[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 8-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر کارگاه آموزشی بر ارتقای مهارت های تفکر نقادانه دانشجویان پرستاری
جعفر ادیب ، بتول نحریر ، زهره وفادار
دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)، تهران، ایران ، rnehrir1739@yahoo.com
چکیده:   (5685 مشاهده)

مقدمه: کسب مهارت های تفکر نقادانه در آموزش علوم سلامت به عنوان هدف غایی آموزش به حساب می آید . لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر کارگاه آموزشی بر ارتقای مهارت های تفکر نقادانه دانشجویان پرستاری انجام شده است .

روش کار:در یک مطالعه نیمه تجربی دو گروهی با طرح قبل و بعد، سی و دو نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری ترم هفت دانشگاه های علوم پزشکی ارتش(16 نفر) و بقیه ا... (عج) (16 نفر) با رضایت آگاهانه در سال 1394در مطالعه شرکت کرده و به علت دسترسی بهتر برای انجام مداخله، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...  (عج) در گروه آزمون و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش در گروه شاهد قرار گرفتند . دانشجویان گروه آزمون تحت آموزش مهارت های تفکر نقادانه در قالب یک کارگاه6 ساعته قرار گرفتند. تفکر نقادانه با استفاده از پرسشنامه 34سؤالی مهارت های تفکر نقادانه کالیفرنیا (فرم ب) قبل، بلافاصله و پیگیری یک ماه بعد از آموزش در هر دو گروه بررسی شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 22 و آمار توصیفی و آمار استنباطی در سطح معنی داری (P>0/05) تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها:نتایج نشان داد که در آزمون تفکر نقادانه، تفاوت میانگین نمره کلی تفکر نقادانه و نمرات ابعاد (تحلیل، ارزشیابی، استنباط، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی) پرسشنامه تفکر نقادانه در مراحل قبل، بلافاصله و پیگیری یک ماه بعد از آموزش در گروه آزمون به طور معناداری از گروه شاهد بیشتر است(0/05P<) .

نتیجه گیری: افزایش نمرات دانشجویان در نمره کل مهارت های تفکر نقادانه و مهارت های تحلیل، ارزشیابی، استنباط، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی بازتاب ارزشمندی از تأثیر کارگاه آموزشی بر ارتقای مهارت های تفکر نقادانه  و تصمیم گیری بالینی دانشجویان دارد.

واژه‌های کلیدی: کارگاه آموزشی، مهارت های تفکر نقادانه، دانشجوی پرستاری، آموزش
متن کامل [PDF 550 kb]   (3966 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/12/8 | پذیرش: 1395/9/7 | انتشار: 1396/2/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

adib J, Nehrir B, Vafadar Z. Effect of educational workshop on improving the critical thinking skills in nursing student . 3 JNE 2017; 6 (1) :1-8
URL: http://jne.ir/article-1-586-fa.html

ادیب جعفر، نحریر بتول، وفادار زهره. بررسی تأثیر کارگاه آموزشی بر ارتقای مهارت های تفکر نقادانه دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری. 1396; 6 (1) :1-8

URL: http://jne.ir/article-1-586-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645