[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 28-19 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله آموزشی بر سبک زندگی سالمندان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان اسلامشهر: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی
نعیمه خاوشی ، آذر طل ، داود شجاعی‌زاده ، احمدرضا شمشیری
دانشگاه علوم پزشکی تهران ، shojae5@yahoo.com
چکیده:   (16528 مشاهده)
مقدمه: هنگامی که سالمندان در یک سبک زندگی ارتقادهنده سلامتی درگیر گردند، احتمالاً به مدت طولانی‌تری از زندگی بدون بیماری و ناتوانی بهره خواهند برد. این مطالعه به منظور تعیین تأثیر مداخله آموزشی براساس مدل اعتقاد بهداشتی بر سبک زندگی سالمندان طراحی و اجرا شد. روش: این مطالعه مداخله‌ای نیمه تجربی دو گروهی برروی 80 فرد سالمند مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان اسلامشهر در سال 93-92 اجرا شد. در مرحله پیش آزمون، نمونه‌گیری از بین سالمندان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان اسلامشهر به صورت تصادفی انجام گردید. سپس مشارکت‌کنندگان با روش Balance Block Randomization به دو گروه مداخله (39 نفر) و گروه مقایسه (41 نفر) تقسیم شدند. افراد گروه مداخله در برنامه‌های آموزشی طراحی شده مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی شرکت نمودند. 3 ماه پس از پایان مداخله، پس آزمون در هر دو گروه مداخله و مقایسه انجام گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS v.19 و آزمون‌های واریانس برای تکرار مشاهدات، کای‌دو، تغییرات میانگین و انحراف معیار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: قبل از مداخله، دو گروه از نظر متغیرهای مورد بررسی مشابه و قابل مقایسه بودند. 3 ماه بعد از مداخله میانگین حساسیت درک شده در دو گروه از نظر آماری معنادار بود (001/0p<). در میانگین شدت درک شده تفاوت معنادار بود (002/0=p). میانگین سازه‌های موانع درک شده و منافع درک شده در دو گروه معنادار بود (001/0p<). همچنین سازه‌های خودکفایتی و راهنماهایی برای عمل سه ماه پس از آموزش تفاوت معناداری نشان دادند (001/0p<). در حیطه پیشگیری تفاوت معناداری مشاهده گردید (03/0=p). همچنین حیطه‌های ورزش و تغذیه تفاوت معناداری نشان دادند (04/0=p). از نظر حیطه‌های استرس و روابط بین فردی در دو گروه از نظر آماری تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0p>). میانگین نمرات سبک زندگی 3 ماه پس از آموزش در گروه مداخله به طور معناداری افزایش یافت (03/0=p). نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء سبک زندگی سالمندان مؤثر می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: سالمندان، سبک زندگی، مداخله آموزشی، مدل اعتقاد بهداشتی
متن کامل [PDF 704 kb]   (3339 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/11/18 | پذیرش: 1393/11/28 | انتشار: 1393/11/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khavoshi N, Tol A, Shojaeizade D, Shamshiri A. Effect of educational intervention on the lifestyle of elderly people referred to clinical centers of Eslamshahr, Iran: application of health belief model. 3 JNE 2015; 3 (4) :19-28
URL: http://jne.ir/article-1-411-fa.html

خاوشی نعیمه، طل آذر، شجاعی‌زاده داود، شمشیری احمدرضا. تأثیر مداخله آموزشی بر سبک زندگی سالمندان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان اسلامشهر: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی. آموزش پرستاری. 1393; 3 (4) :19-28

URL: http://jne.ir/article-1-411-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645