[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1401 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 72-63 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی نظام آموزشی کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه ساوت‌همپتون انگلستان
سجاد یاراحمدی ، حسن بابا محمدی ، منیر نوبهار
دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران ، babamohamadi@semums.ac.ir
چکیده:   (1418 مشاهده)
مقدمه: برای موفقیت هرچه بیشتر رشته کارشناسی پرستاری در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه درسی آن، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهره­ برداری از تجارب و راهبرد­های تجربه‌شده در دانشگاه­های موفق، امری ضروری است. این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه ساوت‌همپتون انگلستان انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تطبیقی است که با استفاده از مدل چهار مرحله‌ای Bereday شامل توصیف، تفسیر، مجاورت و مقایسه انجام شده است. جزئیات ارائه‌شده از برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران برگرفته از وب­سایت وزارت بهداشت ایران و دانشگاه ساوت­ همپتون دریافت شده است.
یافتهها: علیرغم وجود شباهت ­هایی در محتوی درسی، تفاوت­هایی ازنظر پذیرش دانشجو و طول دوره تحصیل بین دو نظام آموزشی وجود دارد. در دانشگاه ساوت­همپتون بر تربیت مدیرانی با رویکرد پژوهش محور و ادغام فناوری تأکید شده است ولی در ایران به این موضوع کمتر توجه شده است. در دانشگاه ساوت­ همپتون توجه به پژوهش در انتهای تحصیل باعث شده که دانشجو با شناخت مشکلات، به سمت تحقیق کشیده شود، این در حالی است که در ایران واحد پژوهشی در ابتدای تحصیل ارائه می­شود. استراتژی­های آموزشی در دانشگاه ساوت­ همپتون به‌صورت دانشجو محور و در ایران معلم محور است. مشکلات روز جامعه در برنامه درسی آنلاین دانشگاه ساوت­ همپتون دیده می­شود، ولی در برنامه درسی ایران انعطاف کمتری وجود دارد و بر دانش­ محوری تمرکز شده است. دانش­ آموختگان در انگلستان به سمت بیمارستان­ها و جامعه سوق داده می­شوند ولی در ایران دانش‌آموختگان عمدتاً به سمت بیمارستان­ها سوق داده می­شوند و توانمندی آن‌ها در به عهده گیری سایر نقش­های اجتماعی دیده نمی­شود.
نتیجه‌گیری: نیاز است که در برنامه آموزش کارشناسی پرستاری ایران علاوه بر توسعه مهارت­های حرفه ­ای بر تربیت مدیرانی با رویکرد پژوهش محور تمرکز شود. همچنین لازم است، بر اصول دانشجو محوری به‌جای معلم­محوری؛ مشکل محوری به‌جای دانش محوری و جامعه­ محوری به‌جای بیمارستان ­محوری تأکید شود.

واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه آموزشی، کارشناسی پرستاری، ایران، دانشگاه ساوت‌همپتون
متن کامل [PDF 333 kb]   (509 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/15 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yarahmadi S, Babamohamadi H, Nobahar M. A Comparative Study of Iranian bachelor's nursing education system with the University of Southampton, UK. 3 JNE 2022; 11 (3) :63-72
URL: http://jne.ir/article-1-1407-fa.html

یاراحمدی سجاد، بابا محمدی حسن، نوبهار منیر. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه ساوت‌همپتون انگلستان. آموزش پرستاری. 1401; 11 (3) :63-72

URL: http://jne.ir/article-1-1407-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645