختلاف آماری معنی داری بین میانگین امتیازات آگاهی، کنترل رفتار درک شده، قصد رفتاری و عملکرد جنسی وجود داشت بین دو گروه نشان داد(01/0p=).
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که با استفاده از آموزش بر پایه تئوری رفتار برنامه ریزی شده که بر  تغییر رفتار، تأکید می کند، می توان عملکرد جنسی را در زنان ارتقا داد.
 
واژه‌های کلیدی: تئوری رفتار برنامه ریزی شده، عملکرد جنسی زنان، ویروس پاپیلومای انسانی
متن کامل [PDF 287 kb]   (436 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/30 | پذیرش: 1401/5/13 | انتشار: 1401/9/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها