[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 40-33 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر استراتژی نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری معنی‌دار خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی در دانش آموزان
منصوره کلهر ، گلنار مهران
مرکز مشاوره آموزش‌وپرورش شهریار، تهران، ایران ، mn_kalhor@yahoo.com
چکیده:   (5380 مشاهده)

مقدمه: نقشه مفهومی ابزاری ترسیمی برای سازمان‌دهی و ارائه دانش است. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر استراتژی نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری معنی‌دار خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی در دانش آموزان انجام گرفت.

روش کار: این پژوهش یک طرح شبه آزمایشی پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است. نمونه شامل 61 دانش‌آموز دختر پایه سوم دبیرستان شهر کرج بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش برای سنجش یادگیری معنی‌دار و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان یک آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته بود. سؤال‌های آزمون بر اساس طبقه‌بندی حوزه شناختی بلوم (Bloom) تهیه شدند. از سؤال‌های نقشه مفهومی و سؤال‌های سطوح (تحلیل، ترکیب و ارزیابی) برای سنجش یادگیری معنی­دار استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون t مستقل و با نرم‌افزار Spss نسخه 5/11تحلیل شدند.

یافته‌ها: نتایج تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد استراتژی نقشه مفهومی باعث افزایش یادگیری درس زبان انگلیسی (026/0= p) و یادگیری معنی‌دار خواندن و درک مطلب انگلیسی (0001/0p=) در دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است.

نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش تأثیر مثبت نقشه مفهومی بر پیشرفت و یادگیری معنادار خواندن و درک مطلب انگلیسی دانش آموزان را نشان داد. توصیه می‌شود دانش آموزان با به‌کارگیری نقشه مفهومی موجب عمیق‌تر شدن یادگیری و پیشرفت تحصیلی خود شوند و مجریان، مربیان حوزه آموزش از نقشه مفهومی به‌عنوان استراتژی تدریس، تکلیف یادگیری و ابزار ارزشیابی در آموزش استفاده کنند.

واژه‌های کلیدی: نقشه مفهومی، یادگیری معنی‌دار، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 659 kb]   (3266 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/5/4 | پذیرش: 1396/2/3 | انتشار: 1396/2/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kalhor M, mehran G. The impact of concept mapping strategy on academic achievement and meaningful learning of English reading comprehension in students. 3 JNE 2017; 6 (1) :33-40
URL: http://jne.ir/article-1-670-fa.html

کلهر منصوره، مهران گلنار. تأثیر استراتژی نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری معنی‌دار خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی در دانش آموزان. آموزش پرستاری. 1396; 6 (1) :33-40

URL: http://jne.ir/article-1-670-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645