:: دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 47-38 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی نحوه اجرای استراتژی دانشجو محوری در برنامه درسی کارشناسی پرستاری کشورهای امریکا، کانادا و استرالیا و ارائه راهکارهای پیشنهادی در برنامه درسی پرستاری ایران
حسین کریمی مونقی ، فاطمه خراشادی زاده
دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران ، Khorashadizadehf 891@mums.ac.ir
چکیده:   (24276 مشاهده)
مقدمه: اخیراً استراتژی دانشجو محوری برای ارتقای کیفیت آموزش پرستاری و رفع برنامه درسی سنتی مورد توجه دانشکده های پرستاری قرار گرفته است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین نحوه پیاده سازی استراتژی دانشجو محوری در برنامه درسی کارشناسی پرستاری آمریکا، کانادا و استرالیا و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای عملیاتی کردن آن در برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران می باشد. روش: این مطالعه تطبیقی به کمک الگوی بردی؛ دارای مراحل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه می باشد. مجموعا 10 دانشکده برتر از سه کشور آمریکا، استرالیا و کانادا به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. معیار ورود به مطالعه، اجرای استراتژی دانشجو محوری در برنامه درسی کارشناسی پرستاری بود. ابزار جمع آوری داده ها، 5 مرحله اجرای استراتژی دانشجو محوری در مطالعه چنگیز و همکاران (2006) بود. اعتبار اسناد و مدارک جمع آوری شده از طریق نقد درونی و نقد بیرونی بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز براساس الگوی بردی انجام شد. یافته ها: براساس نحوه پیاده سازی این استراتژی، راههای پیشنهادی پیاده سازی استراتژی دانشجو محوری در برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران شامل آگاه نمودن دانشجو در سه مورد قوانین، تحولات دانشکده و پیشرفت تحصیلی- وجود مراکز تحقیقات دانشجویی- استفاده از روشهای جدید و متعدد یاددهی و ارزشیابی- وجود مراکزی برای انجام مشاوره در زمینه های مختلف- بازنگری برنامه درسی براساس نظرات دانشجویان- انعطاف پذیر بودن برنامه درسی و توجه به پیامدهای آموزشی می باشد. نتیجه گیری: راهکارهای متعددی جهت پیاده سازی استراتژی دانشجو محوری در برنامه درسی کارشناسی پرستاری در دانشکده های برتر پرستاری جهان وجود دارد که توجه به بومی سازی آنها، می تواند سبب ارتقای برنامه درسی کارشناسی پرستاری در ایران گردد.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی کارشناسی پرستاری، استراتژی دانشجو محوری، الگوی بردی
متن کامل [PDF 225 kb]   (3329 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/4/16 | پذیرش: 1397/5/3 | انتشار: 1397/5/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها