مقایسه تاثیر آموزش معاینه قلب و ریه مبتنی بر شبیه سازی توسط مانکن با سخنرانی بر دانش و اعتماد به نفس دانشجویان مامایی
|
اعظم حیدرزاده ، طیبه میرزایی ، منصوره عزیززاده فروزی |
دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. ، M_Forozy@kmu.ac.ir |
|
چکیده: (10523 مشاهده) |
مقدمه: دانشجویان مامایی باید علاوه بر تأمین سلامت مادر، سلامت جنین را نیز در نظر داشته باشند، بنابراین آموزش مهارتهایی ازجمله ارزیابی سیستمهای قلب و ریه در این قشر از کادر درمان اهمیت ویژهای دارد. لذا این مطالعه باهدف مقایسه تأثیر آموزش معاینه قلب و ریه مبتنی بر شبیهسازی توسط مانکن با سخنرانی بر دانش و اعتمادبهنفس دانشجویان مامایی رفسنجان انجام گرفت.
روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در آن 28 دانشجوی مامایی شرکت داشته و بهطور تصادفی در دو گروه شبیهسازی با مانکن و سخنرانی تخصیص داده شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه دانش و اعتمادبهنفس در ارزیابی قلب و ریه بود. اطلاعات با استفاده از شاخصهای مرکزی و پراکندگی، آزمونهای تی تست و تی زوجی تجزیه تحلیل شد.
یافتهها: میانگین±انحراف معیار نمره دانش در گروه شبیهسازی با مانکن و سخنرانی بعد از مداخله به ترتیب 8/0± 21 /9 و 95/1± 5/5 بود؛ که اختلاف آماری معنیداری بین دو گروه مشاهده شد(0001/0 > P). همچنین میانگین±انحراف معیار نمره اعتمادبهنفس بعد از مداخله در گروه شبیهسازی با مانکن 65/3± 35/25 و سخنرانی 61/3± 15 بوده است که اختلاف آماری معنیداری بین دو گروه وجود داشت(0001/0 > P).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این مطالعه، شبیهسازی (استفاده از مانکن) در افزایش دانش و اعتمادبهنفس درزمینه ارزیابی قلب و ریه مؤثر است؛ بنابراین مراکز آموزشی میتوانند از این روشها که گاها نیاز بهصرف وقت کمتری نیز دارد، استفاده کرده و فراگیر را در شرایط واقعیتری آموزش دهند که این خود می تواند بر آگاهی و توانایی انجام کار را با اطمینان بیشتر تاثیر گذار باشد. |
|
واژههای کلیدی: شبیهسازی با مانکن، سخنرانی، معاینه قلب و ریه، دانش، اعتماد به نفس |
|
متن کامل [PDF 311 kb]
(2259 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/10/12 | پذیرش: 1394/10/26 | انتشار: 1394/10/26
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|