:: دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 36-29 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر آموزش الکترونیک و پمفلت بر آگاهی زنان از بهداشت دوران پس از زایمان
شهلا محمدی‌ریزی ، مسعود بهرامی ، فاطمه مرادی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، bahrami@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (10344 مشاهده)
مقدمه: آموزش الکترونیک در آموزش به بیماران مزایای متعدی دارد. با این وجود مطالعات محدودی در زمینه به‌کارگیری این روش صورت گرفته است. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر بسته آموزشی الکتورنیک بر آگاهی زنان درباره بهداشت دوران پس از زایمان انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که سال 1392 در بیمارستن شهید بهشتی شهر اصفهان با نمونه‌گیری 72 زن شکم اول به صورت در دسترس و تخصیص آن‌ها در دو گروه آموزش الکترونیک و پمفلت (هر گروه 36 زن باردار) به صورت تصادفی انجام گردید. شرکت‌کنندگان بسته آموزشی الکترونیک و پمفلت را به مدت دو هفته دریافت نمودند. پرسشنامه آگاهی زنان توسط هر دو گروه در قبل و دو هفته پس از زایمان تکمیل شد. داده با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.11.5 و آزمون‌های آماری توصیفی، تی‌تست، تی‌زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج آزمون تی‌مستقل نشان داد که نمره آگاهی قبل از مداخله در هر دو گروه مداخله و کنترل از نظر آماری تفاوت معناداری نداشت در حالی که 2 هفته بعد از مداخله نمره آگاهی در هر دو گروه اختلاف معناداری وجود داشت (013/0=p). نتایج آزمون تی‌زوجی نیز نشان داد که نمره آگاهی در دو هفته بعد از مداخله در هر دو گروه کنترل و الکترونیک اختلاف معناداری داشت (به ترتیب 021/0=p ، 014/0=p). نتیجه‌گیری: بسته آموزشی الکترونیک و پمفلت می‌تواند موجب افزایش سطح آگاهی در زنان پس از زایمان شود بنابراین برنامه‌ریزی و پایه‌گذاری این آموزش به عنوان یک آموزش مؤثر توصیه می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: الکترونیک، آموزش، آگاهی، زنان، بهداشت
متن کامل [PDF 694 kb]   (2547 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/11/18 | پذیرش: 1393/11/28 | انتشار: 1393/11/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها