[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1391 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 52-42 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه آموزشی رفتار قاطعانه بر سطح قاطعیت دانشجویان پرستاری
ترانه تقوی لاریجانی ، فاطمه رضایت ، نعیمه سیدفاطمی ، عباس مهران
، rezayat_f@yahoo.com
چکیده:   (27684 مشاهده)
مقدمه: برای ارتباط موفقیت آمیز با مددجویان، خانواده ها و همکاران، قاطعیت رفتار مهم برای پرستار حرف های امروز به حساب می آید. قاطعیت، سبب افزایش عزت نفس، اعتماد به نفس، بهبود ارتباطات بین فردی، کامل شدن شخصیت و کنترل درونی می شود. در این مطالعه تأثیر برنامه آموزشی رفتار قاطعانه بر سطح قاطعیت دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرار گرفته است. روش: مطالعه از نوع نیمه تجربی می باشد. به صورتی که از تعداد 3 کلاس که ورودی مهر سال 1390 بودند، 2 کلاس 55 نفر) و از تعداد 2 کلاس ورودی بهمن 1390 نیز 1 کلاس ( 34 نفر) به صورت تصادفی انتخاب شدند. در مهر ماه دانشجویان ) گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفتند؛ ابتدا پیش آزمون گرفته شده و پس از دو هفته از آنان پس آزمون به عمل آمد. در بهمن ماه نیز گروه مداخله بررسی شدند. به نحوی که پس از پیش آزمون، مداخله مربوطه به صورت آموزش قاطعیت در قالب کارگاه یک روزه ارایه و پس از گذشت دو هفته، پ سآزمون گرفته شد. پرسشنامه قاطعیت گمبریل و ریچی به همراه تعدادی از سؤالات و آزمون های آماری SPSS v. دموگرافیک جهت گردآوری داده ها استفاده گردید. برای تجزیه تحلیل داده ها، نرم افزار 16 تی مستقل، تی زوجی، کای دو، فیشر، همبستگی اسپیرمن و م نویتنی مورد استفاده قرار گرفت. ولی این میزان در ؛(p=0/ یافته ها: میانگین نمرات قاطعیت قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری نشان نداد ( 6 در گروه کنترل نیز تغییرات قاطعیت از لحاظ .(p=0/ گروه مداخله پس از آموزش قاطعیت به طور معناداری افزایش یافت ( 005 .(p=0/ آماری تفاوت معناداری را نشان نداد ( 09 نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که آموزش باعث افزایش قاطعیت می گردد و می توان از آن در جهت افزایش قاطعیت دانشجویان پرستاری در طول دوره تحصیل استفاده نمود. پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی دیگر از جمله افزایش عزت نفس، مهارت حل مسأله و ارتباطات اجتماعی اجرا شده، تأثیر آن بر دانشجویان پرستاری مورد بررسی قرار گیرد
واژه‌های کلیدی: آموزش، قاطعیت، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 660 kb]   (2531 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/9/18 | پذیرش: 1391/10/17 | انتشار: 1397/5/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

taghavi larijani T, rezayat F, seydfatemi N, mehran A. The effect of the assertiveness training program on nursing students’ assertiveness skills. 3 JNE 2013; 1 (2) :42-52
URL: http://jne.ir/article-1-61-fa.html

تقوی لاریجانی ترانه، رضایت فاطمه، سیدفاطمی نعیمه، مهران عباس. تأثیر برنامه آموزشی رفتار قاطعانه بر سطح قاطعیت دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری. 1391; 1 (2) :42-52

URL: http://jne.ir/article-1-61-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645