[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1401 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 20-10 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش مبتنی بر فراشناخت بر کیفیت خواب و مؤلفه های آن در پرستاران
رویا چریکی ، خسرو رمضانی ، بهرام موحدزاده
استادیار، گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، Kh.ramezani@gmail.com
چکیده:   (1021 مشاهده)
مقدمه:  خواب هر فردی با سلامتی او در ارتباط است و پرستاران به دلیل نوع شغل­شان بیشتر از دیگران در معرض خواب با کیفیت پایین هستند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش فراشناخت بر کیفیت خواب و مؤلفه­های آن در پرستاران بیمارستان­های دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پی­گیری با گروه کنترل بود. با روش نمونه گیری در دسترس 36 نفر پرستار از بیمارستان­های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1399  براساس ملاک های ورود و خروج به مطالعه انتخاب شدند، و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند(هرگروه 18 نفر). گروه آزمایش  تحت آموزش  12 جلسه 75 دقیقه­ای آموزش مبتنی بر فراشناخت قرار گرفتند. مشارکت کنندگان با پرسشنامه جمعیت شناسی در ابتدا و پرسشنامه کیفیت خواب پیترزبورگ در 3 مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده گردید.
یافته: میانگین­ و انحراف معیار نمرات کیفیت خواب قبل از آموزش در گروه‌ آزمایش و کنترل به‌ترتیب 1/80±13/11­ و 1/93±11/72­ بود که پس از آموزش در پس‌آزمون به 2/35±8/44 و 2/27±12/28 و در پیگیری به 1/56±7/72 و 2/21±11/78 تغییر یافت. نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر نشان داد که میانگین کیفیت خواب و مؤلفه­های کیفیت ذهنی خواب، تأخیر در به خواب رفتن، مدت زمان خواب و میزان بازدهی خواب در گروه‌ آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس آزمون تا پیگیری معنادار بوده (0/001>p) است.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر فراشناخت به پرستاران می­تواند روش مناسبی برای بهبود کیفیت خواب از طریق تاثیر گذاری بر مؤلفه های کیفیت ذهنی خواب، اختلال عملکرد روزانه، تاخیر در به خواب رفتن و میزان بازدهی خواب باشد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش فراشناخت، کیفیت خواب، نشانه های بی خوابی، پرستاران
متن کامل [PDF 280 kb]   (381 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/20 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Cheriki R, Ramezani K, Movahedzadeh B. The Effectiveness of Training Based on Metacognition on Sleep Quality and Insomnia Symptoms in Nurses. 3 JNE 2022; 11 (5) :10-20
URL: http://jne.ir/article-1-1417-fa.html

چریکی رویا، رمضانی خسرو، موحدزاده بهرام. اثر بخشی آموزش مبتنی بر فراشناخت بر کیفیت خواب و مؤلفه های آن در پرستاران. آموزش پرستاری. 1401; 11 (5) :10-20

URL: http://jne.ir/article-1-1417-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645