[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 89-81 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر آموزش معاینه قلب و ریه مبتنی بر شبیه سازی توسط مانکن با سخنرانی بر دانش و اعتماد به نفس دانشجویان مامایی
اعظم حیدرزاده ، طیبه میرزایی ، منصوره عزیززاده فروزی
دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. ، M_Forozy@kmu.ac.ir
چکیده:   (10523 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان مامایی باید علاوه بر تأمین سلامت مادر، سلامت جنین را نیز در نظر داشته باشند، بنابراین آموزش مهارت‌هایی ازجمله ارزیابی سیستم‌های قلب و ریه در این قشر از کادر درمان اهمیت ویژه‌ای دارد. لذا این مطالعه باهدف مقایسه تأثیر آموزش معاینه قلب و ریه مبتنی بر شبیه‌سازی توسط مانکن با سخنرانی بر دانش و اعتمادبه‌نفس دانشجویان مامایی رفسنجان انجام گرفت. روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در آن 28 دانشجوی مامایی شرکت داشته و به‌طور تصادفی در دو گروه شبیه‌سازی با مانکن و سخنرانی تخصیص داده شدند. ابزار گرد‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه دانش و اعتمادبه‌نفس در ارزیابی قلب و ریه بود. اطلاعات با استفاده از شاخص‌های مرکزی و پراکندگی، آزمون‌های تی تست و تی زوجی تجزیه تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین±انحراف معیار نمره دانش در گروه شبیه‌سازی با مانکن و سخنرانی بعد از مداخله به ترتیب 8/0± 21 /9 و 95/1± 5/5 بود؛ که اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه مشاهده شد(0001/0 > P). همچنین میانگین±انحراف معیار نمره اعتمادبه‌نفس بعد از مداخله در گروه شبیه‌سازی با مانکن 65/3± 35/25 و سخنرانی 61/3± 15 بوده است که اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه وجود داشت(0001/0 > P). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این مطالعه، شبیه‌سازی (‌استفاده از مانکن) در افزایش دانش و اعتمادبه‌نفس درزمینه ارزیابی قلب و ریه مؤثر است؛ بنابراین مراکز آموزشی می‌توانند از این روش‌ها که گاها نیاز به‌صرف وقت کمتری نیز دارد، استفاده کرده و فراگیر را در شرایط واقعی‌تری آموزش دهند که این خود می تواند بر آگاهی و توانایی انجام کار را با اطمینان بیشتر تاثیر گذار باشد.
واژه‌های کلیدی: شبیه‌سازی با مانکن، سخنرانی، معاینه قلب و ریه، دانش، اعتماد به نفس
متن کامل [PDF 311 kb]   (2259 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/10/12 | پذیرش: 1394/10/26 | انتشار: 1394/10/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidarzadeh A, Mirzaei T, Forouzi M. Comparing the Effects of Heart and Lung examination using simulation mannequin with lectures on midwifery students' knowledge and confidence. 3 JNE 2016; 4 (4) :81-89
URL: http://jne.ir/article-1-561-fa.html

حیدرزاده اعظم، میرزایی طیبه، عزیززاده فروزی منصوره. مقایسه تاثیر آموزش معاینه قلب و ریه مبتنی بر شبیه سازی توسط مانکن با سخنرانی بر دانش و اعتماد به نفس دانشجویان مامایی. آموزش پرستاری. 1394; 4 (4) :81-89

URL: http://jne.ir/article-1-561-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645